moederkloek
door moederkloek Aug 10, 2006 om 14:24
Geldzaken & recht

Doorlopen gemeentelijke belastingen na huuropzegging

Ik loop tegen een ander probleem aan. De huuropzegging is onder geforceerde omstandigheden door beiden gebeurd. Ik wilde door blijven huren, maar dan trok zij de huuropzegging weer in.( ondanks het feit dat ik mijn school en werk vlak ervoor had overgezet naar mijn woonplaats, om haar terwille te zijn. Dit is niet meer terug te draaien. Mijn vriendin wordt behandeld, is hoogstwaarschijnlijk manisch depressief. Dit is niet in familie of kring bekend. Verder samenleven had echt op een bloedbad uitgelopen.Volgens de woningstichting ben ik vrijwillig dakloos, dus niet urgent.Ik logeer dan hier en dan daar tot ik een woning vind. Gelukkig had ik mijn inschrijving laten doorlopen, dus maak ik binnen 1 jaar kans op een woning. Maar om de gemeentelijke belastingen te laten stoppen, is huuropzegging niet genoeg. Volgens hen moet ik mij dan uitschrijven, verlies al mijn woonpunten, maak geen kans op een woning en ben dan echt dakloos. Buiten dat ik financieel helemaal uitgekleed ben door haar, ben ik er nu achter dat ik gewoon gebruikt ben. Men kon op de woning alleen met 2 personen reageren. Nog terwijl ik en mijn vader ( timmerman ) de woning voor honderden euro's aan het opknappen was, vertelde ze mijn buurvrouw dat ze het eigenlijk niet zag zitten met mij. De buurvrouw vroeg waarom ze dan aan het huis begon, haar antwoord was: als het opgeknapt is dan gooi ik hem eruit. Vandaag kreeg ik dit te horen, het voelt echt niet prettig aan, wie weet wat mij nog meer boven mijn hoofd hangt.Maar weet iemand hoe ik die gemeentelijke belastingen kan stoppen zonder dat ik ook mijn opgebouwde woonpunten verlies?

7890 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 10, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Aug 10, 2006 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

de vraagstelling betreft beiden de beindiging van de relatie, en de daarbij verbonden kosten, de een betreft huurtoeslag, de andere doorlopende gemeentelijke belastingen.  Dit zijn 2verschillende vragen, indien mogelijk ook 2 verschillende antwoorden van mensen die de oplossing denken te weten.

alvast bedankt

ve
door verwijderd - Aug 10, 2006 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeentelijke belastingen worden geheven over een jaar op het moment dat u ergens woont en wordt aangeslagen dient u deze voor een jaar te voldoen.
Meestal wordt de betaling in termijnen verdeeld om het betaalbaar te houden, maar dit wil niet zeggen dat als u verhuisd of vertrekt de resterende belasting niet hoeft te voldoen.
Mweestal lopen deze belastingen van het begin tot het eind van het jaar en u wordt bij verhuizing ook niet weer aangeslagen als u in een nieuwe gemeente gaat wonen.
Sommige gemeenten zijn hier een uitzondering op en proberen wel eens dubbel te vangen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna goed, Binka!

Lokale belastingen, dus ook die van een gemeente, kunnen worden geheven op grond van een peildatum of over een tijdvak. Een voorbeeld van de eerste soort was de onroerende-zaakbelasting gebruikers woonruimten: had je op 1 januari van het jaar her gebruik van en woonruimte, dan was je de balasting over het hele jar verschuldigd. Verhuizing op bijvoorbeeld 3 januari bracht daar geen verandering in. Die belasting is echter afgeschaft.

Andere belastingen, bijvoorbeeld afvalstoffenheffing, worden geheven naar tijdvak.  Dat tijdvak kan, afhankelijk van de gementelijke verordening, ingaan op de eerste dag van de volgende maand of op de dag dat je je in de gemeente vestigt. Dergelijke tijdvakbelastingen hebben ook de eigenschap dat wanneer je in de loop van het jaar de gemeente verlaat, je vanaf de eerste dag van de volgende maand, respectievelijk de dag na je vertrek niet meer hoeft te betalen. Mocht je echter al voor het hele jaar betaald hebben, dan kun je op grond van artikel 231 Gemeentewet vermindering vragen.

Natuurlijk moet wel vaststaan dat je niet meer belastingplichtig bent. Nu je kennelijk op een ander adres woont, ben je wettelijk verplicht om je daar te laten inschrijven. Hierdoor ben je niet meer belastingplichtig voor de gemeentelijke belastingen in je oude woonplaats (er zijn nog wel nuanceringen, maar daarover uitweiden voert nu wat ver). Dat dit ten koste gaat van de woonpunten is dan wel zuur, maar helaas is de regeling nu eenmaal zo. Wat dat betreft kan ik de tragiek die uit je vraag spreekt, niet verlichten. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

m@rtin: jij zegt: Nu je kennelijk op een ander adres woont, ben je wettelijk verplicht om je daar te laten inschrijven.

maar van de vraagsteller begrijp ik echter het  volgende: Volgens de woningstichting ben ik vrijwillig dakloos, dus niet urgent.Ik logeer dan hier en dan daar tot ik een woning vind

en daarnaast verliest de vraagsteller zijn woonpas (inschrijving van de betrreffende gemeente die verplicht is als je voor een huurwoning wilt inschrijven). Nu is hij nog vrijwillig dakloos, als hij zich uit de gemeente laat uitschrijven heeft hij geen recht meer op de reeds bestaande woonpas en moet hij zich opnieuw laten registreren, waarbij hij dan onder aan de ladder  begint en wellicht jaren moet wachten voor hij weer aan een woning komt.

Uitschrijven uit de gemeente wordt trouwens denk ik een lasstige zaak, hij heeft namelijk geen vast woon of verblijfadres.

Linda

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo moederkloek,

heb je al contact opgenomen met de sociaal raadsman in jouw gemeente? Deze is er voor om je problemen aan te horen en kan je direct naar de juiste loketten verwijzen om iets aan je problemen te doen.

Ik hoop dat je daarmee  verder komt.

Linda

ve
door verwijderd - Aug 13, 2006 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Linda,

De vraag aan het eind van het verhaal luidt: weet iemand hoe ik de gemeentelijke belastingen kan stoppen zonder dat ik ook mijn opgebouwde woonpunten verlies. De fiscale mores en die van huisvesting hebben verschillende criteria. Ik heb mij in mijn antwoord alleen gericht op het fiscale aspect, te weten het stoppen van de gemeentelijke belastingen. De huisvestingsregels zijn nu eenmaal niet zozeer mijn vakgebied.

Nu ik de vraag echter nog eens lees, lijkt mij één aspect ietwat onlogisch. Wanneer je je inschrijft als woningzoekende, begin je punten op te bouwen. Wanneer je de woning aanvaardt door het ondertekenen van het huurcontract, ben je dus niet langer woningzoekend en vervallen naar mijn mening je opgebouwde punten. Zodra je je weer laat inschrijven, begin je weer met 0 punten.

Kennelijk staat/stond het huurcontract (mede) op naam van de vraagsteller, zodat het voor mij maar de vraag is of er überhaupt wel sprake is van een tegoed aan woonpunten. Groetjes, M@rtin

ve
door verwijderd - Aug 13, 2006 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

m@artin,

hoe het in andere gemeentes werkt weet ik niet, maar ik had zelf in 1999 een woonpas aangevraagd voor de gemeente den haag/Rijswijk. In de tussentijd ben ik van huur naar koop gegaan. Mijn woonpas werd daarmee inactief (logisch). Toen ik ging scheiden en noodgedwongen de koopwoning moest verlaten, heb ik mijn woonpas laten activeren. Vanaf het moment van activering telde de voorgaande jaren die ik dus al in de gemeente woonachtig was, als deel van de woonduur.

Zolang je binnen de gemeente blijft, blijft je aantal woonpunten oplopen, zodra je de gemeente verlaat, begin je helemaal opnieuw, vandaar dat ik in het uitschrijven uit de gemeente, geen oplossing zie.

Linda

ve
door verwijderd - Aug 13, 2006 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Linda,

Nogmaals: uitschrijven geef ik aan als oplossing voor het beëindigen van gemeentelijke belastingen. Meer niet. Groetjes, M@rtin.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2006 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle adviezen en raadgevingen

Inderdaad heb ik mijn woonpunten laten re-activeren, die lopen door.Ik ben niet meer op een vast adres woonachtig sinds de opzegging van mijn huurcontract per 25-08-06. De gemeentelijke belastingen houden mijn "oude, reeds opgezegde"huuradres aan voor heffingen ook voor 2007. Ik zoek naarstig naar een woning en hopelijk kan ik die realiseren voor begin 2007. Zo niet kreeg ik het advies uitschrijven of betalen voor 2007, ondanks het feit dat ik niet meer woonachtig ben op dat adres, aantoonbaar met huuropzeggingsbevestiging. Dan ga ik dus betalen voor de nieuwe bewoner.Uitschrijven is onderaan opnieuw beginnen, wachttijd 2-4 jaar, dus blijven logeren op cmoing e.d.. Nu maak ik nog een kans bij uitschrijving niet meer. Mijn ex-vriendin heeft zich al in juli bij haar ouders laten inschrijven, die heeft nergens last van.