br
door breister May 17, 2014 om 13:27
Geldzaken & recht

Dure kinderschoenen na 6 weken kapot

Op 27 februari j.l. heb ik bij Klahsen in Aschendorg (Duitsland, Niedersachsen) kinderschoenen gekocht voor 70 euros. Ik had naar Birkenstock sandalen gevraagd maar deze hadden ze niet voor kinderen maar de Legero schoenen waren "sehr gut" zei de verkoopster.. Voor deze schoenen betaalde ik 70 euros wat wel veel is voor een 7-jarige maar ik wilde dat hij goede schoenen had.
Na 6 weken belde de moeder dat de schoenen helemaal kapot waren. Vorige week ben ik met kind en schoenen naar Klahsen gegaan en de manager deed het af met ":ja, das ist normal

Dit lijkt me niet normaal, de neuzen waren helemaal doorgesleten (Goretex) en het onderliggende plastic van deze zgn. sehr gute Schuhe waren kapot. Dit kind voetbalt niet maar speelt als iedere 7-jarige wel buiten.

De manager wilde de schoenen niet terugnemen.Na aandringen heb ik het adres van de leverancier in Duitsland gekregen (Legero Schuhhandelsgesellschaft in Passau)) maar ik heb eerst maar eens een e-mail met foto's en bewijs van betaling naar Legero in Graz gestuurd (de fabrikant). Nog geen antwoord gekregen na 7 dagen.
Welke stappen kan/moet ik ondernemen.?

1338 12 Rapporteer

ro
door ron530 - May 17, 2014 om 14:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In dit geval gelden de Duitse consumenten voorwaarden, wat die inhouden kunt u zelf op zoeken. Edoch bewijs maar eens dat uw zoon/dochter zorgvuldig met de schoenen is om gegaan, u wil niet weten wat ze er allemaal mee uitspoken.

tenormin
door tenormin - May 17, 2014 om 15:34
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, het kan nog erger: lees hier. Denk niet dat u verder iets bereikt; in 7 weken kunnen kinderen ze wel snel aftrappen.

alfatrion
door alfatrion - May 17, 2014 om 22:54
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft het defect ontdekt binnen zes maanden na aflevering. Van schoenen mag u verwachten dat deze tenminste een jaar of twee meegaan. Daarmee ligt de bewijslast bij de Duist winkel. Zonder tegenbewijs zullen ze niet alleen de schoenen moeten vervangen, maar ook uw reiskosten moeten vergoeden. U kunt deze voorbeeldbrief vertalen naar het Duits en opsturen naar de winkel.

[Afzender]
[Ontvanger]

Betreft: Herstel of vervanging van ondeugdelijk product

[Woonplaats, datum]

Geachte heer, mevrouw,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].

Dit product beschikt niet over de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat deze binnen zes weken kapot zijn gegaan. Ik verzoek u vriendelijk het product te vervangen. Indien u van mening bent dat u wel deugdelijke schoenen heeft geleverd, wijs ik u er op dat u daarvan de bewijslast draagt en verzoek u uw standpunt te onderbouwen.

Ik ontbind hierbij reeds de overeenkomst indien u de schoenen niet kosteloos kunt of wilt vervangen. In dat geval verwacht ik mijn aankoopbedrag onverwijld terug te ontvangen op rekeningnummer [nummer].

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

br
door breister - May 17, 2014 om 23:16
15 Antwoorden / 3 Vragen

Alfatrion, bedankt. Zal een dergelijke brief aangetekend verzenden met bijvoeging van foto/bewijs van betaling.

Heb inmiddels meer informatie gevonden bij consuwijzer wat betreft aankopen in het buitenland. Als ik geen positieve reaktie krijg van de winkel kan ik (gratis!) aankloppen bij het Europese Consumentencentrum (ECC).

mahadma
door mahadma - May 18, 2014 om 00:08
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Breister, vergeet niet dat het hier om in duitsland gekochte schoenen gaat en er dus geen sprake is van nederlands recht. Zoek vóórdat je iets verstuurd met veel kosten of dit wel effect heeft.

mahadma
door mahadma - May 18, 2014 om 00:12
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder tegenbewijs zullen ze niet alleen de schoenen moeten vervangen, maar ook uw reiskosten moeten vergoeden

Leuke gedachte, ik ga schoenen kopen in New York. Kan ik dus bij defecte schoenen gratis er naar toe ......... eerst zien, dan geloven.

alfatrion
door alfatrion - May 18, 2014 om 06:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 18 mei 2014, 00:08]@Breister, vergeet niet dat het hier om in duitsland gekochte schoenen gaat en er dus geen sprake is van nederlands recht.
De Europese richtlijn 99/44/EG verplicht alle lidstaten om het wettelijk vermoeden van zes maanden en de wettelijke garantie van tenminste twee jaar te implementeren in hun wetgeving. In deze richtlijn is ook geregeld dat herstel en vervanging de consument niets mag kosten.

alfatrion
door alfatrion - May 18, 2014 om 06:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 18 mei 2014, 00:12]Leuke gedachte, ik ga schoenen kopen in New York. Kan ik dus bij defecte schoenen gratis er naar toe ......... eerst zien, dan geloven.
In Amerika kan het nog gekker. Judge Judy kende nog een vergoeding toe van vijf honderd dollar omdat iemand een paar uur onderweg was om schoenen terug te komen. In de EU krijg je alleen je kosten vergoed.

br
door breister - May 18, 2014 om 08:13
15 Antwoorden / 3 Vragen

Mahadma, ik woon dicht bij de Duitse grens zodat even naar een Duits postkantoor gaan niet veel extra moeite is.

Voor alle anderen die gereageerd hebben: kijk even bij: consuwijzer.nl en
Europese Consumentencentrum (ECC).waar ik veel relevante informatie heb gevonden nadat ik op dit forum al op het spoor gezet was.

sl
door slobberbone - May 18, 2014 om 08:19
508 Antwoorden / 2 Vragen

6 weken met paar schoenen is best lang ik heb wel eens een kortere periode overbrugd. Ligt vaak niet aan de schoen maar aan het kind :) Vaak op de knieën buiten spelen denk aan stoepkrijten etc. is funest voor iedere kinderschoen.

tenormin
door tenormin - May 18, 2014 om 11:29
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Breister, u heeft alfatrion uitverkoren als zijnde het beste antwoord. Zou ik ook doen met al zijn op niets slaande consumententeksten. U had beter eerst alles kunnen opvolgen wat hij voorstelt en als het u gelukt was om nieuwe schoenen hier uit te slepen, had u hem wat mij betreft de Gouden pagina mogen geven. Laat u eens weten wat er allemaal van is gelukt? Wat onze onvolprezen "advocaat" die op fora al veel 'patiënten' op het verkeerde been heeft gezet, berijdt gewoon zijn stokpaard. Nu nog resultaat.

zo
door zoethout - May 18, 2014 om 12:43
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 mei 2014, 11:29]Breister, u heeft alfatrion uitverkoren als zijnde het beste antwoord. Zou ik ook doen met al zijn op niets slaande consumententeksten. U had beter eerst alles kunnen opvolgen wat hij voorstelt en als het u gelukt was om nieuwe schoenen hier uit te slepen, had u hem wat mij betreft de Gouden pagina mogen geven. Laat u eens weten wat er allemaal van is gelukt? Wat onze onvolprezen "advocaat" die op fora al veel 'patiënten' op het verkeerde been heeft gezet, berijdt gewoon zijn stokpaard. Nu nog resultaat.

Geheel mee eens want die LOI jurist dienen ze hier en op TR meteen een ban te geven vanwege adviezen die compleet niet kloppen.
Hij denkt zelfs dat we in Amerika zitten hier onderhand.
Hij leest iets en denkt dat het ook de wet is, elke rechter interpreteert het anders en kijkt naar alle omstandigheden, onze LOI freak leest alleen specifiek de gevallen die ie wil lezen en laat die uitkomsten voor alles gelden en zo werkt het niet.
Het verzoek om de LOI jurist voorgoed zijn mond te snoeren wordt deze week ten uitvoer gebracht door de Directie van Kassa en niet door de Moderators die alles maar toelaten van hem