qu
door question_1 Sep 19, 2006 om 19:43
Geldzaken & recht

Een vraag m.b.t. mijn arbeidsovereenkomst

Goedenavond. Graag uw advies over het volgende. Sinds 2,5 jaar werk ik bij een overheidsinstelling als directiesecretaresse. ik ben daar begonnen als receptioniste voor 18 uur. Na 2 maanden heb ik intern gesolliciteerd als directiesecretaresse en ik ben aangenomen. Toen is afgesproken dat ikmaandag tot 17.00 uur werk, dinsdag, donderdag en vrijdag tot 15.00 uur en woensdag vrij. Die dagen en tijden werk ik dus nu 2,5 jaar. Nu komt mijn leidinggevende in het nauw omdat er op woensdag en vrijdag te weinig bezetting is. Een collega die later full-time is aangenomen is door komst van haar kindje part-time gaan werken. Nu wil mijn leidinggevende o.a.. mij gaan verplichten om op bv de woensdag te komen werken. Mijn vraag is mag dat zo maar?

444 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees eens hier;

http://www.pzsignaal.nl/nieuws/archief.asp?art=1160

Succes,

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Question

Je werkgever kan niet van je eisen dat je meer gaat werken. Andere dagen, maar gelijk aantal uren ligt anders, maar dan liefst wel in overleg.

Overigens kan het zijn dat je wegens dringende bedrijfsomstandigheden gewoon geen nee kan zeggen tegen andere werkdagen.

Mocht je uitsluitend bedoelen dat je de woensdag er bij moet werken (=meer uren), dan heeft je baas pech. Het is gelukkig zo geregeld dat part-time werken een recht is en dat daarvan niet ten nadele van jou afgeweken kan worden. Het zou wat zijn als hij collega A minder uren geeft die hij van jouw gecompenseert wilt zien.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, het zijn geen dringende omstandigheden. Verder is het niet zo dat ik meer uren ga werken. De tijden die ik werk zijn afgestemd op mijn schoolgaande kinderen. Nu is het wel zo dat ik in overleg best flexibel ben. Mijn kinderen zijn groot genoeg om een uurtje alleen thuis te blijven. Ook werk ik regelmatig op woensdagochtend als mijn werkgever krap zit. Maar ik wil niet dat het een verplichting wordt.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

-------Nee, het zijn geen dringende omstandigheden-------

denk dat je werkgever dat wel vindt...... als er onderbezetting is ..

en cannacampo bedoeld dus dat je dan Geen Nee kunt zeggen tegen andere werkdagen/uren ---------- ( Overigens kan het zijn dat je wegens dringende bedrijfsomstandigheden gewoon geen nee kan zeggen tegen andere werkdagen.) -----------

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als in uw arbeidsovereenkomst vermeld staat op welke dagen en tijdens welke uren u werkt dan kan uw werkgever de arbeidstijden niet zondermeer aanpassen. In beginsels moet u uw instemming geven of moeten er bedrijfseconomische omstandigheden zijn , die aantoonbaar niet op een andere manier opgelost kunnen worden, enz.

Staat er in uw arbeidsovereenkomst niets over de dagen en uren waarop gewerkt wordt dan mag uw werkgever zondermeer de dagen wijzigen, als het aantal uren maar hetzelfde blijft.

Succes

louisa

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, er is onderbezetting omdat mijn werkgever na ons part-timers heeft aangenomen die op dezelfde tijden en uren willen werken als wanneer mijn collega's en ik werken. Dus nu beginnen de problemen. Dus in principe moet ik me aanpassen aan collega's die later in dienst zijn gekomen. Daar ben ik het dus niet mee eens. Als ik dus buiten de schooltijden moet gaan werken komt ook het kostenplaatje qua kinderopvang om de hoek kijken. Moeilijk ik wil wel graag mijn werkverhouding met mijn leidinggevende goed houden maar het moet niet ten koste van mezelf (en mijn kinderen gaan)

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel,

Ik zou mij in dit geval toch wel tot de desbetreffende bond wenden.   Ik neem tenminste aan met uw baan en uw werkgever dat u toch wel aangesloten bent bij een  bond nietwaar?

Zij hebben ook altijd een juridische afdeling die u kan bijstaan.

Vind toch deze Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zijn altijd vervelende zaken  Is er al overleg geweest met alle collega's die dit betreft en de leidinggevende? Misschien is dit een mogelijkheid. U schrijft dat een collega minder is gaan werken omdat ze een baby heeft gekregen. Wellicht is deze collega na het horen van uw argumenten bereid om toch op de woensdag te gaan werken, zodat u thuis bent als de kinderen  's middags vrij hebben. Dat iemand later in dienst is getreden wil niet per definitie zeggen dat die persoon dan ook minder rechten heeft. Het zou kunnen dat uw leidinggevende de rede van "niet op woensdag kunnen werken" van uw collega's zwaarder vindt wegen dan uw rede en op deze gronden een keus heeft gemaakt. Ook uw leidinggevende heeft een leidinggevende (of een manager), wellicht als u er echt niet met elkaar uit komt is er een mogelijkheid deze persoon in te schakelen en dan niet als motie van wantrouwen naar uw leidinggevende, maar meer als objectieve scheidsrechter.

Succes

Louisa2