gerdamarijke
door gerdamarijke Aug 17, 2011 om 17:37
Geldzaken & recht

Eigen geld, verkopen huis met verlies

Hallo.
Een kennisje van mij wil met haar vriend een huis kopen. Zij heeft Wajong (oa blijvend hersenletsel), hij laag modaal maar nog geen vast contract (intentieverklaring)
Zij zal binnen een (paar) jaar nog een behoorlijke uitkering letselschade/smartegeld krijgen.
Stel: Ze krijgen hypotheek voor bv 120.000 en zij doet er 50.000 eigen geld in (voorschot letselschade).
Er zal dan beschreven worden dat haar inbreng van 50.000 altijd alleen van haar blijft.
Wat gebeurt er als ze na bijvoorbeeld een jaar uit elkaar gaan, het huis met verlies moeten verkopen.
Is zo'n constructie eigenlijk wel mogelijk? Heeft zij dan een vordering op hem?
Uiteraard gaan ze hierover goed juridisch advies inwinnen, maar is er hier iemand die alvast wat tips/info hierover kan geven?
Alvast bedankt!

1983 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 17, 2011 om 17:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Die constructie is zeker wel mogelijk, maar moet wel in een samenlevingscontract worden opgenomen. Degene die er dan € 50.000,-- in stopt heeft dan een vordering van € 25.000,-- op de ander. De betaler moest immers zelf ook al € 25.000,-- terugbetalen aan de bank. In geval van uitelkaar gaan, zal dan eerst die vordering verrekend moeten worden, voordat de overwaarde verdeeld wordt.

Mocht de woning met verlies verkocht worden en die € 25.000,-- niet eens gerealiseerd worden, dan houdt de betaler een vordering op de ander voor het restant.

Advies is dus: bel een notaris en laat het vastleggen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Aug 17, 2011 om 18:15
330 Antwoorden / 15 Vragen

Marcel, bedankt!
Is er geen constructie te bedenken dat zij altijd haar 50.000 veilig stelt?
Op het moment dat haar volledige letselschadeuitkering er is, kan zij de hypotheek aflossen en er gewoon blijven wonen. Maar mochten ze eerder uit elkaar gaan??
Het klinkt allemaal wel erg negatief, maar deze persoon is door het hersenletsel is niet de makkelijkste om mee samen te wonen, vandaar dat haar omgeving zich erg ongerust maakt.

marcel75
door marcel75 - Aug 17, 2011 om 18:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben er van uit gegaan dat zij ook mede-eigenaar van de woning is/wordt. Als er dan bijvoorbeeld € 170.000,-- betaald moet worden, waarvan € 120.000,-- via een hypotheek, dan moeten je kennisje en haar partner nog € 50.000,-- betalen. Doordat zij dat hele bedrag voor haar rekening neemt, betaald zij ook een schuld van haar partner. Zij betaald dan dus eigenlijk € 25.000,-- te veel en krijgt voor dat bedrag een vordering. Die andere € 25.000,-- moest zij immers zelf al betalen.