fa
door falena15 Nov 4, 2007 om 16:46
Geldzaken & recht

Eindnota van Eneco is te hoog en wat nu??

Vorige maand ben ik overgestapt naar NUON, omdat ik die netter en beleefder vind, krijgt ik een eindnota die 2x zo hoog is, als die van vorig jaar en ik heb niks bijzonders gedaan of verbruikt.
Maar wat kun je daar aan doen, zonder dat je je blauw moet betalen, hoe kun je nagaan wat er aan de hand is, de enige optie die ik heb kunnen vinden is dat eneco de meter na komt kijken en als er volgens hun niks aan de hand is, dan moet ik dat ook nog betalen en ik geloof echt niet dat ze daar eerlijk in zijn.
Dus wat kan ik doen?? De eindstand heb ik gecontroleerd en die klopt met wat ik opgenomen heb.

3028 19 Rapporteer

freya
door freya - Nov 4, 2007 om 17:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo falena15,

De eerste stap zal toch moeten zijn om vast te stellen wat je verbruik precies in het verleden is geweest en hoe hoog je verbruik op dit moment is. Begin er b.v. eens mee om elke week de meterstanden te noteren.
Kijk ook eens kritisch naar 'nieuwe apparatuur' die het laatste jaar is aangeschaft. Computers? LCD/plasmascherm? En worden deze soms steeds vaker gebruikt?

m.vr.gr. Freya

jo
door jojanda - Nov 4, 2007 om 17:41
146 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je zou kunnen doen, is om de jaarafrekeningen van de afgelopen jaren er eens bij te pakken, en om te kijken of de meterstanden die daar op staan, gebaseerd zijn op een schatting, of dat die daadwerkelijk zijn opgenomen door de meteropnemer.

Als je bijvoorbeeld 3x een jaarafrekening hebt gehad die gebaseerd was op een schatting, dan kan het zijn dat je over die 3 jaar meer hebt gebruikt als verwacht. Dat meerverbruik komt er pas uit, op het moment dat je de daadwerkelijke meterstand doorgeeft.

JOjanda

me
door merith5 - Nov 5, 2007 om 13:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Leg je vraag eens voor aan www.boycotnu.nl of aan de vastelastenbond. Die kunnen je vaak goed helpen.

me
door merith5 - Nov 5, 2007 om 13:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, het is niet www.boycotnu.nl maar www.boycot.nu

Margot.

se
door sesjat - Nov 5, 2007 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde probleem gehad en niet kunnen oplossen met Eneco.

Ik kon beide meters wel laten controleren, maar dan zou ik ruim 450,- en 600,- euro moeten betalen als dit onterecht was. Eindstand klopte ook. Inmiddels was ik al naar Nuon overgestapt, en van hun kreeg ik een vors bedrag terug omdat het maandbedrag natuurlijk te hoog was ingeschat.

Dus ik sluit mij bij uw vraag aan, wat kan ik hier (nog) aan doen?

du
door dubbelzout - Nov 5, 2007 om 16:45
100 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me eigenlijk af waarom iemand van energieleverancier verandert omdat de nieuwe "netter en beleefder" is dan de oude.

Op mij wekt u dan de indruk dat u regelmatig "last" had met ze. Dus de reactie van iemand anders over "geschat" of "opgenomen" meterstand lijkt ook mij de verklaring. Ze deden natuurlijk niet zo aardig als u elk jaar geen meterstanden aanleverde, en nu zit u met de gebakken peertjes.

denk dus nog eens een nachtje goed na of het wel zo vreemd is dat de eindafrekening hoger uitvalt.

ga
door gabbertje - Nov 5, 2007 om 18:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

zou u niet gebeuren dat de halsafsnijder ENECO UW REKENING MAAKT !

ALS U TOCH BIJ ENECO ZIT,DAN WENS IK U VEEL PLEZIER ERMEE, U MOET TOCH GELD NOG OWER HEBBEN ,EN DIE -U HOEFT NIET EENS NAAR TE DENKEN !-MAAKEN ZONDER GEWETENS PROBLEMEN GEBRUIK VAN !

IK BEN EEN WAO ONTVANGER VAN 758 EURO WAS 18 JAAR BIJ ENECO ,IK HEB MU NIET MAL een WASCHMASCHINE, ALEEN MIJN TV EN DAGELIJKS 2 =- OP PC ,GELUKKIG ZACHTE LAATSTE WINTER GEHAD EN TOCH NAAR DE

 --ELKE JAAR KONSTANT GEBLEEVENE VERBRUIK ---

WORD  ELKE JAAR MIJN MAANDELIJKSE BIJDRAAGE GEMIDDELT 40 EURO DUURDER !

IK BEN ALEENSTAND EN BETAAL IK MAANDEKIJKS 170 EURO ,(LAGER ZETTEN HEFT GEEN ZIN -MOET IK TOCH BETAALEN BIJ DE EINDAFREKENING , WANTS ALEEN DE BTW MAANDELIJKS IS 45 EURO!

ZOVEEL OWER ENECO ,SOCIALE BELEID (57 JAAR BEN IK!) EN NAAST MIJ HEB IK DRIE TURKISCHE FAMILIES MET GEMIDDELT 8 (!!!) PERSONEN HOUSHOUD,EN HUN BETAALEN 220 EURO PER MAAND EN IK HEB ECHT HUN AFREKENING GEZIEN ; KRIJGEN 380 EURO TERUG NOG OOK !

NIET DAARVOOR DAT DE MENSCHEN TURKEN ZIJN OF WAT VOOR NATIONALITAET , IK WIL ALEEN EROP DUITEN DAT DE ENECO ZIJN AFREKENING KLOPT ACHTER EN VOOREN NIET!

DITO MET DE WATERMETER; VOOR EEN JAAR OF 3 HEBBEN WIJ HIER IN STRAAT WATERMETER GEKREEGEN -IEDEREN ,VOOR DE WATER BESPARING (GROTE BLABLA!)EN IK IN MIJN EENTJE VERBRUIK 9 KUB WATER MET DUSSEN ,KOKEN -EN DIT IS ALLES!

(HEB GEEN WASCHMASCHINE!,NIET VERGETEN =ERGO GEEN TEVEEL STROOM EN WATERVERBRUIK)

MAAR HET BTW IS HOOGER DAN IK WATER BETAALEN MOET 31 +- EURO ECHTE VERBRUIK /---BTW ETC.(?-ZO STAAT IN DE AFREKENING ;ETC.!) 68 + EURO -NU VRAAG IK JE ..

EN HET IS SELFDE MET DE STROM EN GAS IK BEN OWERGESTAPT NAAR EEN ANDERE LEVERANTIER ,EN METEEN 385 EURO REKENING MINDER

NOGMALS ;U KUNT naardenken hoe het wil ,maare de eneco is de grootste zakkenvueller ,en miserabelste service, en de-op kantor op de ''slinge'' -de onvriendelijkste personal tegen de klanten ,en dat heb ik jaar in en jaar uit meegemaakt

Ik raad aan,vraag maar een goede boekhouder wi een beetje benul heft van afrekeningen en als niet anderes gat ,betaal het maar je bent verloost van de -op de post ende belasting naa -grootse zakkenvuellera in Nederland .

(GEENPROBLEM ;MIJN NAM IS DE REDAKTIE BEKEND ,,MAAR -EN IK HOOP,MAAR DAT WORD STILSWEIGEND OWERGEGAAN!NATUURILIK--IK BEN BLIJ ALS DE BETREFFENDE INSTANTIE OP DEZE ,EMAIL REAGIERT ,DAN KAN IK METEEN BEPAALTE ''SOCIALE HANDELINGEN''--OUDERE MENSCHEN , PENSIONISTEN HET STROOM AFSLUITEN ,DE MENSCHEN DE DEURWAARDE OP HALS STUUREN DIE ZONDER MIDDELEN ZITTEN EN NIET BETAALEN KUNNEN, EN SOCIAL UITKERINGGERECHTIGEN -EN WAO-ersOOK ,DAAR MIJ OOK INBEGREEPEN!--HET JAARLIKSE WAKANTIE GELD BESLAAGNAMEN ET.,ETC.ETC.,-BIJ DEZE ZEG IK OOK ETC.,ETC.,!)

MET EEN WORD U BENT NIET ALEEN MET DEZE PROBLEM ,EN IK WENS SUCCESS  MET OPLOSSEN

T.JAGER

fa
door falena15 - Nov 5, 2007 om 20:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als reactie op "Dubbelzout", eerst even vragen of dit wel zo is, want ik heb namelijk eneco voor 1,5 jaar en die nu twee keer dat ik mijn meterstanden heb door moeten geven, heb ik dit ook gedaan!
De reden dat ik bij hun weg ben gegaan, is dat elke keer als ze een verkeerde nota stuurde of niet stuurde, ik contact met hun had en dat ik gewoon afgeblaft werd zonder reden en dat was meestal omdat ik wou betalen, maar hun geen nota stuurde, daardoor heb ik gelukkig nog op tijd kunnen betalen, anders had ik nu nog meer kosten gehad.
Ze zijn gewoon gigantisch onbeleefd en totaal niet behulpzaam op zijn zachtst gezegd.
Dus eerst nadenken en informeren en daarna pas oordelen a.u.b.

fa
door falena15 - Nov 5, 2007 om 20:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Merrith, bedankt voor je advies, dat ga ik eens proberen.

fa
door falena15 - Nov 5, 2007 om 20:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Jojanda, de meterstanden zijn inderdaad geschat, maar ik heb deze wel op tijd doorgegeven, dus ze hebben het verkeerd ingeschat en ik heb voor niks de meterstanden doorgegeven, dat is leuk!!
Maar in ieder geval bedankt voor die optie, daar had ik nog niet aan gedacht.

fa
door falena15 - Nov 5, 2007 om 20:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Jojanda, de meterstanden zijn inderdaad geschat, maar ik heb deze wel op tijd doorgegeven, dus ze hebben het verkeerd ingeschat en ik heb voor niks de meterstanden doorgegeven, dat is leuk!!
Maar in ieder geval bedankt voor die optie, daar had ik nog niet aan gedacht.

jo
door jojanda - Nov 5, 2007 om 20:28
146 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je nu zou kunnen doen, is naar de data kijken waarop de meterstanden doorgegeven zijn. Bereken dan de verschillen ertussen. En bereken dan de gemiddelden per maand.

Stel je hebt de meterstanden op 1 jan 2005, 1maart 2006 en 1 maart 2007 doorgegeven. Dan zit er tussen 2005 en 2006 15 maanden, en tussen 2006 en 2007 11 maanden.

Kijk dan naar het verbruik in die periode's, en deel dat door het aantal maanden in die periode. Het maakt namelijk een aanzienlijk verschil of je 1500 Kwt verbruikt in 15 maanden, of in 11 maanden.

En als dan je nieuwe termijn geschat wordt op basis van die vertekende getallen, dan kan e.e.a lelijk tegen vallen.

Succes met je rekenwerk.

JOjanda

hu
door huiz - Nov 5, 2007 om 20:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heb je zowel de aanlevering als het verbruik bij dezelfde leverancier? Dit wordt nl allebei apart berekend en misschien is bij de vorige leverancier alleen de aanlevering of alleen het verbruik telkens betaald. Dit soort verhalen heb ik nl al vaker gehoord.

met vriendelijke groet,

EH

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 5, 2007 om 21:12
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk eerst eens even bij de uitspraken van de SGC op energie en dan zult u zien dat in een geval als het uwe gewoon betaald moet worden volgens de meterstand. Op de jaarafrekening staat toch echt duidelijk vermeld dat uitgegaan is van een schatting en dan heeft u langere tijd te weinig betaald.
Of dat u nu bij NUON, Essent, Delta of Eneco bent aangesloten maakt in dit opzicht weinig of geen verschil.

op
door oplossing - Nov 6, 2007 om 11:26
119 Antwoorden / 1 Vragen

Felena, het is mij ook een keertje overkomen dat ze een schatting hadden gemaakt terwijl ik mijn meterstanden via internet door had gegeven. Ik heb ze toen een mail gestuurd en verzocht een nieuwe nota te maken op basis van de door mij doorgegeven meterstanden. Tevens heb ik om een uitleg gevraagd hoe zij bepaalde berekeningen doen en ook die heb ik netjes op mail doorgekregen, Maar nu de hamvraag, heb je met de Eneco soms een automatische incasso zodat zij het verschuldigde bedrag kunnen innen of hou je het zelf in de hand, is dat laatste het geval dan zou ik er toch zeker op staan dat ze een nieuwe nota sturen met de door jou doorgegeven standen.

Er is al eerder het idee aan je geoppert dat je wekelijks je standen eens zelf op moet nemen, ik heb daar een gewoonte van gemaakt door dit iedere zondagochtend te doen, zo ben ik er n.. ook diverse keren achter gekomen dat de meter op de dag stand bleef staan ipv de nachtstand. Hier heb ik dan ook direct melding van gedaan en genoteerd zodat dit met de eindnota dan weer verrekend kan worden maar je moet dit zelf allemaal in de gaten houden, zo weten ook veel klanten niet dat als er langer dan 4 uur een stroomstoring is dat klanten dan recht hebben op een vergoeding van € 34,-- (hfl 75,--)

Ik kan je nu alleen maar aanraden om een mail te sturen naar de Klantenservice van Eneco en hun jouw probleem voor te leggen en dat je een nieuwe nota wens met de juiste standen erop. Op internet kun je ook de tarieven vinden voor electra/gas/water en cv-

Succes

vladja
door vladja - Nov 6, 2007 om 12:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Oplossing,

De eindstand heb ik gecontroleerd en die klopt met wat ik opgenomen heb.

Nieuwe meterstanden is dus geen oplossing.

Vladja

op
door oplossing - Nov 6, 2007 om 14:14
119 Antwoorden / 1 Vragen

Faleno ik geef je een mailadres waar je terecht kan met jouw vragen:

ENECO Klantenservice Mw. TW Bosari
E-mailadres(sen):
  enecoservices@maileu.custhelp.com

Zij kan jou de juiste informatie geven die je wilt hebben.

Succes

da
door danel - Nov 8, 2007 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je overstap naar de NUON is sowieso voor mij echt een enorm raadsel, want grotere flessetrekkers ben ik van mijn leven niet tegengekomen. Ik heb nog steeds recht op €1200,- van ze en dit is al 5 jaar geleden. Bij hun overname van de GAMOG, wisten ze mij, en velen anderen te vertellen, dat we te weinig betaald hadden en trokken zonder enige vorm van waarschuwing je bankrekening leeg. Vervolgens kon ik ook nog eens maandelijks €200,- extra gaan betalen. Na een heen en weer correnspondentie (met zwart op wit getekende bewijzen van hun ongelijk!) van ongeveer een 1,5 jaar, kreeg ik die €200,- per maand weer terug. Ik betaalde toen maandelijks € 300,- per maand voor een huis (1 Inwoner zonder wasmachine/ droger of andere energieslurpende app.!!!) van 34m3! Met mij zijn er dat jaar honderden andere huishoudens zwaar door de NUON gedupeerd! En dan heb ik t nog niet eens over de verhogingen die zogenaamd aan de olieprijs geliëerd zouden zijn. Want toen die olieprijzen naar beneden gingen, heb ik daar bij de rekeningen van de NUON niets van gemerkt! Als ENECO ook maar 10% op de NUON lijkt, ben ik bang, dat je alleen door gerechtelijke stappen te ondernemen, je misschien nog iets van het geld ziet! Maar zo'n bedrijf kan dit eindeloos blijven rekken, zodat jij nog meer op kosten gejaagd wordt. Ik wens je vreselijk veel succes!

fa
door falena15 - Nov 8, 2007 om 19:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor jullie moeite, dat waardeer ik zeer, maar ik heb zo'n idee dat ik beter gewoon kan betalen, elke week de meterstanden bijhouden en zorgen dat  ik volgend jaar wat terugkrijg, want ik heb zo'n vermoeden dat ze me vorig jaar te laag in hebben geschat, want toen heb ik de meterstanden opgestuurd, maar ze hebben het toch geschat.
Nu verbruik ik voor elektriciteit 6 kw per dag en gas 4 per dag, dus dat is toch normaal, dus dan zou ik straks terug moeten krijgen, want ik betaal nu €151,- per maand!
Volgens mij is er geen 1 goede energie maatschappij, dus weinig keuze.
Hartelijk dank! Groetjes Falena