bm
door bmontz Jun 19, 2008 om 22:05
Geldzaken & recht

Etos weigert 1 & 2 eurocent

Beste mensen,

Laatst wilde ik iets afrekenen bij de Etos. Ik wilde betalen met losgeld (vooral "rood geld"). De medewerker vertelde mij dat ze geen 1&2 eurocent meer aan mocht aannemen van haar manager, ookal is het een wettelijk betaalmiddel.

Ik heb daarom maar besloten om met briefgeld te betalen.

Mijn vraag is nu of ik gewoon met die centen had mogen betalen en de medewerker het dus aan had moeten nemen.

Groeten,

Bmontz

1027 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 19, 2008 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Bmontz

In principe hadden ze het moeten aannemen. Maar ja, hanteren hun eigen spelregeltjes. Weet wel dat de Praxis ze nog wel aanneemt. Maar daar werkt het omgekeerd, als ze mij die kleine centjes willen terug geven, zeg ik ook, nee bedankt. Je raakt ze toch nooit never meer kwijt.

Want wat te denken van: stel je heb een briefje van 100,-, staat er ook in diverse supermarkten dat je er niet mee kunt betalen, hebben ze zogenaamd niet van terug.

'T blijft behelpen met die euro's.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Bmontz,

Wat de betaalregels in een winkel zijn, moet aan de ingang staan. Maar uiterlijk vóór de kassa. Hebben ze die niet en stellen ze bij de kassa ineens regels, dan laat ik de boel zo liggen en ga.

@ Kiran:

Je kunt van Aldi zeggen wat je wilt, maar je kunt al je centen daar nog
kwijt en je krijgt ook precies op de cent nauwkeurig terug. En waar is geen Aldi?

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hardware

"En waar is geen Aldi".

Nou? Bij mij niet! Tenminste niet in de buurt. Zou ik naar de binnenstad moeten fietsen (woon zelf aan de rand van de stad) En om dan een eind terug te puffen met de nodige tassen? Neuh ... Zoek het wel wat dichterbij, maar snap de point.

Dag, kiran

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Kiran, off topic:

Ja, dán had je maar een woning náást Aldi moeten zoeken.
Trouwens, je krijgt ook maar 1 cent terug. Daar hoef je toch niet van te puffen? Of heb je tassen vol centen? ;-)

H.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 01:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hardware    off topic

Centen rammelen zo joh, heb liever briefjes.

Een huis naast de Aldi? Haha. Moet er niet aan denken! Mij te druk daar, zo midden in het centrum. Nee hoor laat mij maar fijn zitten waar ik zit. Binnenstad is leuk om af en toe te shoppen....

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 02:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Bmontz,

"Mijn vraag is nu of ik gewoon met die centen had mogen betalen en de medewerker het dus aan had moeten nemen."

Dat ligt er aan, of de Etos aangegeven heeft, dat bepaalde soorten betaalmiddelen (munten of biljetten) niet geaccpeteerd worden.

Zo kan een winkel bijv. biljetten van €100,- en/of hoger (en bepaalde munten, denk hier dus aan de 1 en de 2 cent) weigeren, maar dient dan wel op een of andere wijze kenbaar te hebben gemaakt.

Als er helemaal niets is aangegeven, op wat voor een wijze dan ook, dan dient Etos ook de 1 en de 2 cent te accpeteren, daar het dan (pas) een wettig betaalmiddel is.

Dat woordje 'wettig' moet u ruim zien. Het is niet zo, dat een winkel wettelijk (formeel) gedwongen kan worden, om bijv. 1 of 2 cent te accpeteren, of de €200,- en de €500,-. Dit woordje (wettig) treedt eigenlijk pas 'in werking', als er verder niets geregeld is.

Een (ander) mooi voorbeeld, is de bekende weigering van de €200,- en de €500,- biljetten bij tankstations.

Maar ook aan andere munten (of bankbiljetten) kunnen grenzen gesteld zijn. Voorbeeld: u koopt iets ter waarde van bijv. 100 euro en betaald deze geheel met muntjes van 5 of 10 cent......
of u koopt iets ter waarde van €10.000,- en betaald met biljetten van €5,-. Ook dit hoeft niet geaccepteerd te worden, daar dit niet in verhouding staat.

Kort gezegd: de winkelier bepaalt. Bevalt het u niet, staat u het geheel vrij om naar een andere winkel te gaan.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Bmontz.
Ik als kassabediende bij een tankstation zie heel vaak dat het een bepaald slag volk is die met 1 en 2 centjes bij de kassa aankomen.Hoewel het afronden van bedragen in bijna alle winkels overbekend is en iedereen daar voor gewaarschuwd is zijn er toch nog mensen die het willen dat je ze aan neemt. Als je zegt dat wij ze niet meer willen (onze kassa,s zijn daar niet meer voor ingericht) worden ze boos.Dat zijn altijd van die lui als ze bijvoorbeeld voor 99,95 aan boodschappen betalen met een briefje van 100 niet weten hoe snel ze de hand open moeten houden voor die 5 cent.Er komen ook mensen voor een pakkie shag van 3.95 en een  kwartje fooi geven .Nu is dat natuurlijk niet nodig maar ik wil hierbij maar aangeven dat je voor die 1 of  2 centen niet zo moet muggeziften. Laat je niet uitlachen want je wist het en ga in de winkel niet in discussie.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 2.

Afronden: wat zijn de spelregels? – blz. 2 van 2

Worden de munten van 1- en 2-eurocent afgeschaft?

Nee, deze munten blijven een wettig betaalmiddel. Het besluit om deze munten af te

schaffen kan alleen op Europees niveau genomen worden. Hier is op dit moment geen

sprake van.

Wat als een klant niet het afgeronde bedrag wil betalen, bijvoorbeeld € 10,93 i.p.v. het

afgeronde totaalbedrag van € 10,95. Kan dat?

Ondanks dat de munten van 1- en 2-eurocent wettig betaalmiddel blijven, is het voor

consumenten niet langer toegestaan om bij winkels die duidelijk zichtbaar hebben

aangegeven dat contante betalingen worden afgerond, het oorspronkelijke bedrag te

betalen. Een bedrag van € 19,28 wordt € 19,30 en een bedrag van € 19,27 wordt € 19,25.

De consument gaat namelijk een tijdelijke overeenkomst aan met de winkelier om het

totaalbedrag bij contante betalingen af te ronden op 0 of 5, als in de winkel duidelijk wordt

aangegeven dat de afrondingsregel van toepassing is. De afrondingsregel geldt als één van

de koopcondities. De consument betaalt het afgeronde bedrag.

Worden de prijzen van de artikelen hoger?

Nee, die zullen door het afronden niet stijgen, dat gebeurde immers ook niet bij het afronden

met de gulden. Afronden is alleen van toepassing op het totaalbedrag op de kassabon.

De situatie kan zich voordoen dat een consument één product koopt van € 1,99. Dat wordt

wel naar boven afgerond, maar dat komt omdat het totaalbedrag op de kassabon gelijk staat

aan dat ene product. Dat geldt ook voor een product van € 2,07 dat naar beneden wordt

afgerond op € 2,05 (mits de aankoop contant wordt betaald).

Per wanneer is de afrondingsregel landelijk doorgevoerd?

Veel winkeliers zijn al begonnen met het afronden. Het Platform Detailhandel verwacht dat

de komende weken nog meer winkeliers zullen volgen en dat het afronden op 5 eurocent bij

contante betalingen uiterlijk 1 september 2004 in vrijwel alle winkels en benzinestations is

doorgevoerd. Het staat winkeliers vrij om met het afronden te starten wanneer zij willen.

Het is belangrijk dat de (kassa-)medewerker de consument duidelijk kan uitleggen waarom

de afrondingsregel wordt toegepast:

Bron: http://www.platformdetailhandel.nl/

Vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel een beetje kortzichtig van jou. Er zijn genoeg mensen die
boodschappen doen. Kopen iets voor 3 euro en betalen dan met 50 of 100
euro. Dit is wel een beetje overdreven.

Fatsoen hier in deze is ver te vinden. Beetje samenwerken is er niet
meer bij. Altijd wijst men de vinger naar de winkels of het
winkelpersoneel.

Ik werk in een winkel waar men echt wel 500 euro aanneemt maar niet
wanneer je iets koopt van 100 euro. Ik kan zoveel geld echt niet
teruggeven. Weet je waarom, omdat de meeste mensen pinnen. Dit is
goedkoper dan contanten en een stuk veiliger (mits jij je pincode niet
in de portomonnee bewaard).  Ook een stuk veiliger voor het personeel
in de winkel, want er lopen boefjes rond die dit willen stelen.

Maar goed, wanneer jij zelf in een winkel zou werken begrijp je het beter. Wanneer je niet alles zelf hebt ervaren geef dan geen onbenullige antwoorden.

mvg, Ruud

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bmontz,

Afronden: wat zijn de spelregels?

Informatie over de afrondingsregel ten behoeve van de (kassa-)medewerkers van de

detailhandel

Hieronder volgt een overzicht met vragen en antwoorden over de afrondingsregel. Het is

belangrijk is dat de (kassa-)medewerker de consument duidelijk kan uitleggen hoe de

afrondingsregel werkt en waarom de afrondingsregel wordt toegepast:

Hoe weet de klant dat de afrondingsregel van toepassing is?

Winkeliers die de afrondingsregel toepassen dienen dit aan te geven met een duidelijk

zichtbare raam- en kassasticker of poster. Deze sticker/poster geeft aan dat specifieke

koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden van het totaalbedrag op een naaste

veelvoud van 5 cent, bij contante betalingen.

Afronden: wat zijn de spelregels?

De afrondingsregel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij contante betalingen

wordt afgerond op 0 of 5. Bijvoorbeeld:

§ Een totaalbedrag van € 22,69, dat contant wordt afgerekend, wordt naar boven afgerond

op € 22,70; en

§ Een totaalbedrag van € 13,67, dat contant wordt afgerekend, wordt naar beneden

afgerond op € 13,65.

§ Totaalbedragen die eindigen op 1, 2, 8 en 9 worden afgerond op 0. Totaalbedragen die

eindigen op 3, 4, 6 en 7 worden afgerond op 5.

§ De afrondingsregel is niet van toepassing bij betalingen met de PINpas, Chipknip of

creditcard.

§ De winkelier geeft geen munten van 1- en 2- eurocent als wisselgeld.

Wordt er vaker naar boven dan naar beneden afgerond?

Het afronden is ‘neutraal’. Gemiddeld genomen wordt de helft van totaalbedragen naar

boven afgerond en de helft van de totaalbedragen naar beneden, waardoor het aan het

einde van de rit voor de consument niets uitmaakt.

Mogen consumenten betalen met munten van 1- en 2-eurocent?

Doordat deze munten een wettig betaalmiddel blijven, mogen consumenten het afgeronde

bedrag ermee betalen. Bijvoorbeeld, een bedrag van:

§ € 10,05 mag betaald worden met een bankbiljet van 10 euro en 5 munten van

1-eurocent; en

§ € 21,10 mag betaald worden met een biljet van 20 euro, 1-euromunt en 5 munten van

2-eurocent.

De winkelier geeft de munten van 1- en 2-eurocent niet meer terug als wisselgeld.

Op den duur zal er steeds minder met munten van 1- en 2-eurocent betaald worden, omdat

consumenten deze in Nederland niet meer terug krijgen als wisselgeld.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat AH en de Lidl wel centen aanpakken maar niet teruggeven. C&A pakt ook nog steeds centen aan en geeft ze ook nog steeds terug en ook op de markten wordt er nog steeds met centen en 2 centen gewerkt. Misschien is het niet in alle winkels zo dat kan gebeuren.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft deze vraag al eens eerder op di forum gestaan.

Jan Konings

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ruud

"Fatsoen hierin deze is ver te vinden" / "Wanneer je niet alles zelf hebt ervaren geef dan geen onbenullige antwoorden".

Ten 1e: wat die 'onbenullige' antwoorden betreft: ff goed lezen he! De off topic tussen @hardware en mij was vannacht na 1 uur, terwijl iedereen al op een oor lag! Dus dat van de rammelende centen? Was een kwinkslag op antwoord van hardware.

Ten 2e: voor mijn werk kom ik in aanraking met mensen die praktische geen cent te makken hebben. Ik sta ze bij met raad en daad! En dat allemaal op vrijwillige basis!! En ik zou geen fatsoen in mijn d*****r hebben. Bent u helemaal bela****.

Enig excuus zou op zijn plaats zijn. En ja hoor, ooit vroeger in de vorig eeuw heb ik ook in een winkel gestaan. Weet heus wel waar u het over heeft. Dus aan u de raad: eerst nadenken voor u zelf zo'n knullig antwoord geeft.

Groet, kiran

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk moeten ze de 1 en2 eurocenten aannemen.Maar hier in Nederland geld dat u de klant bent en zij (de winkelier) de koning. Het wordt de hoogste tijd dat aan die onzin eens een eind gemaakt wordt en je weer gewoon betaald wat je gekocht hebt zonder af te ronden.In Duitsland b.v. heeft men nog nooit van zo'n flauwekul gehoord. Gelukkig woon ik dicht aan de duitse grens zodat ik daar mijn boodschappen kan kopen zonder al dat gedoe met afronden en centen. En als ik eens iets vergeten ben en moet toch hier naar een winkel dan pin dat is gratis en de kosten zijn voor de winkelier. Tel uit je winst!

Groetjes,

Emilio

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Willems, off topic:

Makkelijk hé, als je bij de Duitse grens woont. Om er naar toe te rijden, moet je natuurlijk wel een benzineauto hebben en daar gelijk tanken, want de rit is anders niet voor niets, hoe dicht je er ook bij woont. De andere brandstoffen zijn daar veel duurder.

Maar ik neem toch aan dat je voor bijv. suiker, alles waar suiker in zit zoals frisdrank.  En melk, melkprodukten, appelsap, bier enz. niet de grens over gaat. Dat is daar inmiddels veel duurder dan hier. Dan kun je beter hier afgerond voor bijv. 70 ct een kilo suiker kopen dan 92 ct dáár precies afgerekend. Want dat is dan exact het verschil. Met een volle kar boodschappen kan het totale verschil maximaal 2 ct zijn, ook in je voordeel. Waar hebben we het over.

Dus je koopt hier meer dan je ons wilt doen geloven, óf je bent tóch een dief van je eigen portemonnee.

Maar je hebt gelijk, er wordt daar overal correct afgerekend sinds de Euro.

Hardware ERror MAN

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afronden naar een bedrag op 5 cent wil nog niet zeggen dat de kleinere mintstukken geen wettig betaalmiddel zijn, als ik 5 cent moet betalen dan kan ik dat gerust doen met 2 maal 2 en 1 maal 1 cent. Daarbij zijn er nog genoeg winkels die niet afronden en je wel gewoon 2 cent terug krijgt als het bv 1,98 is.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ewillems5,

ook in duitsland gaan er steeds meer stemmn op om de 1 en 2 centen te laten vervallen en af te ronden op 0 of 5.

Overigens Finland kent de 1 en 2 cent niet eens, ze worden op zeer kleine schaal wel gemaakt voor de verzamelaars.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2008 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we één ding voorop stellen: als ik in een winkel iets kom kopen, dan ben ik daar KLANT. Met name de middenstand vervuilt wekelijks mijn brievenbus met allerhande folders. De een nog luxer dan de ander. KOM BIJ MIJ, KOPEN,KOPEN,KOPEN! En vervoigens denken ZIJ de regels te kunnen bepalen als ik met mijn eerlijk verdiende centen wil betalen. Nee, geen 100 euro biljetten, daar hebben we niet van terug. Wat is dat voor een k#tzaak, die te bedonderd is om z´n kassa up to date te houden. Hollandse kruideniersmentaliteit, maar ja, klantvriendelijkheid, daar heeft de gemiddelde Nederlandse middenstander geen kaas van gegeten. Dus vermijd ik ze zoveel mogelijk. Gelukkig woon ik 100 meter van de Duitse grens en doe ik daar mijn meeste boodschappen. Goedkoper, vriendelijker en gewoon afrekenen tot op de cent nauwkeurig. Zoals het hoort en nooit gemekker over dat briefje van 100.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2008 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd dat Pauudje steeds naar Duitsland gaat voor de boodschappen terwijl ik van de week nog las dat de Belgen en Duitsers in grote getale bij ons de boodschappen komen doen net als in vroegere tijden speciaal ook voor de sigaretten. Nederland schijnt veel goedkoper te zijn dan onze buren. Heel vreemd.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2008 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ paautje, idem als @ Willems, off topic:

Makkelijk hé, als je bij de Duitse grens
woont. Om er naar toe te rijden, moet je natuurlijk wel een benzineauto
hebben en daar gelijk tanken, want de rit is anders niet voor niets,
hoe dicht je er ook bij woont. De andere brandstoffen zijn daar veel
duurder.

Maar ik neem toch aan dat je voor bijv. suiker, alles
waar suiker in zit zoals frisdrank.  En melk, melkprodukten, appelsap,
bier enz. niet de grens over gaat. Dat is daar inmiddels veel duurder
dan hier. Dan kun je beter hier afgerond voor bijv. 70 ct een kilo
suiker kopen dan 92 ct dáár precies afgerekend. Want dat is dan exact
het verschil. Met een volle kar boodschappen kan het totale verschil
maximaal 2 ct zijn, ook in je voordeel. Waar hebben we het over.

Dus je koopt hier meer dan je ons wilt doen geloven, óf je bent tóch een dief van je eigen portemonnee.

Maar je hebt gelijk, er wordt daar overal correct afgerekend sinds de Euro.

Hardware ERror MAN

ve
door verwijderd - Jun 25, 2008 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blackstone, Pauudje heeft groot gelijk. Altijd dat gezeur . Hier nemen ze dit niet aan , daar nemen ze dat niet aan. In de ene winkel wordt afgerond, in de andere weer niet het lijkt wel ondanks alle regels dat uiteindelijk de winkelier bepaalt hoe er betaald wordt. Dit slaat toch nergens op. En dan heb ik het nog niet eens over de klantvriendelijkheid. En geloof mij maar je bent in Deutsland niet duurder uit maar wel beter.

Emilio.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2008 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar er worden 2 dingen door elkaar gehaald. Winkels mogen afronden op 5 cent, maar munten van 1 en 2  cent moeten worden geaccepteerd. Gewoon wettig betaaldmiddel.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2008 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Albert,

"Ik heb niet alle antwoorden gelezen....... maar munten van 1 en 2  cent moeten worden geaccepteerd."

dan zou ik toch maar eens alle antwoorden lezen......

Gr. Hutch