jantje7
door jantje7 Nov 2, 2013 om 13:20
Geldzaken & recht

Extra schenking voor en nadelen

Wat zijn de voor en nadelen van de extra schenking tot € 100,000,- voor zowel de schenker als de ontvanger. Enkele voordelen voor schenker kunnen zijn: Belasting voordeel en recht op zorgtoeslag i.v.m. lager eigen vermogen. Nadeel minder rente inkomsten (6% nu). Voor ontvanger minder rente betalen dus hoger belastbaar inkomen, dus minder zorgtoeslag, meer inkomsten belasting. Graag nog aanvulling.

955 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Komische vraag.

Wat dacht u ervan dat de schenker niet meer over die ton kan beschikken? En als hij nu 6 % rente ontvangt, waarvan dan, even voor het gemak, 1,2% belasting naar de fiscus gaat, houdt hij € 4.800 over. Daar weegt zelfs de maximale zorgtoeslag niet tegenop.

jantje7
door jantje7 - Nov 2, 2013 om 13:41
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@tijger1
Sorrie, voor mij is het gestelde niet komisch bedoeld . Wat dacht je als je toch niet over die ton kan beschikken i.v.m. uitlenen t.b.v. uitkoop ex? Waarschijnlijk wordt de schuld nu pas met de erfenis verrekend. Voor een hypothecaire lening zonder garantie is 6% geheel legaal.

Maar goed, de discussie is gaande.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is die 6% legaal, daar heb ik het ook niet over. Blijkbaar hebt u een ton uitgeleend, waarop u dus € 6.000 rente ontvangt, waarvan u dus maximaal € 1.200 moet afdragen aan de belasting, zodat u altijd nog € 4.800 inkomen hebt per jaar. Als u het dus weggeeft, krijgt u, wellicht, zorgtoeslag. Wat is dan uw winst?

jantje7
door jantje7 - Nov 2, 2013 om 14:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Laten we er van uit gaan dat die ton een fictief bedrag is, maar ergen tussen € 0,- en € 100.000,-.
Hierover moet later 10% erfbelasting worden betaald. Aangezien ik dit liever niet aan de belasting betaal kies ik mogelijk voor een belastingvrije schenking. Daar zit, denk ik de grootste winst.
Dus ben ik benieuwd naar de voor en nadelen.
De betaalde rente wordt jaarlijks tot een bedrag van de belastingvrije schenking aangewend voor aflossing.

jantje7

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 2, 2013 om 14:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik zomaar ongevraagd geld zou dumpen bij Kinderen of Kleinkinderen?

Ja, het kan en mag maar een Kind of Kleinkind in de bijstand mag alles inleveren!

Verder kan het zo zijn dat iemand door dit geld zijn huursubsidie of andere toelage kwijt raakt dus als schenker moet je eerst informeren of het wel gewenst is!

Zelfs een onbekende lopende (V) echtscheiding is mogelijk en dan 50% moeten weggeven omdat ik te vroeg even €100.00,- wil dumpen is mogelijk!

Dus informeer eerst of ze het wel nu willen of later als het hun uitkomt.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe oud u bent en of u nog meer kinderen hebt, maar voor het berekenen van erfbelasting is al wat meer dan € 20.000 vrijgesteld, en als jaarlijks de schuld al daalt met ruim € 5.000, gaat het hard.

Ik zou me nog maar eens bedenken.

@tot 15

Die ton vrij kan alleen maar gegeven worden inzake een eigen woning, dus geen sprake van huursubsidie.

jantje7
door jantje7 - Nov 2, 2013 om 14:51
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@tot15karakters
In dit geval is het natuurlijk niet ongevraagd. Ook bijstand is n.v.t..
Over uw andere opmerking is al geantwoord en de echtscheiding is al een tijdje achter de rug.
Maar natuurlijk is uw bijdrage zeer gewaardeerd.

@tijger1
Mijn leeftijd is zo dat ik al vele jaren van mijn pensioen aan het genieten ben. Van de eerdere schenking is toentertijd natuurlijk aangifte gedaan. Dus zou deze mogelijkheid mijn kinderen goed uitkomen. 20 jaar is voor mij nog een hele tijd.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Als u dus de kinderen gelijk kunt behandelen, vind ik zelf wel heel belangrijk, en u uzelf niet armlastig maakt, ook niet onbelangrijk, staat u toch niets in de weg om dat te doen?

Dat zij dan wat meer belasting moeten betalen en eventueel minder zorgtoeslag of andere toeslagen krijgen, so what.

Toch heel fijn als zij al gewoon minder zorgen hebben.

Regel het in ieder geval zo dat het een schenking is aan uw kinderen en dat het bedrag altijd buiten een gemeenschap van huwelijk blijft, nu en in de toekomst.

Mooi kerstcadeau.