mvanessen
door mvanessen Jan 31, 2008 om 16:26
Geldzaken & recht

Factuur maken voor bedrijf

Ik als particulier hobbyist heb de opdracht om een website te maken voor een bedrijf.
Dit bedrijf wil graag voor dit werk een rekening van mij ontvangen.
Wat moet ik hiervoor vragen en hoe maak ik dan deze factuur?
Waarschijnlijk zal  ik over de bijverdiensten belasting moeten betalen.
Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen?

9121 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrijf vraagt, terecht een factuur. U zult zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en bij de belasting een BTW nummer aanvragen. Alleen bent U dan geen particulier hobbyist meer.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het moet toch makkelijker kunnen. Maar een btw factuur gaat niet want u bent particulier. U kunt feitelijk geen factuur opmaken. Misschien een optie maak een factuur met uitfiltering btw bedrag dus netto, btw en totaal. Maak onderaan een regel dat u niet btw plichtig bent. Het bedrijf kan dit dan als een andere post onderbrengen maar de btw krijgen ze niet terug. Want in het zakenleven is het gewoon heen en weer schuiven.

Er zullen best wel betere antwoorden maar dit schoot mij als ex ondernemer zo te binnen.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

En met zo'n antwoord gaat Nederland langzaam maar zeker naar de klote. De kluit belazeren dat doen er al veel te veel in dit land. De rest kan er voor bloeden.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De besparing zonder rekening is meestal zo veel dat ik het als ex ondernemer vermoedelijk liever in natura betaalde!

Nee, geen erotische gedachten, maar een leuk cadeau kopen en geven mag wel...
Dit is nog net binnen de wet indien het geen doorlopende opdracht maar een eenmalige is, voor onderhoud moet je toch alles als ondernemer regelen....

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jonjo, zoals je zelf al aangeeft ben ik dan geen particulier hobbyist meer.
Dit is éénmalig en doe dit naast mijn eigen vaste baan in loondienst.

En kom op zeg, laten we elkaar alsjeblieft niet uitmaken voor van alles en nog wat, dat kunnen we vast wel op een andere site doen.
We stellen hier gewoon een aantal vragen en hopen daar een aantal antwoorden uit te kunnen gebruiken.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is ook een goed idee, ben binnenkort toch toe aan een nieuwe laptop.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mvanessen, waarom kan U dit niet doen? Naast Uw reguliere baan kan het zo zijn dat er wel meerdere opdrachtgevers komen om zo'n site te ontwikkelen. Dit kan dan gewoon en legaal. U blijft voor Uw hoofdinkomsten in loondienst. Wordt het te druk dan zult U moeten kiezen heb ik als hoofdinkomen mijn werk met het ontwerpen van site's en blijf daarbij nog in loondienst. Of ik blijf in loondienst en doe dat werk er legaal bij. In het eerste geval kunt U ook nog aanspraak maken op de zelfstandige aftrek indien U minimaal 1225 uur voor Uzelf werkt.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren op die manier gewerkt.

 Dus incidentele diensten opverzoek.

Je kan met dat bedrijf een prijs afspreken en een rekening sturen!

Bij je belastingopgave vermeld je die inkomsten bij ""overige inkomsten (niet in loondienst).""

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ik dacht dat er serieuse antwoorden zouden komen. Als privé persoon mag u een dienst aan een bedrijf leveren. Beter nog ga met de opdrachtgever om tafel en bespreek het. Zij kunnen het dan inboeken als geleverde dienst en zo toch een gedeelte als zijnde investering afschrijven. Als het om een groot bedrag gaat dan zult u dit op moeten geven bij de BD dus doe het altijd in tweevoud.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heren, ik heb niet een baan waarbij ik "minder" kan gaan werken.
Mijn hobby kan ik alleen uitoefenen als hobby.
Mijn hobby blijft gewoon mijn hobby en niet mijn werk.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ronny@

Dat bedoel ik ook met mijn vorige antwoord.

Zo heb ik jaren incidenteel diensten geleverd aan een bedrijf waar de computers wel eens op tilt stonden en niemand daar iets mee kon dan belden ze mij en tegen een vergoeding van €25,00 per uur. hielp ik ze.

Die inkomsten gaf ik gewoon op aan de belasting bij overige inkomsten niet uidienstbetrekking ontvangen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Johan, je was me net voor. Ik hoop dat vraagsteller er iets mee kan.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou dan nog eenmaal voor de DUIDELIJKHEID, U kan als particulier geen factuur zenden waarmee de opdrachtgever enige mogelijkheid heeft deze op een NORMALE manier in zijn boekhouding kan verwerken.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Jonjo,
Er is niets mis met een factuur wwaar geen BTW op vermeld staat, zolang het maar gaat om niet btw-belaste prestatie's. Die kan iedere ondernemer gewoon in zijn administratie opnemen. Iedere ondernemer heeft namelijk te maken met nota's van bedrijven die ofwel alleen maar btw-vrijgestelde prestatie's levert, deels btw-belaste prestatie's levert en helemaal btw-belaste prestatie's levert. De opdrachtgever moet alleen niet gaan proberen niet verschuldigde btw in vooraftrek te brengen.

Het inschrijven bij de KVK is niet van belang voor het antwoord op de vraag of er BTW verschuldigt is. Daarvoor is van belang of degene die de dienst verricht, dat doet om duurzaam aan het economisch verkeer deel te nemen. Incidenteel verrichten van diensten valt daar dus niet onder.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik maak nooit geen factuur. Maar ik geef een kwitantie af waarin ik precies beschrijf wat er voor werk geleverd is. Natuurlijk kort maar duidelijk. Daarbij het totaal bedrag. Meer is niet nodig. Als een "klant" moeite heeft met deze benadering vraag ik cadeau bonnen. Hoe zij dat dan in hun adm. verwerken zoeken ze zelf maar uit. En zoals 4711, deze keer zeer terecht, opmerkt ik heb nooit bezwaar gemaakt tegen een leuke korting in de winkel.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jonjo, als u niet terzake kundig bent heeft het geen zin om te reageren en wekt het enkel frustratie op. Als ex ondernemer heb ik wel vaker met dit bijltje gehakt.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag van Essen,

Sinds 40 jaar heb ik gebeunhaasd bij het leven. Zowel voor particulier als bedrijven.
Een inschrijving bij KvK en BTW-nummer heb ik nooit gehad.
Betaling kan geschieden in natura, kadobonnen, cash of een mix daarvan. Whatever.

Zoals poltol opmerkte, kan een kwitantie voldoende zijn als kasstuk voor een bedrijf, met daarop het ontvangen bedrag en een korte omschrijving van het geleverde, of dat een dienst is of een goed, dat maakt niet uit.
Maar je kunt ook een gewoon vel schrijfpapier nemen, waarop je de werkzaamheden, materialen en arbeidsloon op vermeld.
Dat ondertekenen met datum, naam, plaats en handtekening dat je het bedrag ontvangen hebt, is voldoende als kasstuk voor de boekhouding.

BTW kun je niet in rekening brengen, dus voor een bedrijf is geen BTW af te trekken, maar daarvoor zal je tarief gunstiger zijn, zodat ze ondanks dat toch goedkoop uit zijn.

Je dient je inkomsten wel op te geven aan de belasting, maar daar treed ik niet in, dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal heel hartelijk dank voor jullie antwoorden, ik kom er zo wel uit.
Nogmaals dank.
M.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het juiste antwoord staat er al bij, gegeven door Johanpc, maar hier nog een stukje waarin het uitgelegd wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Freelance

En hier nog een link over de BTW

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/
ondernemen_ondernemerworden-05.html

Houdt u er ook rekening mee dat over de "freelance" inkomssten ook nog de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet a 5,2% moet betalen (tenzij u met uw loondienstbetrekking het maximale premieloon verdient).

groet louisa2

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een VAR aanvragen bij de belastingdienst voor bepaalde typen werkzaamheden. Dan betaalt de opdrachtgever het bedrag volledig uit en geef je zelf de inkomsten op bij de belastingdienst bij de jaaropgave. Houd er dus rekening mee dat je maar de helft overhoudt van je inkomsten.

Ik doe al jaren kleine klusjes op deze manier. Ook grote bedrijven werken daar aan mee. Ze vragen wel naast de factuur een kopie van de VAR.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook als particulier mag men iets verdienen met incidentele werkzaamheden. Omdat u dus geen bedrijf bent kunt u geen BTW afdragen/terugvorderen. U schrijft een rekening met uw declaratie waarop de omschrijving van uw werkzaamheden staat, met het bedrag en de factuurdatum.

Op uw belastingaangifte vallen dit soort verdiensten onder inkomsten uit overige arbeid. Ik heb het zelf ook zo gedaan nadat ik mijn bedrijf had opgeheven maar nog incidenteel werkte. Mijn accountant zei dat iedereen zo iets mag bijverdienen als nietondernemer.

Ik maakte mijn facturen eenvoudig met Excel. De hoogte van de declaratie hangt af van hoe complex/functioneel u de website maakt.

Ik hanteerde als uurtarief van Eur 20. Was het een zeer omvangrijke klus dan sprak ik een plafond-bedrag af. U moet dat zelf een beetje inschatten. Houdt daarbij rekening met het feit dat u hobbyist bent!

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin allemaal!
Natuurlijk mag een particulier een factuur opmaken.
Faktuur
omschrijving opdracht
Voor............(omschrijving bedrijf
datum...........
werkzaamheden (omschrijving)
uren...........
afgesproken bedrag per uur............
Btw......... n.v.t
Totaalbedrag......................

Eigen naam/adres/telefoon/faxnummer/E-mailadres

Datum.
In tweevoud opmaken en beiden tekenen.

Let wel dat u globale kosten die u ervoor maken moet (elektra/afschrijving PC,e.d } afschrijft van het totaalbedrag bij uw belastingopgave.
Het nettobedrag is dan de post: overige inkomsten.
Wel een copie van de factuur daarbij meezenden.

Overigens hebben ze bij die belastingkantoren alle houten kozijnen vervangen door alluminium.

Hout werkt!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 4, 2008 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als reactie op Grootvader: Het eerste deel van het antwoord ben ik het mee eens. Maar dat aftrekken van onkosten kan volgens mij niet. Zelfs als je via een nulurencontract werkt in loondienst bij een uitzendorganisatie (freelancer zonder eigen onderneming), waarbij je je volledig je eigen acquisitie doet, kun je geen onkosten aftrekken zoals laptop, kantoor, papier, etc ook al werk je helemaal vanuit huis en heb je geen enkele voorziening van je formele werkgever waar je op de loonlijst staat.

Ook als je Inkomsten uit overige werkzaamheden hebt (ondersteund door een VAR) naast een gewone loondienst of de hierboven beschreven constructie ken ik geen mogelijkheden ook maar iets af te trekken van de belasting (behalve het standaard bedrag dat elke werknemer mag aftrekken - arbeidskorting of zo iets). Mocht zo'n mogelijkheid er toch zijn dan lees ik dat graag!!!!