pa
door pasje Jul 15, 2005 om 10:16
Geldzaken & recht

Freelance inkomsten en belasting

Ik werk sinds kort bij een vriend van me op basis van provisie die we hebben afgesproken (ik verdien XX% van wat er totaal wordt verdient). Dit kost me ongeveer 6 uur per week aan tijd en is het ongeveer 40km afstand.

Verder werk ik ook full-time in loondienst bij mijn werkgever waar ik natuurlijk ook normaal mijn loon van ontvang.

Mijn vraag is hoe ik de extra inkomsten op provisiebasis zo gunstig mogelijk kan omzetten naar een nettobedrag, hoe betaal ik dus zo weinig mogelijk (of geen) belasting?? en wat moet ik daarvoor doen??

404 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 15, 2005 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, iedereen wil netto zo veel mogelijk overhouden. Maar hier zit weinig muziek in. Het komt allemaal gewoon bij je inkomen en de betaalt er de volle mep belasting over.  Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Jul 15, 2005 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een manier gevonden hebt om zo weinig mogelijk (liefst geen) belasting te betalen, zou je dan zo vriendelijk willen zijn die methode hier te posten. Bij voorbaat dank. E.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2005 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige wat ik tot dusver heb kunnen vinden is dat het valt onder "inkomsten uit overige werkzaamheden". Dat wordt na aftrek van enkele kosten belast tegen het tarief waar je invalt, helaas!

Maar als ik iets vind zal ik het zeker hier plaatsen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook even hierna gekeken en kom tot de conclusie dat het niet mogelijk is om zo gunstig mogelijk nettobedrag te krijgen. Het is zo dat de provisie die je uit dit extra werken krijgt wordt berekend als inkomsten uit andere werkzaamheden. Dit extra inkomen wordt voor de belasting bezwaard in de belastingbox waar je dan in zit.

Dus sorry...maar mocht je nog wat weten dan wil ik het graag horen.

Harwin

ve
door verwijderd - Aug 13, 2005 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel of geen arbeidsovereenkomst met je vriend?

Ja dan wordt het volledig bij je inkomen opgeteld.

Neen dan is het freelance inkomsten en valt in de groep overige inkomsten op je aangifte. Dan kan je er de reiskosten van aftrekken die je maakt om het werk te doen. Eventueel telefoonkosten om het werk binnen te halen. etc. etc. Maar wat de aftrekmogelijkheden zijn staat heel goed op de site bij de belastingen en hebben ze ook folders van.

Wat dan overblijft wordt weer bij je inkomen opgeteld. reken altijd wel dat er belasting over betaald moet worden.