fr
door freud58 Dec 28, 2010 om 12:21
Geldzaken & recht

Functie discriminatie

Kan het zijn dat de functiegroep bepalend is bij een interne sollicitatie?
Medewerker behorend tot een kleine groep (kleine verstoring binnen de groep heeft meteen impact) heeft minder kans op doorstroom, stageplek, enz. Leidinggevende onderkent dit. Zegt tegen medewerker: je hebt gewoonweg pech dat je in zo 'n kleine groep functioneert.
Kan hier sprake zijn van functie discriminatie?

1194 10 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 12:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap het niet helemaal, maar weet wel dat er gekeken wordt of je beter binnen een grote groep of in een kleine groep functioneert. Een grote groep functioneert vaak wat formeler en afstandelijker.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 12:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als de kleine groep goed functioneert, is het waarschijnlijk dat ze dat groepje niet willen openbreken. Dat is niet in het belang van het bedrijf en helaas pindakaas voor de werknemers, die in die groep zitten.

Vladja

fr
door freud58 - Dec 29, 2010 om 09:39
10 Antwoorden / 8 Vragen

Vladja, het is inderdaad zo als jij aangeeft. Echter, er is hier toch sprake van ongelijke behandeling?

fr
door freud58 - Dec 30, 2010 om 16:53
10 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Marcel75, is het dan niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel? Zeker een werkgever zou zich hier niet aan schuldig moeten maken?

marcel75
door marcel75 - Dec 30, 2010 om 17:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een werkgever mag zelf bepalen wie hij voor welke functie aanneemt. Alleen als in een wet bepaalde kwaliteiten (lees: diploma's) voorgeschreven worden moet hij daar op letten). Anders zou iedere afwijzing die ik op een sollicitatie krijg discriminatoir zijn. En dat zijn er nogal wat.

fr
door freud58 - Dec 31, 2010 om 12:04
10 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Marcel75, het gaat niet om dat iedere afwijzing discriminatoir moet zijn. Het gaat er om dat het er op lijkt dat werkgever doet/kiest wat hem op dat moment het gemakkelijkste uitkomt. Een werknemer met een moeilijk vervangbare functie wordt, uit dit gezichtsveld gezien, niet gelijk behandeld met een medewerker uit een gemakkelijk vervangbare functie.Jij ziet dat blijkbaar anders.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 31, 2010 om 12:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U opleiding kan ook een rede zijn.
Is het een overheids baan?

vladja
door vladja - Dec 31, 2010 om 13:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

freud58,

De werkgever heeft geen enkele verplichting om mensen, in een goed draaiend team, te benoemen op in een andere functie. Hij discrimineert niet. Hij doet wat hij vindt dat het beste is voor zijn bedrijf. Hij laat een goed functionerend team in tact (hij zou wel gek zijn om dat op te breken).

Is een medewerker uit die groep het niet eens met de gang van zaken omdat die meer wil, zal die medewerker het buiten het bedrijf moeten zoeken.

Vladja

fr
door freud58 - Jan 2, 2011 om 13:02
10 Antwoorden / 8 Vragen

Ga er gemakshalve vanuit dat een ieder binnen die kleine groep een gelijke opleiding heeft. Het betreft geen overheidsbaan echter wel een de het rijk gesubsidieerd bedrijf.
M.a.w. een ieder uit de kleine groep heeft de capaciteit om door te stromen. Doorstroming vind echter plaats vanuit de gemakkelijk vervangbare groepen. Als ik Vladja goed begrijp is het dus zo dat goed functioneren bestraft wordt.

erik008
door erik008 - Jan 2, 2011 om 13:19
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik denk eerder, dat het opvullen van jouw oude plek, als een probleem gezien wordt.