su
door suus10 Feb 19, 2006 om 12:13
Geldzaken & recht

Garantstelling

Hallo,

Als ik garant wil gaan staan voor een hypotheek, hoe gaat dat dan? Ik neem aan dat ze willen weten of je een inkomen hebt, maar gaan ze bijv ook BKR registratie controleren? Heb ik dan ook een deel van de schuld op mijn naam?

Kan zo'n garantstelling dan ook voor een deeltje van de gehele hypotheek of voor een bepaalde periode (bijv. een jaar)?

Alvast bedankt!

5941 4 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 19, 2006 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Over garant staan moet je niet te licht denken. Garant staan betekent, dat - als degene voor wie je garant staat - niet aan zijn verplichtingen voldoet, jij het bedrag moet betalen waarvoor je garant staat.

Voor garant staan moet je meestal een bedrag in onderpand geven. Dat wil  zeggen dat dat bedrag op de bank staat en je niet aan dat bedrag kunt komen, ook al heb je het hard nodig. Het is geblokkeerd.

Als een hypotheekbank zo'n garantstelling bekijkt, zullen ze zeker het BKR raadplegen, om te kijken of daar geregistreerd staat. Dat betekent niet dat je daar geregistreerd staat als schuldenaar, maar ook krediet mogelijkheden (rood staan bij de bank tot een bepaald bedrag) staan daar ook aangemeld.

Aan de hand van alle gegevens wordt vastgesteld of de garantstelling voldoende is. Ik verwacht eigenlijk niet dat een termijn van 1 jaar voor een hypotheekbank voldoende is, omdat een hypotheek een lang lopende zaak. Het is wel mogelijk om voor een deel van een hypotheek garant te staan, bijv. het bedrag dat wordt geleend boven de executiewaarde van de woning. Alles is afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden en financiële gegevens.

Vladja

opaleo
door opaleo - Feb 19, 2006 om 12:50
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Suus.

Als jij borg staat, zoals ze dat noemen, ben je wettelijk aansprakelijk voor alle calamiteiten. Blijkt dat diegene die de hypotheek heeft afgesloten, door welke omstandigheden dan ook, niet meer te kunnen betalen, ben jij aansprakelijk. Voor een korte periode kan alleen als je na een bepaalde tijd de hypotheek weer opnieuw gaat afsluiten, en jij niet meer garant staat voor deze. Deze manier van garant staan is vaak riskant, en je kunt zonder dat je er iets aan kunt doen, behoorlijk in de financiele problemen komen. Bezint heel goed voor je begint.

Mocht het een heel goed familielid zijn, kun je zoiets overwegen. Maar pas op ook bij de beste families komen ruzies voor, en hoofdzakelijk meestal om geld.

Groetjes. Opaleo.

aj
door ajtr - Feb 20, 2006 om 17:14
46 Antwoorden / 7 Vragen

U vraag om garant te staan voor een hypotheek kan.Termijn kun je zelf invullen maar!!! is dit wel zo verstanding??Je bent overal voor aansprakelijk en als het fout gaat waarvoor jij garant staat ben jij het haasje.Mijn advies nooit doen zelf niet bij je eigen kinderen.Wat wel een leuke en goede optie is ga als tweede  hypotheekverstrekker .Bank eerste hypotheek verstrekker en jij als tweede.Je mag dan nog eens maximaal 7 % renthe bereken en als het voor je kinderen is kun je en mag je per jaar een x bedrag terug schenken en zo hebben beiden hun voordeel.Mocht het misgaan dan kom jij zelf niet in de problemen want de bank zal eerst zijn ddel op eisen en U als tweede ,ja dit geld zelf voor de belastingdienst nog.Verdere schuldeisers kunnen van U niets eisen of beslag op leggen.Vraag er maar eens naar bij een goede bank alsvorens zomaar garant voor te gaan staan.Ben zelf tweede hypotheekverstrekker voor een van mijn kinder maar dit goed door gesproken met de bank en inlichtingen op gevraagd bij de belastingdienst alvorens ik dit heb gedaan.Veel succes

b1
door b1b2m3 - Feb 21, 2006 om 10:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb borg staan voor een ander in mijn naaste omgeving een keer meegemaakt. Althans, dat het mis ging. De persoon die borg stond moest zelfs zijn huis verkopen met alle ellende er omheen.

NIET DOEN DUS!!!!!!!!!!!!!!!!!