Fabiane
door Fabiane Dec 6, 2020 om 10:17
Geldzaken & recht

GEEN zorg bonus zorgverlener aangevraagd werkgever

Ik ben bijna 11 jaar in vaste dienst werkgever geweest tot 1 aug 2020. Per 1 september 2020 nieuwe werkgever deze kan de zorg bonus niet voor mij aanvragen. De vorige werkgever wil GEEN zorgbonus aanvragen omdat ik niet tot 1 sept maar 1aug werkzaam was. Ik pis dus letterlijk naast de pot. Hoe raken we gemotiveerd zorgmedewerkers kwijt!

Ik vind dit onrecht en geen rechtvaardig.
waar kan ik dit melden en zijn er nog meer zorgverleners die GEEN zorg bonus

5948 8 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 6, 2020 om 10:35
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat de informatie over de aanvraag van de subsidie voor de zorgbonus https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/zorg/zorgbonus.
Er is geen criterium dat u in de betreffende periode bij uitsluitend 1 werkgever moet hebben gewerkt. Het lijkt mij dat uw huidige werkgever de bonus had kunnen aanvragen. De vraag is alleen of de werkgever daartoe ook te verplichten was. Wellicht wel vanuit de optiek van het zijn van een goede werkgever. Kaart het aan bij uw vakbond of ondernemingsraad.

Het is mij uit de tekst van de regeling niet helemaal duidelijk of men in de gehele genoemde periode werkzaam moest zijn in de zorg. U bent 1 augustus gestopt. U voldoet dan niet aan de genoemde termijn en komt dan daardoor wellicht niet in aanmerking voor de bonus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2020 om 10:46
16957 Antwoorden / 202 Vragen

@hier weer het 'probleem' dat toen ik deze vraag opende nog geen andere reactie zag met de teller nog op 0. Toch blijkt er na verzenden al wel een reactie te zijn van tenminste 5 min terug.

Fabiane
door Fabiane Dec 6, 2020 om 10:49
Antwoorden / 1 Vragen

De maand augustus heb ik idd niet gewerkt. Zelf een maand onbetaald vrij ipv vakantiedagen opgenomen. Collega ook met ontslag maar per 1 sept en augustus vakantie met vakantiedagen en krijt de bonus wel. Even veel gewekt en even veel vakantie

diumenge
door diumenge Dec 6, 2020 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan niet evenveel gewerkt hebben als je collega als hij/zij in augustust vakantiedagen heeft gebruikt en daardoor pas 1/9 is ontslagen en jij per 1/8 was ontslagen. Dan had je dus geen vakantiedagen meer om augustus te overbrugen, dus had je die eerder opgenomen. Verder wel heel vervelend, ik hoop dat er een weg te vinden is zodat je bonus alsnog ontvangt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2020 om 10:42
16957 Antwoorden / 202 Vragen

De enige instantie die mogelijk iets voor u zou kunnen betekenen in deze kan een vakbond zijn mits u daar lid van bent.

Hoe dan ook zal uw werkgever aan u heel duidelijk moeten maken waarom deze de bonus niet voor u kan aanvragen als u wel voldoet aan de voorwaarden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/zorg/zorgbonus waarbij het probleem kennelijk is dat u de inzet niet heeft gedaan bij de huidigewerkgever. (citaat uit info)

Voorwaarden voor bonus

De bonusregeling is voor: zorgprofessionals die zich tussen 1 maart tot 1 september 2020 hebben ingezet voor patiënten en cliënten met COVID-19. Of die hebben bijgedragen aan de strijd tegen COVID-19. Of beide. U heeft bijvoorbeeld extra uren gewerkt, collega’s vervangen of taken uitgevoerd om het risico op verspreiding te verkleinen.

Ik lees hier echter niet dat de nieuwe werkgever dat dan niet zou kunnen aanvragen op basis van bewijs van uw eerdere werkverleden in de zorg dus bij de vorige werkgever.  Als u geen lid bent van een vakbond, doe dan hier navraag: www.juridischloket.nl

Zie aanvullend ook deze: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5193794/cnv-naar-rechter-bij-niet-aanvragen-zorgbonus

Aanvullend dan ook de tip die al werd gegeven: ga ten rade bij de Ondernemingsraad of Personeelsvertegenwoordigiung van uw huidige werkgever.

Fabiane
door Fabiane Dec 6, 2020 om 10:51
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, inmiddels contact gezocht met huidige werkgever

me
door mein33 - Dec 6, 2020 om 11:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR FABIANE 6 DEC. 2020 OM 10:51

Bedankt voor de reactie, inmiddels contact gezocht met huidige werkgever

@fabiane,

Dat zal geen zin hebben, aangezien uw huidige werkgever geen bonus kan aanvragen voor een werknemer die niet in de aangegeven periode, om voor de bonus in aanmerking te komen, bij hem in dienst was.

Mocht u iets willen dan blijft toch alleen uw vorige werkgever over, maar ook dan voldoet u niet aan de eis welke de Overheid heeft gesteld om voor deze bonus in aanmerking te komen.
Waarschijnlijk heeft u uw vakantieuren laten uitbetalen en bent een maand "zonder werkgever" geweest.
Als u uw vakantieuren had opgenomen had de zaak zeer waarschijunlijk net iets anders gelegen.

Enige stap die nog mogelijk is is de vakbond, maar de kans dat zij in deze iets voor u kunnen betkenen is klein gelet de geldende  spelregels

panter22
door panter22 Dec 6, 2020 om 16:18
6599 Antwoorden / Vragen

De aanvraag liep t/m 10 november. De tijd im aan te vragen  is al bijna een maand verstreken.

me
door mein33 Dec 6, 2020 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@panter,

Blijkbaar mist u het gegeven dat Ts niet 12 maar 11maanden heeft gewekrt in het ziekenhuis en dus een maand tekort komt om aanspraak op de bons te kunnen maken.

panter22
door panter22 Dec 7, 2020 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Had je trek? Het was al 6 uur geweest.
Ze heeft 11 jaar gewerkt. Had van 1 maart tot 1 september in de zorg moeten werken. Aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen voor wat betreft de extra werkaamheden.
De aanvraag had t/m 10 november door haar ex werkgever moeten worden ingediend.
In de regeling is geen ruimte voor uitzonderingen over de termijn waarin gewerkt moet zijn,

ma
door malty - Dec 6, 2020 om 11:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U noemt die augustus maand een maand onbetaald verlof maar dat is natuurlijk niet zo.
Bij onbetaald verlof bent u nog steeds in dienst bij een werkgever en dan had de ontslagdatum bij uw vorige werkgever 1 September moeten zijn.
Wanneer uw ontslag datum 1 augustus is heeft u de maand augustus geen werkgever gehad.

Die collega is per 1 september met ontslag gegaan en heeft voor de hele maand augustus vakantiedagen opgenomen, dus een heel andere situatie.

justmeagain
door justmeagain - Dec 6, 2020 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik pis dus letterlijk naast de pot. Hoe raken we gemotiveerd zorgmedewerkers kwijt!

Dat is dus onzin om te roepen want u bent naar een andere werkgever overgestapt.
De zorg is dus niemand kwijt.
En over de 1000 euro, zet u er overheen u heeft er gewoon geen recht op!

ma
door malty Dec 7, 2020 om 17:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gun haar toch wel vijfzesde van die bonus, ze heeft tenslotte 5 van de 6 maanden in de zorg gewerkt.

panter22
door panter22 Dec 7, 2020 om 18:22
6599 Antwoorden / Vragen

Dat wordt een hoop gereken voor al die mensen die het half jaar net niet halen.

mo
door mof - Dec 7, 2020 om 12:45
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind de zorgbonus sowieso onterecht. Als je zorgmedewerkers wilt waarderen doe je dat met een structurele loonsverhoging. Verder begrijp ik dat de medewerkers goed hebben doorgewerkt, maar zijn er zoveel anderen in dit land metandere beroepen die niet weten hoe ze koeten rondkomen omdat zo geen of te weinig overheidssteun ontvangen. Zorgmedewerkers hebben geen zorgen over hun inkomen en hun baan gehad, zoveel anderen wel. Daaraan zou geld besteed moeten worden, immers, die zitten allemaal in de problemen door de overheidsmaatregelen.

di
door dickenelly - Dec 7, 2020 om 17:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg zelfs de zorgbonus al ben ik nu met pensioen. Wel gewerkt tot september

panter22
door panter22 Dec 7, 2020 om 18:21
6599 Antwoorden / Vragen

Leuke instrooier voor de kerst.