fb
door fb40 Jan 7, 2007 om 13:29
Geldzaken & recht

Geld op zak

Hallo ik heb een vraag betreft contant geld, weet iemand of het verplicht is om in nederland contant geld op zak te hebben voor betalingen ed.

Wie kan mij hier op een goed antw. op geven.En waar zou ik het dan in kunnen vinden.

Groetjes fb40

7833 47 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand kan je verplichten om iets dat jij niet wilt bij je te dragen.

Er is sinds kort 1 uitzondering, en wel een legitimatiebewijs dien je boven een bepaalde leeftijd bij je te dragen.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo fb40.

Vreemde vraag eigenlijk. Natuurlijk is het niet verplicht om contant geld op zak te hebben. Bij de meeste winkelketens kun je gewoon pinnen (als je tenminste een pinpas hebt). Als er geen pin-automaat is om het bedrag te voldoen, ja, dan zult u het contant moeten betalen.

M.v.gr. L.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Ik heb nooit geld opzak wel een pinpas en een credit card.

Alleen mijn kapper heeft geen pinautomaat alleen voor hem haal ik max €10,00 uit de muur.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

fb40@ ik ben wel nieuwsgierig waarom u dit vraagt? Als al gesteld, niemand kan iemand verplichten wat dan ook bij je te hebben m.u.v. een geldig legitimatiebewijs. (of rijbewijs en kenteken als u een auto bestuurt.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wou dat ik een zak geld had, hoe zal het zijn met al die andere die ook niets hebben, en waar een IDkaart zelfs financiëel niet haalbaar is.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het is verplicht 600.000 euro op zak te hebben voor het geval u in een winkel terecht komt waar ze bijvoorbeeld dure auto's verkopen. Dit op straffe van een levenslange gevangenisstraf.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binka@     Geweldig antwoord. Ik moest er wel even om lachen. Maar je hebt gelijk.

Groetjes, L.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga altijd naar de gratis kado winkel die ik vanmorgen tegenkwam.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Nowhere: weet je zeker dat het 600.000 is? Volgens mij zet je namelijk een nulletje teveel. Correct me if I'm wrong!

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo fb40

Ik sluit me aan bij oehoe en gerritaltena. Ik heb helaas geen idee waar u informatie hierover zou kunnen vinden. Als de plicht niet bestaat (en daar houd ik het op) zult u dit in geen enkel wetboek aantreffen.

Groeten, Mayke

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag FB40,

u heeft zich vandaag aangemeld op deze site, daarom: welkom.

Ik neem aan dat u een probleem heeft gehad betreffende een betaling met een (pin)pas, creditcard o.i.d.

Indien u 'iets' moet betalen, staat het de verkoper vrij om de betalingswijze te bepalen. Gaat u naar een winkel en zij accepteren geen pas (e.d.) staat het u weer vrij om daar iets te kopen of niet. Ook mogen zij een bepaald bedrag in rekening brengen, indien u met pas betaald.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Nu zul je zonder geld op zak niet meer `strafbaar` zijn,

In vroeger tijden liep je het risico zonder geld en/of werk op zak opgepakt te worden voor landloperij en in het gevang gegooid te worden.

----Toen Nederland in de vroege 19e eeuw zijn eerste nationale Wetboek van Strafrecht kreeg (al heette dat toen nog anders), werd landloperij daarin als misdrijf opgenomen. Puur het feit dat iemand zonder bestaansmiddelen rondzwierf, was genoeg grond voor een veroordeling------http://nl.wikipedia.org/wiki/Landloper

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

En je kon toen ook al een ban krijgen, net als nu op het internet.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het helemaal geen rare vraag en ben, door mijn werkzaamheden, erg benieuwd naar een juist antwoord. Ik werk nl. op een benzinepompstation.  Daar wordt erg veel met pin betaald. Maar wat als er een storing is en de pinapparatuur niet werkt? Je kunt moeilijk de getankte brandstof terug nemen. Is men in dit geval verplicht contant te betalen?

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, me maar even aangemeld om deze vraag te beatwoorden.

ikzelf heb hierover een discussie met de parkeerpolitie gevoerd en tuurlijk verloren...

ik parkeerde mijn auto, maar in parkeerautomaat kon geen papiergeld, dus ik in de kroeg ernaast wisselen. in die tussentijd was de parkeerpolitie, die ik al aan kwam zien rijden bij t parkeren, en zij hebben mij ook gezien, bij mijn auto aangekomen, en jawel, een boete.

Dus ik uitgelegd, wisselen, bla bla bla, en volgens hun moet iemand die in een auto rijd altijd zorgen voor kleingeld in de auto of op zak. Mijn antwoord dat ze juist campagne voeren "buit uit de auto" je kent t wel, zeiden ze, dan doet u t onzichtbaar in t dashbord kastje.

Dus, ja, je bent verplicht in sommige gevallen om (klein) geld op zak te hebben....

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, me maar even aangemeld om deze vraag te beatwoorden.

ikzelf heb hierover een discussie met de parkeerpolitie gevoerd en tuurlijk verloren...

ik parkeerde mijn auto, maar in parkeerautomaat kon geen papiergeld, dus ik in de kroeg ernaast wisselen. in die tussentijd was de parkeerpolitie, die ik al aan kwam zien rijden bij t parkeren, en zij hebben mij ook gezien, bij mijn auto aangekomen, en jawel, een boete.

Dus ik uitgelegd, wisselen, bla bla bla, en volgens hun moet iemand die in een auto rijd altijd zorgen voor kleingeld in de auto of op zak. Mijn antwoord dat ze juist campagne voeren "buit uit de auto" je kent t wel, zeiden ze, dan doet u t onzichtbaar in t dashbord kastje.

Dus, ja, je bent verplicht in sommige gevallen om (klein) geld op zak te hebben....

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hippo@  Dat wil toch nog niet zeggen dat je in Nederland "verplicht"contanten op zak moet hebben??? Dat was de vraag nl.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

U vergist zich. Dat was het bedrag in guldens. Thans is dat 27235 euro.....

Greetz

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

DUBBELPOST

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Parkeerde je eerder dan bij parkeer automaten die wel papiergeld accepteerden.

Als je van te voren weet dat je ergens niet kan pinnen is het logisch dat je geld meeneemt, maar er is geen wet die je verplicht altijd kontant geld bij je te hebben.

Ik heb echt nooit geld bij me sinds de pinpas bestaat.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

noujaa@ Ik ben het helemaal met krook eens!!! Niks aan toe te voegen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de klant om een reden niet kan betalen zou ik om zijn of haar identificatie vragen en vervolgens naam en adresgegevens opschrijven samen met het nummerbord van de auto en liefst ook het telefoon nummer. Mogelijk kan de klant de volgende keer betalen of bijvoorbeeld op de terugweg. Zo niet dan kan uw baas het verder afhandelen aan de hand van die gegevens en een kopie van de bon.

Het lijkt me belangrijk dit eens te vragen en overleggen met uw baas, zeker bij een (langdurige) storing of ander probleem zou u uw baas moeten kunnen bereiken voor overleg.

Het is niet verplicht contant geld bij je te hebben, maar de klant is wel verplicht te betalen. Als dit niet direct kan en de 'fout' bij de klant ligt kunt u naast wat ik eerder al scrheef bijvoorbeeld ook even 'nog te betalen' zetten bij het bedrag op de bon en dit door de klant laten ondertekenen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Hippo.

Dit heb ik meegemaakt en kon door een kopie van mijn paspoort achtertelaten gewoon naar huis en per bank betalen of een creditcard halen en terug komen dat laatste heb ik gedaan.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien bent u ook nog even een biertje gaan drinken (of heeft daar de tijd voor genomen), maar als u haast heeft gemaakt was de boete volledig onterecht. Het verhaal over klein contant geld in de auto klinkt als onzin, geloof niet zomaar alles wat anderen u vertellen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@krook

Vertel mij eens even de adres van jouw kapper voor 10 euri's

Groetjes naar 1970

Charley

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buurt kapper verkoopt ook snoep en tabak heisbergerweg roerm0nd alleen na tel.afspraak.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zo werd ik laatst aangespoken op straat met"je geld of je leven"

schiet mij maar lek.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook zakkenrollers vinden dat je altijd geld bij je moet hebben en vinden het niet leuk als je niks bij je hebt.

Maar gelukkig nemen ze niet de moeite of hebben geen tijd om een aanklacht tegen je in te dienen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de NS kun je na sluitingstijd van de loketten niet eens met papiergeld betalen. Dan hebben contanten weer weinig nut, of je moet je treinkaartje van 20+ euro willen betalen met kleingeld...

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is die "zak" met geld toch wel weer noodzakelijk...

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of gewoon leren hoe een pinpas werkt, kan ook een oplossing zijn?

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij storingen met pinautomaten kun je een eenmalige machtiging geven. Daartoe hebben de meeste zaken formulieren in huis. Je hoeft dus om die reden geen contant geld op zak te hebben.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die parkeerwachter kletst maar wat, maar dat komt vaker voor.
Als je hierover bezwaar maakt krijg je ZEKER gelijk.
Dan nog het probleem dat je in sommige gemeenten een chipper moet hebben. Ook zoiets.
Neen, parkeerwachters worden m.i. vaak geselecteerd op een uiterst klein denkraam - discussie met hen is meestal zinloos en wordt door hun bazen niet wenselijk geacht, die willen liever zèlf "schitteren". . Met hun (hogere) bazen is het iets soms beter, maar het kost je wel een heleboel gedoe als je daar in terectkomt. Daarom kan je maar beter wat geld en een chipknip op zak hebben voor als je het nodig hebt - maar verplicht is het niet. Hoewel: als je in bepaalde kwalitatieve situaties terechtkomt (autorijden, naar de bioscoop gaan of een onbedwingbare nood aan sigaretten of zo), dan zal je geld bij je moeten hebben. "Cash" is niet verplicht, maar je moet soms kunnen betalen.
Als je staat te wildplassen zal je ook moeten betalen, en je moet je dan ook nog kunnen legitimeren.
Maar als ik zomaar over straat ga, "minding my own business" is het niet verplicht "cash" op zak te hebben.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

jammer dat er zoveel onzinnige antwoorden komen op een vraag, die hoewel ietwat kort en onvolledig, toch best interresant is.

Wettelijk zit het namelijk zo:  U hoeft ( lees bent niet verplciht) om contant geld op zak te hebben. wanneer u echter eenaankoop gat doen, moet u wel in staat zijn om te betalen.

Het feit dat een pinautomaat bijvoorbeeld niet werkt, is geen excuus om niet of later te mogen betalen. Pinpassen en creditcards zijn namelijk geehn wettige betaalmiddelen, het zijn slechts HULPmiddelen om te betalen.

lees de voorwaarden maar eens goed door die je bij het openen van een bank of girorekening met pinpas hebt ontvangen.

Dus om terug te komen op de vraag:

Niet verplicht, maar doe ook geen aankopen dan.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Okee landloperij bestaat niet meer in die betekenis,maar zoals reeds gemeld,moet je in staat zijn om minimaal een reis met het openbaar vervoer naar je bestemming , te kunnen betalen,maar ook is inderdaad de pinpas in deze moderne tijd genoeg,om niet veroordeeld te worden,mits er geld op staat.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok aangezien jullie het zo goed (lijken te) weten:

1) Waaruit blijkt dat een pinpas of creditcard geen wettelijk betaalmiddel is?
2) Waaruit blijkt dat het verplicht is een reis met het openbaar vervoer te kunnen betalen?

Zelfs al zouden er dergelijke regels bestaan, het is niet verwijtbaar, je kunt niet van mensen verwachten dat ze de hele wet uit hun hoofd kennen. Een parkeeragent zal dat waarschijnlijk niet onderkennen, maar de rechter in bepaalde gevallen wel.

Er bestaat ook zoiets als overmacht, als je bij een tankstation getankt hebt waar je altijd met pin kon betalen en er is een storing valt jou weinig te verwijten. Je bent dan wel verplicht om te betalen maar niet direct, dat is voor de meeste mensen dan ook niet mogelijk dus zo'n regel zou nergens op slaan.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enige serieuze antwoord kwam van Stacey. De rest begreep de vraag niet of nam die niet serieus.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo .Ook in Den Bosch zit een kapper die vraagt maar 9.50 euro en niet dat ik er interesse voor heb maar je wordt er geholpen door leuke jong dames. Sorry maar dit moest er maar even tussendoor en nu terug naar het onderwerp.......Wally

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 01:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buurman heeft dikwijls karweitjes voor politie ed gedaan, als bouwer/sloper.

Heeft ook aan hun deze vraag voorgelegd, met als resultaat, dat jongere groep het feit niet kon plaatsen, maar de oudere garde vertelde dat in principe de regel nog steeds bestaat.

Zij vertelden dat zolang er geen wijziging in staatscourant werd gezet het nog steeds werkbaar was.

De ouderen wisten te melden dat in ons land er van uit werd gegaan dat je minstens 5 gulden behoorde te bezitten, anders kon je voor landloperij worden opgepakt.

Deze mensen van politie vonden het ook soms aan de gortige kant dat er met de huidige betaalmogelijkheden door de wet hierdoor hiaten kunnen vallen. Ooit zal iemand er een proefproces aan moeten gaan wagen om weer redelijk met alles om te kunnen en moeten gaan.

Maar wie zit daar op te wachten?

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

'Landloperij' is enige jaren geleden uit het Wetboek van Strafrecht gehaald. Wel is het mogelijk om dit op te nemen in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening), maar dit beslist de betreffende gemeente.

Vaak loopt de wet achter, zoals jaren geleden ik tegen iemand zei, dat een fietser formeel ook een stopteken moest geven met de linkerarm, indien hij/zij van plan was te stoppen: de linkerarm horizontaal op en neer bewegen. Gevolg: lachen...., totdat ik het artikel liet zien. Tja, ook de wet moet zich aanpassen aan de tijd.

Formeel gezien is het dus niet (meer) verplicht om (letterlijk) geld bij je te hebben.

De vraag waar dit te vinden is, is eigenlijk niet moeilijk. 'Iets' is pas verboden als het in de wet is opgenomen (en !! er een sanctie op staat). Nergens in de wet staat dat je geld bij je moet dragen/hebben.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal.

Heb onlangs op tv gezien dat je op de markt ook al een aantal marktkooplui met je pin kunt betalen. Ook werd er gemeld dat er meer stands zullen komen die dit gaan doen. Een goed initiatief vind ik dat.

Gr. Roodborstje.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, zakkenrollers, dat is weer een ander verhaal.

Ik zou vragen of ik ook kan pinnen, hihihi.

Maar alle gekheid op een stokje, ik zou niet weten waarom ik contant geld op zak moet hebben, ik betaal alles met mijn pinpas. En is er een computerstoring o.i.d. dan is dat hun probleem, niet het mijne. Natuurlijk zou ik de eerstvolgende keer als ik langskom dan wel betalen, maar ik ben niet verplicht om een onderpand af te geven als hun apparatuur niet werkt.

gr. Wilma.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger stond er in het wetboek van strafrecht een artikel, genaamd: verbod op landloperij...... begrijp nu dat het niet meer van kracht is, zie bijgaand artikelen:

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/08_augustus/25/binnenland/0825_verbod_zwerven_1230.xml

http://www.stilus.nl/sturkenboom/o-0100.htm

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Ploeff, maar daar heb je het mis: die parkeerwachter heeft gelijk en als je het voor laat komen bij de rechtbank verlies je het keihard. Tenzij die rechter misschien net een goeie nacht heeft gehad en daardoor de wereld door een roze bril bekijkt.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2007 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

vroeger konden je oppakken voor landlooperij als je geen geld op zak had.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2007 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

charly
je fietst vanaf tilburg naar de belgie,vanaf de grens is het nog 4km naar poppel daar is een kapper waar het nog vooroorlogse prijzen zijn slecht 9 euro voor het knippen en je hoeft nooit te wachten.vandaar ga je 400m terug en van dat geld wat je overhoud kun je bij ;mieke pap;een heerlijk pintje campina drinken 25 ccl,slechts 1,20euro
een jaar geleden was de spreuk nog  ;1 euro een glas bier en voor 10 euro plezier''

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dus als buitenlander op het station staat, kun je nog zo goed weten HOE je moet pinnen, maar helaas, jouw buitenlandse pinpas en/of credit card werkt dus niet!!!