sh
door sheelah_1 Apr 8, 2009 om 19:26
Geldzaken & recht

Geld ten onrechte naar mij overgemaakt

de Belastingdienst heeft een bedrag dat voor iemand anders bestemd was, ten onrechte overgemaakt naar een "slapende" rekening van mij. Als gevolg van dat laatste kreeg ik van mijn bank pas veel en veel later bericht hierover. De Belastingdienst eist van mij (op hoge poten) dat ik dat bedrag binnen no time dien terug te betalen, anders zullen alle "gerechtelijke" kosten voor mijn rekening zijn. Pardon? heeft de Belastingdienst nog nooit gehoord van storneren? En waarom moet ik de dupe worden van de fout van een ander? (Naam en rekeningnummer komen helemaal niet overeen!). Natuurlijk betaal ik terug, dat is mijn punt ook niet, maar bij wie mag ik de kosten declareren? En waarom moet IK de fout van een ander rechtzetten? Dit klopt toch niet, of zie ik dat verkeerd?

5896 25 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Apr 8, 2009 om 19:34
1163 Antwoorden / 60 Vragen

hmmm....   ik zou eens nuchter aan ze vragen waarom zij denken het recht te hebben hier kosten voor te rekenen! En welke functie deze persoon heeft... En tja, wellicht geeft een collega u zodadelijk een beter advies, maar voordat u antwoord heeft van de belastingdienst zou ik nog even wachten met terugbetalen....    ....en uiteraard rente trekken....

Bent u hierover benaderd door de belastingdienst, of heeft u dit zelf gemeld?

vladja
door vladja - Apr 8, 2009 om 19:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Welke kosten wilt u declareren bij de Belastingdienst? Een overboeking kost toch geen geld?

Vladja

sh
door sheelah_1 - Apr 8, 2009 om 19:45
8 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb een brief ontvangen van de Belastingdienst waarin ze aangaven een fout gemaakt te hebben, maar mij sommeerden het bedrag per omgaande terug te storten. Als dat niet binnen 10 dagen was, dan zou een rechtzaak volgen en alle kosten zouden voor mijn rekening zijn. Ik vind dit nogal ver gaan voor een instantie die zelf een fout maakt. overigens: niks excuses voor de foutieve overboeking.

sh
door sheelah_1 - Apr 8, 2009 om 19:49
8 Antwoorden / 2 Vragen

overboekingen kosten ook geld, ik heb van die ene oude rekening zelfs geen overschrijvingsformulieren. los daarvan, waarom moet ik kosten maken voor de fout van iemand anders?  dat klopt toch niet?  ik heb ook een "terzijde"-vraag: ik zie bij u een foto staan van een kat. Mooi beestje. hoe kan ik ook een plaatsen?

sh
door sheelah_1 - Apr 8, 2009 om 19:52
8 Antwoorden / 2 Vragen

ik vind het niet correct dat ik moet opdraaien voor de fout van iemand anders. ik had er geen probleem mee gehad als men een brief had gestuurd met excuses voor de gemaakte vergissing en wilt u dir bedrag terugstorten. echter, de brief van de Belastingdienst was tamelijk dreigend inderdaad, en ik vind dat niet gepast: ZIJ maken een fout, niet ik.

sh
door sheelah_1 - Apr 8, 2009 om 20:02
8 Antwoorden / 2 Vragen

uiteraard heb ik betaald, maar daar gaat het mij niet om.  de Belastindienst maakt een fout (ik zie dat pas veel en veel later), ze maakt melding van de foutieve handeling van hun kant, en in dezelfde brief sommeert ze en anders... Uiteraard heb ik betaald, echter, elke financiele handeling kost geld, bovendien blijkt dat ook bij de Belastingdienst niet gekeken wordt naar de combinatie naam en rekeningnummer. Dat vind ik onzorgvuldig handelen. En van storneren hebben ze nog nooit gehoord blijkbaar.

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 8, 2009 om 20:02
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Juridisch beschouwd is er sprake van onverschuldigde betaling en is de Belastingdienst gerechtigd om het opeisen van de vordering indien dit niet per omgaande of binnen redelijke termijn door u wordt voldaan uit handen te geven aan de gerechtsdeurwaarder. Tevens komen dan ook die kosten voor uw rekening en risico. Betaal gewoon zonder verder gedoe.

jo
door joep873 - Apr 8, 2009 om 20:28
103 Antwoorden / 0 Vragen

> En van storneren hebben ze nog nooit gehoord blijkbaar.
Storneren heeft hier helemaal niets mee te maken.

th
door thesandman - Apr 8, 2009 om 20:31
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sheelaa,

je blijft maar roepen om storneren. Daarbij vraag jij de een beetje bijdehand af of de belastingdienst dit niet kent.

Nee, dit kennen ze niet, dit KAN namelijk niet. Zelf een betaling doen is niet meer kunnen stoneren.

he
door henk1951 - Apr 8, 2009 om 20:47
256 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk staat dat bedrag al een lange tijd op je slapende rekening.Je had van je bank veel en veel later beriicht daarover gehad. Je had toen al zelf actie moeten ondernemen ,maar je wachte een brief van de belasting.Nu moet je het binnen 10 dagen terugstorten terecht want het is niet voor jou bestemd.Op het kassa forum staat nog een geval van iemand waarvan haar geld op een verkeerde rekening is geboekt,en diegene vraagt hoe ze het geld kan terug krijgen,want diegene die het ten onrechte heeft gehad houd het ook vast. Dus boek het geld maar snel terug het is niet van jou en je hebt er geen recht op.

gr Henk

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 9, 2009 om 00:27
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de Belastingdienst wordt het formele taalgebruik nog altijd gebruikt en dat leidt soms tot irritatie of ergernis. Dus toen zij de foute boeking pas constateerden nadat degene die het geld had moeten ontvangen is gaan klagen was het geld al enige tijd op uw rekening. Nu u dit geld niet uit eigen beweging heeft geretourneerd wordt de Belastingdienst genoopt tot het formeel aanschrijven van u. Het aankondigen van verdere stappen is niet alleen vanzelfsprekend, maar ook juridisch noodzakelijk.
Na het verstrijken van de gestelde termijn bent u in verzuim om te voldoen en wordt aansluitend de vordering overgedragen aan de deurwaarder die betaling al dan niet met een vonnis van de rechter kan afdwingen en desnoods executeren.

nb
door nbw - Apr 9, 2009 om 02:09
521 Antwoorden / 24 Vragen

Storneren of met een net woord terugboeking mag de belastingdienst niet. Ze mogen wel willens en wetens grove dreiging uitoefenen met de wetenschap dat 99% toch kiest dit gedrag niet voor een rechter te willen brengen. Ergo het blijft ongestraft.

Belastingdienst en alle ambtenaren zijn geboren met het systeem en regels. Daar is geen simpel menselijk excuus of verzoek mogelijk. Daar heerst enkel de procedure of de regel van burocraten.

In jouw geval zou ik zeggen boek het onterechte geld retour afzender en klaag bij de ombusdsman of bij je politieke partij.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 9, 2009 om 02:33
457 Antwoorden / 45 Vragen

Op je vraag van het 'plaatje' toevoegen het volgende.

Ga naar 'mijn pagina' en vervolgens naar 'ga naar mijn homepage' en 'afbeelding': selecteer de gewenste afbeelding. Pas zichbaar na op onderaan 'ok' te drukken.

blackjes
door blackjes - Apr 10, 2009 om 14:31
141 Antwoorden / 34 Vragen

Je kunt alleen een bedrag storneren als het ten onrechte bij jou is afgeschreven b.v. bij autoatisch afschrijven. Je kunt niet iets kopen en als het binnen is het bedrag terug laten boeken.

Overigens zxijn de standaardbrieven van de belastingdienst niet zo netjes. Dat vindt de Belastingdienst zelf ook. Maar er wordr niets aan gedaan.

er
door erky - Apr 10, 2009 om 15:37
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Sheelah,
Als jij iets (automatisch) overboekt naar een ander en het blijkt onterecht, zoals bijvoorbeeld na beëindiging van een abonnement dan heb je de kans en het recht te storneren/terug te boeken.
De regels hiervoor zijn bij een willekeurige bank op te vragen.

Lees
hier.

Als jij je belastingformulier invult en je hebt jouw rekeningnummer (bij de adresgegevens) fout ingevuld, dan krijg jij je geld niet meer terug, het gaat dan naar het fout ingevulde rekeningnummer.

Waarom iedereen hier stelt dat jij het terug moet boeken begrijp ik daarom niet. Inderdaad volgens jouw idee: 'het is hun fout'.

Groet en fijne Pasen,
Erky

jo
door joep873 - Apr 10, 2009 om 15:42
103 Antwoorden / 0 Vragen

> Waarom iedereen hier stelt dat jij het terug moet boeken begrijp ik daarom niet.

Dat is omdat het in jouw link over een incasso gaat. Maar dat is hier helemaal niet aan de orde.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 10, 2009 om 15:49
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Nou sorry hoor erky, maar tonnieboy had al wel het juiste antwoord gegeven, wat ook inderdaad juist is. Nu kom jij aan met een geheel ander iets....

En, weet je:  de Belastingdienst kan meer dan je denkt hoor, geloof me nu maar. Die hoeven nog niet eens allerlei gerechtelijke procedures op te starten...ze staan zo bij je voor de deur hoor.....en, niet alleen...makkelijker kunnen we het niet maken...weet je nog?

Gr. Henri

sp
door speurneus - Apr 10, 2009 om 21:11
54 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer men weigert of opzettellijk traag is bij het terugstorten van andermans (belasting)geld loop men het risico dat een rechter in een strafzaak dit uitlegt/beoordeelt als het toeeigenen (verduistering!) van dat goed (geld). Ik zou het geld maar terstond terustorten en de belastingdienst de situatie uitleggen. Omtrent de opgevoerde "inningskosten" kun je, om voormelde redenen, eventueel, bezwaar aantekenen!

punkkat
door punkkat - Apr 11, 2009 om 02:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

De Belastingdienst maakt ontzettend veel fouten, maar ik zou het er niet bij laten zitten.Als zij niet bijtijds een bericht sturen, kunnen ze hoogstens rente terugvorderen. We ontvangen immers ook rente over het bedrag wat we van de Belastingdienst ontvangen. Ik ben ruim twee jaar bezig geweest met de nasleep van het overlijden van mijn moeder. Eerst bleven ze Zorg- en huurtoesalg  storten op haar rekening, daarna voorderde ze veel te veel terug. Door verschillende men bezwaarschriften in te dienen en zelfs twee keer naar het belastingkantoor is het uiteindelijk toch in orde gekomen. Dus blijf voor je rechten opkomen.

varabas
door varabas - Apr 11, 2009 om 09:49
450 Antwoorden / 35 Vragen

Sheelah,

Ik hoop niet dat je in de toekomst een keer een foutje maakt bij het overmaken van geld en dat de (verkeerde) ontvanger jouw mentaliteit heeft. en het maakt voor mij geen verschil of degene die overboekt en de ontvanger een particulier is of de Belastingdienst.

Kijk op deze vraag- en antwoordrubriek eens naar de vragen van mensen die een foutje hebben gemaakt met overboeken en naar de gegeven antwoorden.

Neem contact op met je bank en stort het terug!

Bassie (moest even zijn hart (uit)storten)

sh
door sheelah_1 - Apr 11, 2009 om 20:31
8 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Bassie,

het gaat mij er niet om een verkeerd toegekend bedrag terug te betalen. natuurlijk heb ik dat meteen gedaan. het gaat mij om de toon die de belastingdienst hanteert: als ik niet zus en zo, dan zullen zij gerechtelijke procedure en de kosten daarvan verhalen en blabla. daarbij gaan ze volledig voorbij aan het feit dat ZIJ een cruciale fout gemaakt hebben, waarvoor ik op zijn minst een excuus mag verwachten. (en hun bank ook: naam en rekeningnummer komen niet overeen: die controle lijkt afgeschaft).

Probleem was dat het geld op een vrijwel niet gebruikte rekening van mij terechtkwam, dus kreeg ik pas na 3 weken een afschrift van mijn bank hierover en 3 dagen daarna een brief op poten van de belastingdienst, of ik maar even heel snel hun fout wil oplossen. dat vind ik op z'n zachst gezegd, niet echt netjes.

Sheelah.

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 11, 2009 om 21:25
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het is onzin om te stellen dat een civielrechterlijke vordering tot een strafzaak zou kunnen leiden.

varabas
door varabas - Apr 11, 2009 om 22:31
450 Antwoorden / 35 Vragen

Shealah,

Ik denk dat dat te maken heeft met de "toon"" van het formele taalgebruik door de Belastingdienst zoals tonnieboy al aangaf en de rest van zijn antwoord zal ook de reden zijn van jouw irritatie.

Succes en misschien komt de Belastingdienst je alsnog tegemoed.

Bassie (heeft ook weleens de verkeerde toon)

chouffebier
door chouffebier - Apr 22, 2009 om 14:44
32 Antwoorden / 27 Vragen

gewoon terugstorten en je bent van alle problemen af

sh
door sheelah_1 - Apr 22, 2009 om 21:00
8 Antwoorden / 2 Vragen

Bassie, uiteraard heb ik dat bedrag meteen overgemaakt. Het ging mij meer om de toon die de belastingdienst zich permitteert, terwijl zijzelf degene zijn die de fout gemaakt hebben. Maar het mooiste komt nog: 2 maart heb ik dat bedrag teruggestort, is enkele dagen later keurig afgeschreven, maar degene die dat geld moet hebben, heeft het nu nog niet!!! Dat vind ik zo mogelijk nog slordiger van de belastingdienst.

Sheelah.