diertjes
door diertjes Feb 14, 2005 om 10:44
Geldzaken & recht

Geldigheidsduur oude CAO zolang er geen nieuwe is

Op diverse fronten zijn de onderhandelingen voor een nieuwe CAO mislukt of slepen zich al heel lang voort. De looptijd van de oude CAO is weliswaar verstreken, maar de werknemers worden nog altijd volgens die afspraken betaald etc. Blijft dit zo totdat er een nieuwe overeenkomst is, of is er een maximale termijn?

Groet, M@rtin

1399 1 Rapporteer

cv
door cvdburg - Mar 28, 2005 om 19:33
11 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is afhankelijk van de afspraken in de CAO. Over het algemeen staat hierin de termijn genoemd dat een CAO geldig blijft ondanks dat er geen nieuwe CAO is afgesproken. Is dit niet het geval, dan kunnen de bonden dit met de werkgevers afspreken (of de termijn verlengen), is ook dit niet het geval, dan vervalt inderdaad de CAO en gelden alleen de arbeidsovereenkomst en de wet. Dit laatste komt zelden voor, omdat bestaande regelingen (bijvoorbeeld extra uitbetaling op overuren ed.) niet meer geldig zijn, alsmede aanvullingen/wijzigingen op de wet die alleen per CAO geregeld mogen worden.