il
door ilsev May 28, 2009 om 13:42
Geldzaken & recht

Gouden handdruk....hoe belast?

Ik vraag me af hoe een gouden handruk/oprotpremie wordt belast.

Er zijn mensen die zeggen dat deze in de hoogste schaal wordt belast maar in dat geval zou het géén loon zijn aangezien het dan progressief belast zou moeten worden....toch?

Of is het toch loon?

392 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - May 28, 2009 om 13:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je het bedrag in 1x keer krijgt, zal het ook in 1x belast worden met loonbelasting. Afhankelijk van de hoogte, betaal je die belasting/progressief belast dus. Of je in het hoogste tarief uitkomt, is dus afhankelijk van de hooge van de handdruk.

vladja
door vladja - May 28, 2009 om 14:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat Marcel stelt is juist. Je moet de oprotpremie optellen bij je jaarinkomen en dan zit je al gauw in de hoogste belastingschijf.

Er zijn ook andere manieren om de gouden handdruk te ontvangen, b.v. in een stamrecht BV. Dan wordt er alleen belasting betaald over het bedrag dat opgenomen wordt. Zo wordt de belasting gespreid.

Vladja

koekeloer
door koekeloer - May 29, 2009 om 12:50
562 Antwoorden / 18 Vragen

je kunt er ook een lijfrente van kopen, dan zijn ook alleen de uitbetalingen belast in het jaar dat ze gedaan worden

kenwel2
door kenwel2 - May 29, 2009 om 13:32
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo ilsev, klik op onderstaande link, en lees alles maar eens andachtig door. Het geeft u alle info omtrent uw vraag over gouden handdruk, succes met je geld! Gr. Henri

http://www.goudenhanddrukwijzer.nl/ontslagvergoeding-optimaal-besteden.html

vladja
door vladja - May 29, 2009 om 13:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kenwel1,

Het is niet de bedoeling om hier reclame te maken. Jouw verwijzing is naar een commerciele site van een assurantiekantoor.

Vladja

1paul
door 1paul - May 29, 2009 om 16:36
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja misschien niet netjes deze verwijzing maar het gaat om de info die er te vinden is en niet om deze personen in te schakelen dat kan vraagsteller zelf wel bepalen denk ik.

re
door rein37 - May 30, 2009 om 13:31
98 Antwoorden / 84 Vragen

Zoals al diverse zaken zijn aangehaald, nog wat . Denk aan eventuele huur en/of zorgtoeslag. Laat de belastingdienst weten van deze gouden handdruk en laat zeker de zorgtoeslag herberekenen, je krijgt deze nl. niet terug in 2010,te veel is teveel. Indien je de belastingdienst dit laat weten bestaat de mogelijkheid dat je voorlopige aanslag krijgt over 2009, iets wat je zelf moet weten of je dit doet, je komt toch te betalen,alleen is het nu een beetje verspreid.

succes,rein

kenwel2
door kenwel2 - May 30, 2009 om 13:51
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@vladja, hoezo reclame? Ik (probeer) een verduidelijking aan ts te geven voor wat betreft zijn/haar vraag. Heb totaal geen benul, dat het hier om 'reclame' zou gaan. Wat wel duidelijk is, is dat de verwijzende link wel duidelijkheid verschaft, omtrent de vraag over item 'gouden handdruk' cq 'oprotpremie'

Dan wordt er hier op deze site veel 'reclame'gemaakt zeg :-)

Gr. Prettige dag verder, Henri