grace10
door grace10 Jun 14, 2012 om 09:17
Geldzaken & recht

Grafsteen herplaatsen

Nadat mijn moeder was overleden heeft mijn vader de uitvaart rekening betaald. Zij is bijgelegd in het familiegraf van haar ouders. Nu moet de (platte) steen er weer op.
Extra kosten: 800 EURO !!!!
Even de grond platwalsen en met een heftruck de plaat erop.
Dit is toch niet meer normaal!

7423 6 Rapporteer

abarth
door abarth - Jun 14, 2012 om 09:42
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ik begrijp uit uw vraagstelling dat er 2 rekeningen voor de bijzetting zijn?

1 de bijzetting in het familiegraf
1 voor het terugplaatsen van de steen

Is de 800 euro gespecificeerd? maw de kosten moeten natuurlijk wel verantwoord kunnen worden.

jo
door jorisw - Jun 14, 2012 om 09:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=abarth schreef op donderdag 14 jun 2012, 09:42]
Is de 800 euro gespecificeerd? maw de kosten moeten natuurlijk wel verantwoord kunnen worden.

Hangt ervan af. Als het een gemeentelijke begraafplaats is kan de gemeente gewoon stellen dat het tarief voor die activiteit 800 euro is. Net als dat de overheid voor allerlei andere "diensten" ongefundeerde tarieven kan invoeren om de begroting kloppend te krijgen (denk bijvoorbeeld aan de willekeur bij bouwleges).

arne
door arne - Jun 14, 2012 om 10:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als u opdracht heeft gegeven aan een steenhouwer, dan zou ik een gespecificeerde rekening vragen.
Als een steenhouwer eerst voor de bijzetting naar de begraafplaats is gegaan met 2 man om de steen te lichten en na de bijzetting het monument weer heeft teruggeplaatst, kan daar heel wat uren werk in zitten.

Vaak is het niet zo simpel om met een heftruck op een begraafplaats te komen.
Het afnemen van de steen zal op een andere manier moeten gebeuren.

zw
door zwaardvis - Jun 14, 2012 om 11:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hebben wij ook gehad:
Afvoeren steen, graveren nieuwe data, verstevigen graf en terugplaatsen: Bijna 900 euro. Schijnt normaal te zijn dus.

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 14, 2012 om 14:57
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als dit de taak van de gemeente is in deze woonplaats, is hier weinig tegen in te brengen, maar is dit een opdracht aan een steenhouwer, dan geld ook bij begraven, net als bij het plaatsen van een nieuwe keuken, eerst op meerdere plaatsen offertes op vragen, en de goedkoopste het werk uit laten voeren.

Sterkte nog met het verlies van u Moeder.

grace10
door grace10 - Jun 14, 2012 om 14:58
68 Antwoorden / 11 Vragen

Het is inderdaad zoals Joris zegt. De rekening van de begrafenis ondernemer was betaald. De gemeente belde hun dat de steen er (door gemeentewerknemers) weer opgeplaatst zou worden. De begraafplaats is goed te bereiken met een heftruck, sterker nog: we zien daar regelmaatig grotere machine`s. Laats zijn alle graven schoongespoten. Die van mijn moeders graf lag er toen nog niet op.
Bij die 800 euro zitten ook schoonmaakkosten. Het is een platte steen en er wordt niks bij gegraveerd.
Verder heb ik op internet al meer gevonden, er zijn zelf mensen die 1350 euro moesten betalen.
De werknemers van de gemeente die daar altijd bezig zijn moeten nu dus even de grond walsen en de steen met een heftruck op de plaats leggen. Even schoonspuiten en klaar. Hun werloon eraf trekken en wat blijft er dan over voor de gemeente???