ka
door katoviejo Oct 5, 2011 om 16:28
Geldzaken & recht

Hebben we recht?

Beste heer/mevrouw,

Mijn vrouw(57) en ik(61) zitten samen in een Schuldsaneringstraject.

Waarschijnlijk en afhankelijk van een beslissing van de GGD is mijn vrouw wel of niet arbeidsongeschikt. Tot nu toe zijn ze nog niet tot een beslissing gekomen. Mijn vrouw is door omstandigheden geestelijke ziek en gebruikt antidepressiva.
Wegens de toestand van mijn vrouw, willen onze kinderen de kosten betalen voor een reis om te zien of dat mijn vrouw een beetje kan opvrolijken en helpen aan haar toestand.

Onze bewindvoerder is van mening dat er gevolgen zullen zijn voor onze procedure als wij een tijdje weg gaan voordat de Rechtcomissaris bepaalt of mijn vrouw wel of niet arbeidsongeschikt is.

Wat wij met deze vakantie willen bereiken is dat mijn vrouw zich beter voelt een soort therapie dus.

Mijn vraag voor u is: betekent een schuldsanering dat wij geen recht hebben op vakatie terwijl wij geen kosten aan zullen brengen? heeft niet iedereen recht op vakantie?
Ik zie graag uw reactie tegemoet.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Katoviejo

2312 4 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Oct 6, 2011 om 04:15
678 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, om heel kort door de bocht te gaan, nee, niet iedereen heeft recht op vakantie. Vakantie is geen recht. Als uw vrouw geestelijke problemen heeft, is het misschien handiger om professionele hulp te zoeken dan op vakantie gaan. Ook op vakantie zal zij haar problemen meenemen, dus de vraag is dan hoe erg je van je vakantie kan genieten. Even bout gesteld: dan kun je beter thuis gaan zitten piekeren, en later, als zij beter in haar vel zit, op vakantie gaan. Ik weet dit uit eigen ervaring, dus het is niet zo dat ik dit uit mijn duim zuig. Als uw bewindvoerder aangeeft dat op dit moment op vakantie gaan geen goed idee is, zou ik naar hem luisteren. Hij geeft dit advies niet voor niets. U moet immers ook eten en drinken op vakantie en dat is vaak duurder dan thuis, dus kosten zult u toch hebben. Misschien dat u in de tussentijd, tot de rechtscommissaris uitspraak doet, wat redelijk goedkope/gratis tripjes in eigen land kunt maken? Als de gezondeid het toelaat, kunt u misschien een dagje naar het strand om te wandelen, lekker de hei op of het bos in... Als ik u was zou ik het even uitstellen die vakantie. Ik wens u en vooral uw vrouw veel sterkte!

tdehond
door tdehond - Oct 6, 2011 om 04:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas komt het voor dat een vakantie juist averechts werkt bij iemand die psychisch niet stabiel is. Een patiënt wordt dan tijdens de vakantie psychotisch.

Met vakantie gaan kan gevolgen hebben voor de uitkering. Nu is er nog geen uitspraak gedaan of zij arbeidsongeschikt verklaard wordt. Ik denk dat het verstandig is om het advies op te volgen en de uitspraak af te wachten.

Vervolgens nagaan welke regels gelden t.a.v. uitkering en vakantie voor uw vrouw.
Ook dient dan overleg met de bewindvoerder gepleegd worden. Deze is het beste op de hoogte welke regels gelden t.a.v. bewindvoering en vakantie.

Bij een uitkering of bewindvoering moet dus gekeken aan welke verplichtingen iemand moet voldoen voordat deze met vakantie gaat.

inekel1953
door inekel1953 - Oct 6, 2011 om 04:22
323 Antwoorden / 2 Vragen

Katoviejo,

Er zijn binnen de GGD wetten die landelijk gelden maar ook iedere gemeente heeft eigen regels en die kunnen nogal verschillen.

Volgens de landelijk regels heb je recht op twee weken aaneengesloten vakantie.
Als je afhankelijk bent van een uitkering of in de schuldsanering zit, gelden er ook weer per gemeente andere rechten en plichten.
Dat moet je na kunnen vragen bij burgerzaken of bij de GGD, hoe dat precies zit, deze staan veelal in een folder.

Meestal gelden onderstaande regels:
Voor de periode dat een onderzoek gaande is, ben je verplicht in de woonplaats te blijven.
Als je met vakantie wilt, moet je dat ruim van te voren ( minimaal 12 weken ), schriftelijk goedkeuring vragen bij de betreffende instantie. Ook duidelijk aangeven voor hoelang je wilt gaan, je moet er wel rekening mee houden dat ze geen goedkeuring geven als het meer dan twee weken ( 14 dagen) is.
Uitzonderingen daargelaten, indien je van buitenlandse afkomst bent, heb je meer rechten dan een Nederlander, als je ten minste aangeeft naar je geboorteland te willen gaan. Ze kunnen hier wel om schriftelijke bewijzen gaan vragen, kun je die dan niet overleggen…krijg je alsnog geen toestemming.

Je schrijft dat je echtgenote geestelijk niet in orde is en dat de kinderen deze kosten willen betalen, en dat je daarom deze vakantie met beide handen wilt aanpakken.
Je kunt een poging wagen om bij haar behandelende arts te vragen of hij een brief wil schrijven, zodat je daar een kopie van kunt maken en dat kopie bij de gemeente afgeven. In sommige situaties en afhankelijk van de gemeente wil dit soms helpen.
Zolang je geen goedkeuring hebt ontvangen, ben je volgens de gemeente fout en zal dat worden gekort op dat beetje uitkering wat je nu nog hebt.

Hopelijk kunt je hier iets mee, ik wens je veel succes.

M.vr.gr.,
Ineke L

druifje01
door druifje01 - Oct 6, 2011 om 04:23
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Natuurlijk heeft u recht op vakantie, het is alleen de vraag of u er nu verstandig aan doet om op vakantie te gaan. Er zijn twee risico's aan verbonden:

- allereerst loopt u zoals al aangegeven wellicht een financieel risico
- het is beslist niet zeker dat uw vrouw erop vooruit gaat daar het niet om het verwerken van een incidentele tegenslag gaat maar om chronische instabiliteit.
Het zou in het ergste geval zelfs zo kunnen zijn dat uw vrouw door de verandering van omgeving nog meer van slag raakt.

De gedachtengang is begrijpelijk, maar ik zou mij ertoe beperken af en toe een uitje met uw vrouw te maken. Kijk eerst eens hoe dat loopt.