Heel veel problemen bij postnl
pakketje van uit het buitenland aangekomen bij de douane/ inklaring
100,00 euro betaald aan inklaring
Na mijn heel lang te laten wachten met steeds het antwoord krijgen het is druk nog even geduld
Krijg ik nu als antwoord dat het pakketje daar niet meer is en dat ik mij maar moet melden bij de verkoper en de vervoerder van de verkoper
post nl kan niks meer voor mij doen zeggen ze dossier gesloten
Zijn nu inmiddels bijna 3 maanden verder en niemand kan of wil mij meer helpen
In Engeland zeggen ze dat ze alleen maar kunnen zien dat het pakketje bij de Nederlandse douane ligt
En post NL zegt wij hebben het niet
Dus ik ben nu mijn aankoop bedrag van 400,00 euro en mijn inklarings kosten van 100,00 euro kwijt
Post Nl komt hier wel heel makkelijk mee weg
Dus mijn vraag is nu wat kan ik nu nog doen om of mijn pakketje te krijgen of mijn geld terug te krijgen
Hoe het ook wordt gewendt of gekeert: de verzender is aansprakelijk voor een juiste verzending en goed arriveren en dat geldt ooik voor verzenders in Engeland.
Als men bij post n.l stelt dat het niet bij hen ligt kan dat ook best het geval zijn. Weet u wel zeker dat het vervoer o.a. dan voorwat betreft in Nederland bij post nl ligt. Dat lijkt mij van niet! Iedere vervoerder heeft eigen inklaring/afhandeling en bent u m.i. dus bij PostNl aan het verkeerde adres.
Zie o.a. de uitleg van DHL als vervoerder: https://www.dhlexpress.nl/nl/zakelijk/douane/uitleg
Ergo: ga na welke vervoerder er is ingeschakeld en de vezender moet dat m.i. moeten . (Zie ook dit van vervoerder UPS https://www.upstoday.com/nl/help-centre/answer/4265 )
Topantwoord
Hallo Sakema ,
U moet bij de verzender zijn , deze heeft een overeenkomst met Post.nl , u niet .
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.
De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.
Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.
In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:
- Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
- Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.
Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.
Ongeacht of het een verzekerde, aangetekende of gewone zending is die is kwijtgeraakt, kun je als verzendende partij een klacht indienen, met het verzoek om een onderzoek in te stellen.
Als je de ontvanger bent en dus geen overeenkomst hebt met de bezorgdienst, vraag dan in elk geval de verzender (die dus wel zo'n overeenkomst heeft) om een klacht in te dienen .
Daarnaast kun je zelf (als ontvanger) ook een klacht indienen en daarmee vragen om een onderzoek. Volgens artikel 7 van de Postwet moet het postvervoerbedrijf namelijk een procedure hebben voor de behandeling van klachten van afzenders én ontvangers.
Voorbeeldbrief , klaag als ontvanger , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-ontvanger/
Heb jij toentertijd een track & trace-code gehad? Zo ja, dan kun je zien waar het pakket zou moeten zijn. Verder moet je, zoals anderen hier zeggen, de verkoper benaderen en zeggen dat je het pakket niet ontvangen hebt.
De verkoper moet dan zorgen dat het pakket alsnog (opnieuw) verzonden wordt. Hij kan dan PostNL opdracht geven om een onderzoek te starten.
Jij hebt alleen een overeenkomst met de verkoper en verder niets.
Heb je gekozen voor achteraf betalen met een dienst (klarna, afterpay), heb je op AliExpress gekocht of met credit card betaald? Dan kun je die benaderen. Wellicht biedt dat enig soulaas.
Dat het pakketje bij post nl ligt is wel zeker anders laten ze mij toch geen inklaring kosten betalen en krijg ik op mijn faktuur te zien wat er in het pakketje zit
Begrijp ik nu uit uw nadere reactie dat u van post nl een factuur heeft ontvangen en betaald heeft? Eerst dan een vraag: bent u niet vooraf gebeld zoals uit eerdere vragen hier ook is af te leiden niet eerst gebeld door post.nl?
Dan de tweede vraag: heeft u aantoonbaar bewijs van het hebben betaald aan postnl?
Als u dat kunt zou u inderdaad dan postnl wel aansprakelijk kunnen stellen en doe dat dan schriftelijk. Kijk hier voor een voorbeeldbrief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/
Zie ook dit waarin wordt aangegeven dat de verzender dan ook postnl dient aan te spreken of kan aanspreken: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/postbezorging/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-postbezorging
Hoe dan ook is en blijft het wettelijk wel zo dat de verzender aansprakelijk is en maar er er sprake kan zijn van uitzondering als u afdoende kunt bewijzen dat toch in dit geval postnl aansprakelijk is (bijv. d.m.v. het bewijs dat u aan hen heeft betaald).
En zie nu ook: Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl Bedankt voor je antwoord
ik denk dat ik maar eens ga bellen met het juridisch loket
Heb onder tussen al zoveel gemaild naar iedereen die ik maar kan bedenken maar krijg steeds van die standaard mailtje terug net als wat ik hier te horen krijgt
dat ik naar de afzender terug moet
Maar die komt ook niet verder als ik
met mijn track en tracé code in een schema met datums dat het hier in Nederland aan komt bij de douane daarna bij de inklaring en dat ik online netjes mijn inklarings kosten heb betaald en dat post Nl namijn betaling schrijft binnen 4 a 5 dagen word u pakketje bezorgd
Daarna krijg ik steeds als antwoord op mijn mail geduld wij hebben het erg druk en dan na ongeveer 6 weken krijg je zomaar uit het niets een mail wij hebben het pakketje niet u moet terug naar de afzender
Had deze aankoop gedaan bij eBay maar daar is nu ondertussen mijn terug betalings garantie verlopen
Wat ik nu gewoon niet begrijpt is dat post nl eerst mijn pakketje wel heeft en dat het dan ineens weg
? U kreeg als latere antwoord dat op basis van hetgeen u stelt Post.nl wel degelijk de aan te spren organisatie is en verwees u ook naar eventuele hulp hiervoor.
Het is en blijft echter wel een absoluut gegeven dat de verantwoordelijkheid bij de verzender ligt en in feite die dus aktie in uw belang dient te nemen richting Post.nl. Maar toch nog een keer: oop basis van het bewijs dat u kennelijk heeft kunt u dat ook zelf.
Dit zou wel eens een juridische kluwe kunnen worden waar niet uit te komen valt. Het is een gegeven dat PostNL nergens voor verantwoordelijk is en in het beste geval betalen ze die invoerkosten en BTW terug omdat u het pakket nooit heeft gekregen maar er is een goede kans dat ze daar niet over gaan maar dat u bij de douane moet zijn. Je leverancier is verantwoordelijk voor het pakket, daar zul je moeten claimen dat je het nooit hebt gehad, maar succes daarmee in Engeland.
Omdat u de inklaringskosten ad € 100,- (kosten die Post.nl maakt) reeds aan Post.nl hebt betaald, ben ik van mening dat u vanaf het moment van betalen wel degelijk Post.nl kunt aanspreken en aansprakelijk stellen.
U heeft nu een overeenkomst. U heeft betaald voor hun diensten en had u niet betaald, was het pakket retour afzender gegaan.
Dank voor je antwoord
Dit is wat ik zelf ook al dacht
Maar ik weet nu niet wat verder te doen
Probeer om een klacht in te dienen via e-mail maar kan nergens een e-mail adres vinden waar ik hem naartoe kan sturen
Ik heb heel veel mail van post nl gehad over deze zaak plus een nota van mijn betaling van de inklarings kosten dus bewijs genoeg dat zij in de eerste instantie het pakketje hebben gehad
Meschien heeft u voor mij een geldig e-mail
Post.nl adres hoofdkantoor: Stationspostgebouw Waldorpstraat 3, 2521 CA Den Haag
Post Nl, directie klachtzaken, postbus 30250, 2500 GG Den Haag
Klachtenkompas: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/postnl/details?companyId=981c5cd1-f55e-4f78-8ce8-e80834fa57ae
Op deze pagina kun je ook een klacht indienen: https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/klacht-indienen/
Ik kan ook geen emailadres vinden op internet, wel dat ze dat blijkbaar niet geven.
Probeer gewoon eens info@post.nl
1) Dien je klacht in op de pagina https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/klacht-indienen/
2) Kopieer je brief en stuur die naar beide adressen
3) Mail naar info@post.nl
Refereer in je brieven naar welke adressen je ze stuurt + de klachtenpagina van de klantenservice + het mailadres info@post.nl + Klachtenkompas.
Overstelp ze maar met je klacht. Je bent slechts 2 postzegels kwijt en de rest gaat digitaal.
Geef duidelijk aan in de brief dat je reeds inklaringskosten aan Post.nl hebt moeten overmaken en dat je nu een schadepost hebt van € 500,-, geen pakket en inklaringskosten kwijt. Bewaar alle mails van Post.nl en sluit een kopie van de nota van je betaling van de inklaringskosten bij. Geef ook in de brief aan dat je binnen 15 dagen na datum brief een reactie en een oplossing verwacht van Post.nl. Geef kort, puntsgewijs aan waar het over gaat. To the point blijven en geen bijkomende zaken benoemen. Datum bestelling, datum aankomst douane (als je dat weet), datum nota inklaringskosten, datum overmaking c.q. afschrijving van deze kosten.
Nou heb de meeste van je tips op gevolgd
een mooie klachten brief op gesteld mee gestuurd de factuur van mijn betaalde inklaringskosten en het schema van de datums van het verloop van pakketje
Heb dit aar 2 adressen gestuurd wilde ook nog naar het e-mailadres een kopie sturen maar die kwam gelijk terug
Heb ook nog mijn verhaal gedaan bij klachten kompas
Dus nu is het maar afwachten
Ikzelf ben er even klaar mee en probeer het even los te laten want ben hier nu al bijna 2 weken geestelijk dag en nacht mee bezig
Laat je nog wel weten hoe het afloopt vind ik wel zo netjes
Heb je een termijn gesteld waarbinnen ze moeten reageren?
Ik wens je in ieder geval succes.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schimmel in trapkast
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer