oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 20:45
Geldzaken & recht

HELP ik word 65

Jarig zijn was altijd leuk en een reden voor een feestje. Morgen wordt ik 65 en vroeger was dat goed nieuws: AOW en pensioen. Nu is het een ramp: 12 maanden helemaal geen inkomen en dus zwaar ik de kou gezet door de VVD/PvdA. Schande! Zelfs mijn eigen opgebouwde lijfrente mag/kan ik de komende 12 maanden nauwelijks gebruiken!? Ben je in staat op je eigen sores op te vangen en mag het nog niet eens door onmogelijke regelingen van de overheid!

4148 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2017 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vast van harte gefeliciteerd. U hebt geen baan? Geen uitkering? Waar leeft u vandaag dan van?

Maar voor uw lijfrente zijn er wel mogelijkheden hoor.

Lees eens hier.

https://weblog.moneywise.nl/lijfrente/vraag-van-de-maand-ik-heb-een-lijfrente-en-ik-heb-het-geld-eigenlijk-eerder-nodig-dan-verwacht-wat-zijn-mijn-mogelijkheden/

o
f wellicht hebt u hier wat aan.

https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/pensioen/algemene-ouderdomswet-aow/overbruggingsregeling-aow

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 21:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de tips. Ik was hiervan op de hoogte maar ik heb alleen de komende 12 maanden een inkomen van 0 euro en na 2018 is alles weer op orde. Ik wilde graag mijn gehele lijfrente de komende 12 maanden gebruiken maar dat mag niet. Ik kan voor mezelf zorgen, ik houd geen handje op maar toch kan dit niet. Voor een overbrugging kom ik niet in aanmerking maar ik heb voldoende lijfrente opgebouwd. Alleen heel jammer dat ik dit niet mag opnemen in 12 maanden want het moet in 60 maanden. Gevolg: nu 12 maanden een ernstig tekort en daarna meer dan voldoende. Ik maak me geen zorgen, ik kom er wel uit maar de regeling is zwak omdat de nieuwe AOW wet pas kwam toen ik al in de VUT zat.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als die lijfrente nu niet tot uitkering komt, hebt u die niet.

getty
door getty - Sep 5, 2017 om 20:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bedrijfspensioen eerder laten ingaan?

er zijn echt wel wat opties, maar meer info van u is handig.

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 22:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken veel oplossingen en kom er persoonlijk echt wel uit. Het gaat mij puur om de AOW wet die is ingegaan voor mensen die op dat moment in de VUT zaten. Ik heb alles uitgezocht bij banken, de belastingdienst en de SVB. Er is een overbruggingsregeling en als je daar niet voor in aanmerking komt heb je voldoende achter de hand. Het gaat mij veel meer om de uitkering van de lijfrente. Dit moet in 60 maanden of kan in een keer. Wat ik graag wil is in 12 maanden en ik verwachtte feitelijk coulance voor mensen in de VUT.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr wat is dan het probleem in 60 maanden? Als die lijfrente dan laag is, komt u in aanmerking voor die overbrugging..

ne
door neodutchio - Sep 5, 2017 om 21:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Alvast gefeliciteerd. Maar dat u morgen 65 wordt is toch geen verrassing? U had al jarenlang kunnen anticiperen hierop.

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 22:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de felicitatie. Ik heb niet kunnen anticiperen want ik zat al in de VUT toen de AOW leeftijd werd verhoogd. Ik kom er zelf wel uit maar reageer meer in algemeen belang.

jo
door jorisw Sep 5, 2017 om 22:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi toch dat je nog hebt kunnen profiteren van de VUT? Menig jongere is daar jaloers op. Maar de generatie die alles heeft gehad (maximaal kunnen profiteren van alle sociale zekerheden, studiefinanciering/studietijd, premie-koopwoningen en maximale belastingvoordelen) kan er toch nog over klagen....

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2017 om 21:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wees blij dat je 65 wordt. Zijn veel mensen die dat niet eens redden.

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 22:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom alleen maar op voor de vele mensen die wel 65 jaar of ouder worden.

Po
door Pontiac Sep 6, 2017 om 10:53
131 Antwoorden / 5 Vragen

niet een juk op je schouders nemen dat je niet kan dragen!

Cookies
door Cookies Sep 6, 2017 om 11:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Pontiac: een paar 'meelevende' woorden rammelen op je toetsenbord, is niet bepaald een juk op de schouders nemen.

oetel
door oetel - Sep 5, 2017 om 21:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb een zeer goed pensioen maar dat gaat pas op 66 in werking. Mijn lijfrente heb ik dan niet nodig maar wel de komende 12 maanden en DAT kan en mag dus niet want ik moet het verdelen over minimaal 60 maanden. Dit was een regeling om mensen aan het werrk te houden maar ik zit vanaf 2012 in de VUT en toern bestond de belachelijke verhoging van de AOW nog niet. Kan ik mijn eigen broek op houden en dat wordt onmogfelijk gemaakt door regelingen die verzonnen zijn voordat de AOW leeftijd werd verhoogd. Mijn lijfrentes zijn allemal van vóór 2000.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2017 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dat is toch mooi dat u in de vut zit? Dan is die regeling van de overheid voor u van toepassing.

Zou ik maar gauw aanvragen dan.

Dus u hebt al vijf jaar de tijd gehad om hier over te denken en informatie in te winnen en nu gaat u een dag voor uw verjaardag zitten huilen?

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 22:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de nieuwe wet kwam pas toen ik al in de VUT zat en alles goed geregeld had. Het gaat niet om mij maar om de regeling. Het is landelijk bekend want aan militairen in de VUT wordt zelfs in de kamer aandacht besteed. Ik huil dus niet.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u dus gebruik maken van die overbruggingsregeling.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2017 om 21:31
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Leuk Openings Topic: help!! Maar de verandere leeftijd is toch ook, net als uw verjaardag: proficiat overigens, geen surprise meer. U heeft een zeer goed pensioen en ga er zomaar van uit dat u een jaar lang "de klap" kan opvangen. En gaat u het maar een flink vieren: 65 is een mooi getal om feest te vieren. Of u nu door de hond, VVD, of de kat PvdA, gebeten wordt, u bent werkelijk niet de enige. Dus laat de kurken knallen, of de limonade, maakt niet uit: u weet volgens mij best van de hoed en de rand, m.a.w. hoe het tegenwoordig in elkaar zit. Happy Birthday!

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 22:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je leuke reactie. Het gaat inderdaad niet om mij. Ik kom er wel, het gaat om de regeling en de gevolgen daarvan voor de mensen die daarvan de dupe zijn. Proost!!

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@oetel. Wat een gezwets. Daarvoor heeft de overheid ook die overbruggingsregeling in het leven geroepen.

En als u dan zo'n goed pensioen hebt, kunt u dat ook een jaar eerder laten ingaan. Wat een onzinnig gejammer.

tenormin
door tenormin Sep 5, 2017 om 23:18
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Het meest scorende en wetende (ook dat moet ik toegeven forumlid) noemt het "gezwets". Wat heerlijk dat we in Nederland leven/wonen/mogen... enz.
Mijn indruk n.l. is dat @oetel niet zwetst en ook: het niet op zichzelf betrekt (lees de antwoorden van @oetel).

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2017 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oetel zwets wel degelijk. Pas nu hij of zij 65 wordt, wordt er ineens betrokkenheid getoond, maar ook alleen met andere vutters.

En hij of zij betrekt het welzeker op zichzelf, want beweert een jaar lang zonder inkomen te zitten. En dat is dus ronduit flauwekul.

Ten eerste kan de lijfrente ingaan, ten tweede zal ongetwijfeld de pensioenuitkering naar voren gehaald worden, en ten derde is er de overbruggingsregeling van de overheid.

@tenormin. Wat heeft "meest scorende" hiermee van doen?

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2017 om 22:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Werkt u dan niet? Dan maar werk zoeken, tenslotte heeft u al jaren niet meer gewerkt, in tegenstelling tot velen. Van schoonmaken tot post rondbrengen en nog veel meer is wel te vinden.
Had u ook nog een vraag?
Lekker feestje maken, dus alvast gefeliciteerd.
Weet u pas sinds vandaag dat u 65 wordt?
U heeft al sinds 2012 tijd gehad om te huilen en dingen te regelen/uit te zoeken.

oetel
door oetel Sep 5, 2017 om 22:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om mij. Het gaat om de AOW wetgeving en de gevolgen daarvan voor mensen die op dat moment in de VUT zaten.

aurora1
door aurora1 Sep 5, 2017 om 22:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft jaren de tijd gehad om te sparen en dat dus op te vangen. De VUTregeling is riant dus u heeft niets te klagen en als u nu zielig zit te doen voor de samenleving dan had u dat kunnen melden. U had zelfs actie kunnen voeren enz. Ik zou alvast maar een borrel nemen op de verjaardag (mocht u nog niet daaraan begonnen zijn) u bent er tenslotte ook al op gekleed.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2017 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar was u dan de afgelopen jaren om te protesteren als u nu een topic opent "in het algemeen belang".?

De uitkeringen lopen door, de mensen werken door. En vutters zoals u vallen onder de overbruggingsregeling. Helemaal niets te klagen.

Po
door Pontiac Sep 6, 2017 om 10:57
131 Antwoorden / 5 Vragen

Zo nu ik, KLAGERS GEEN NOOD , POCHERS GEEN BROOD !

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2017 om 22:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gefeliciteerd!

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2017 om 22:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Overigens, komt u ook op voor de werknemers die jarenlang premie hebben betaald voor een regeling waarvan toen al bekend was dat ze er zelf nooit gebruik van zouden kunnen maken?

Hoe kan het trouwens dat u in de VUT zat als u in 1952 bent geboren?

luky1951
door luky1951 - Sep 6, 2017 om 01:25
48 Antwoorden / 5 Vragen

Wat veel mensen niet weten, maar je hebt recht op je pensioen van dat je 65 bent, want je krijgt van je pensioenfondsen invuldocumneten, later krijg je een werknemersverklaring, maar als je geen werk meer hebt, werkzoekende bent of in de bijstand, moet zelfs het pensioen worden uitgekeerd van je 65 ste. AOW is een heel ander verhaal, je krijgt een vermulier dat je in 5 minuten invult, sterker nog, kan dit ook via internet invullen, en na de ontvangstbevestiging, krijg direct een meding waarin aangegeven wordt wanneer je je AOW ontvangt, 1e betaling nog een deel 2e maand het volledig bedrag. Maar de pensioendocumenten is een ramp, je moet een pensioendeskundige zijn om dit goed in te vullen. Bij het FNV lopen een aantal pensioendeskundigen rond, maar zodra je hulp probeert te vragen, geeft niemand thuis. Je komt uiteindelijk bij de Juridische afdeling terecht, en die mogen je weer niet helpen, omdat het gaat om persoonlijke keuzes!

panter22
door panter22 Sep 6, 2017 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Bijstand loopt door tot de AOW leeftijd.

getty
door getty - Sep 6, 2017 om 08:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik begrijp dus dat u help roept maar geen hulp nodig hebt.....

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2017 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eigenlijk wil TS alleen maar in het middelpunt staan vanwege zijn verjaardag en wil graag daarmee gefeliciteerd worden.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2017 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

hiep hiep hoera:-))

gerbera
door gerbera - Sep 6, 2017 om 15:26
7372 Antwoorden / 14 Vragen

HELP ik word 65

Nou en...het doet echt geen pijn en gaat helemaal vanzelf. Spreek uit ervaring.
In elk geval gefeliciteerd

ho
door holy53 - Sep 6, 2017 om 16:43
68 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het helemaal met je eens. Ben ook in de ww gekomen nadat bedrijf ons niet meer kon gebruiken.
Had 40 dienstjaren en kreeg gouden handdruk.
Over de jaren na de ww laten uitspreiden tot 65 jaar.
Was 60 jaar en solliciteerde me in het rond. Maar je komt echt nergens meer aan de bak.
Volgend jaar heb ik hetzelfde. Naar gemeente heeft geen nut. Inkomen vrouw gaat er terecht vanaf.
Hoop nu dat pensieonfonds iets kan betekenen. Inkomen keldert anders gigantisch.
En alle mensen die hier reageren van: je kunt dit of je moet zo? Weten niet waar ze over praten.
Maar in ieder geval: VAN HARTE!

Cookies
door Cookies Sep 6, 2017 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....En alle mensen die hier reageren van: je kunt dit of je moet zo? Weten niet waar ze over praten.......Knap van jou dat je dit weet. Je beschikt over de enige echt werkende glazen bol?

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2017 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holy53. U kunt dan in ieder geval een beroep doen op de toeslagen.