pe
door petrol Jul 29, 2018 om 12:49
Geldzaken & recht

Hoe kom ik van een iva-uitkering naar een bijstandsuitkering?

Ik wil van een iva-uitkering naar een bijstandsuitkering gaan. Wie heeft er informatie en wil dat met mij delen?

Ik ben bij het juridisch loket geweest en diverse advocaten, maar daar krijg ik het antwoord van dat ik het zelf heb uit te zoeken, want ik heb een uitkering. De rechtsbijstand is voor deze vraag niet ondersteunt.

3018 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2018 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u dat in vredesnaam willen? U kunt niet zelf een uitkering uitkiezen.

me
door mein33 - Jul 29, 2018 om 13:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt alleen een bijstandsuitkering aanvragen indien u voor geen enkele andere uitkering in aanmerking komt.
U heeft een uitkering is daarmee is de toegang tot de bijstandsuitkering geblokkeerd.

ma
door marnix1 - Jul 29, 2018 om 13:36
256 Antwoorden / 22 Vragen

Pas maar op met uw wens, bijstand geeft akelige verplichtingen en er wordt een partner/huisgenoten-inkomens korting gehanteerd.

wi
door wilhelmina59 - Jul 29, 2018 om 13:56
513 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-in-de-bijstand

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/bijna-2-jaar-ziek-wia/detail/wat-betekenen-wia-wga-iva

Als de IVA onder het Bijstandsnivo is kunt u  bij de Gemeente een aanvullende Bijstandsuitkering aanvragen. IVA krijg je niet zo maar, daar gaat een lang traject aan vooraf.

Alleen Bijstand verkiezen boven een IVA?? Dit moet je echt niet willen. Dit is een vangnet uitkering en het is de bedoeling dat je er in no time weer uit gaat en dat gebeurt ten koste van echt alles. Je bent standaard een klaploper, niksnut en je bent een fraudeur tenzij onschuld is bewezen.
Bij een IVA is er geen enkele verplichting en in het slechtste geval zelfs geen herkeuring.
Succes

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 14:03
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Je bent standaard een klaploper, niksnut en je bent een fraudeur tenzij onschuld is bewezen., Wat is dit voor een onzin antwoord ?

wi
door wilhelmina59 Jul 29, 2018 om 14:09
513 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de (Gemeentelijke)verordeningen mbt de Participatiewet er maar eens op na.

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 14:13
11513 Antwoorden / 15 Vragen

De participatiewet die ken ik , er zijn inderdaad veel verplichtingen .Maar daar staat nooit in beschreven dat je standaard een klaploper, of niksnut bent . U durft nogal . Mensen die chronisch ziek zijn en niet meer kunnen werken en een bijstandsuitkering hebben zijn volgens u klaplopers en niksnutten . bullshit .Waardeloze opmerking ..

sc
door schippernaastmathilde Jul 29, 2018 om 15:29
38 Antwoorden / Vragen

Marita5 je bent een heel slim meiske maar nu lees je het antwoord van wilhelmina verkeerd. Wilhelmina verwoord het allleen hoe het UWV er over denkt niet zij zelf.

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 15:42
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Schippernaastmathilde , participatiewet betreft een uitkering  van de gemeente niet van UWV   Egaal welke uitkering je hebt er staat nergens beschreven / of er wordt gedacht dat je standaard een klaploper / of niksnut bent . Dit stoot me tegen de borst .

tijger1
door tijger1 Jul 29, 2018 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhelmina59
Dat zullen klaplopers en nietsnutten die in de bijstand zitten beslist over zichzelf ervaren, maar het is geen idee van de sociale dienst.

Een IVA uitkering betekent dat verondersteld wordt dat men nooit meer kan werken, maar hoewel ik mij kan voorstellen dat iemand uiteraard liever gezond is, is die uitkering wel zo veilig.

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 16:06
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , Dat zullen klaplopers en nietsnutten die in de bijstand zitten beslist over zichzelf ervaren, nou zo voel ik mezelf toch niet . Heb er niet om gevraagd .

wi
door wilhelmina59 Jul 29, 2018 om 16:12
513 Antwoorden / 0 Vragen

@marita5
Hoop van harte dat je nooit te maken krijgt met een uitkering van de Sociale dienst.
Heb er dagelijks mee te maken, hoor, lees en  behandel heel veel trieste zaken.

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 16:19
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@wilhelmina59 , ik weet waar ik over praat . Ik heb een uitkering van UWV en Gemeente , maar uw opmerking over klaplopers en niksnutten schoot me in het verkeerde keelgat . Er zijn inderdaad trieste zaken , maar mensen zoals chronisch zieken hoeven geen klaplopers of niksnutten te zijn , is een neerbuigende opmerking .. Als u dan ook nog trieste zaken behandeld , zou u beter moeten weten ., en is uw opmerking misplaatst .

tijger1
door tijger1 Jul 29, 2018 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

Lees aub mijn reactie nig eens. Als er klaplopers en nietsnutten in de bijstand zitten, en die zitten er beslist, zullen die denken dan ze klaplopers en nietsnutten zijn. En dat zijn ze dan ook.

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 17:28
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , klaplopers en niksnutten zitten overal .

tijger1
door tijger1 Jul 29, 2018 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Dan nog maar een keer. Ik vind mensen die in de bijstand of wat voor andere uitkering dan ook zitten geen klaplopers of nietsnutten.

Het wordt nu een beetje een spraakverwarring en ik wil u zeker niet beledigen.

marita5
door marita5 Jul 29, 2018 om 17:37
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , dan is het goed .

tijger1
door tijger1 Jul 29, 2018 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Gelukkig:-))

panter22
door panter22 - Jul 29, 2018 om 15:15
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een IVA uitkering hebt, dan heb je een aantal plichten. Lees ze nog eens na:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-iva-uitkering/inkomsten-die-geen-invloed-hebben-op-iva-uitkering

Heb je een bijstandsuitkering, dan zijn er veel meer plichten. Denk bv. aan het verplichte vrijwilligerswerk.
Heb je spaargeld boven een bepaald bedrag, dan moet je dat eerst opeten. Een erfenis idem
Waarom wil je zo graag naar de bijstand. Heb je soms problemen met een bepaalde contactpersoon? Je kunt dan  vragen om een ander.