ed
door edube Nov 10, 2009 om 10:00
Geldzaken & recht

Hoe veilig is het gebruik van Creditcards nu eigenlijk?

Met gebruikmaking van slechts enkele creditcard-gegevens kunnen er al betalingen plaats vinden via internet. Als extra veiligheidscontrole kan er om de CVC-code of 'security-code' worden gevraagd maar soms blijkt dat zelfs niet eens noodzakelijk!

Anderen kunnen naar mijn mening ook nog eens vrij eenvoudig over deze gegevens beschikken.
Geadviseerd wordt weliswaar de creditcard bij voorkeur niet uit handen te geven maar bij ‘directe’ betaling, in een restaurant of winkel bijvoorbeeld, wordt door de begunstigde een kopie van de creditcard gemaakt én is, naast gekopieerde gegevens als naam, creditcardnummer en vervaldatum, op dat moment ook de CVC-code op de achterzijde zichtbaar.

Bij verlies is de Creditcard zonder meer door een 'oneerlijke' vinder te gebruiken.

Naar mijn mening is de creditcard hierdoor een uiterst onveilig en kwetsbaar betaalmiddel.
Minder veilig dan bijvoorbeeld de 'gewone' betaalkaart.
Bij de betaalkaart is er in ieder geval voor ieder betaling nog een pincode noodzakelijk.

De reactie van de bank:
- Derden mogen niet zonder uw toestemming gebruikmaken van de creditcardgegevens.
- Wanneer er zonder uw toestemming een bedrag van uw Creditcard is geschreven, raden wij u aan eerst contact op te nemen met de webwinkel. In de meeste gevallen is er sprake van een misverstand en wordt het ten onrechte afgeschreven bedrag weer terugbetaald.

Ja, hallo.............Voorkomen is nog altijd beter, denk ik zo......

Hoe veilig is het gebruik van Creditcards nu eigenlijk?

7933 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Creditcards hebben ook pincodes, heb je steeds vaker nodig bij directe betalingen.
Voor on-line is er de cvc en eventueel een wachtwoord.

Voordeel van een cc t.o.v. een pinpas is de after-sale. Verzekerde aankoop en bij betwisting makkelijker op te lossen.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volkomen gelijk in Frans75, dat zegt de bank ook.
Het is echter nu niet direct het antwoord op mijn stelling of anderen door het op eenvoudig wijze verkrijgen van de creditcardgegevens nu wel of niet misbruik van je CC kunnen maken.
Je schrijft immers zelf bijvoorbeeld ook al [Voor on-line is er de cvc en eventueel een wachtwoord.]

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er ook is een in gebruik gehad tot het moment dat er 5000 gulden toen werd af geschreven achteraf bleek dat zij een ander vkaartnummer hadden gebruikt die door mij werd opgegeven dat ik hem niet had ontvangen. Heb toen een nieuwe gehad met een nieuw nummer
Achteraf bleek dat ze hem dus niet hadden geblokkeerd. Alles is toen vergoed ook de roodstaan rente maar je schrik er toch behoorlijk van. Dus gelijk nooit meer een credietkaart.Doe het wel met IDEAL via internet.Ik heb er toen toch heel slecht van geslapen
Ik had hem alleen maar genomen om maandelijks afrekeningen een goed overzicht had van dit soort uitgaven..
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Draai het nu eens om, bij een bankpas heb je als beveiliging uitsluitend de pincode. Lijkt mij onveiliger. Bovendien ben je dan gelijk in het bezit van naam rekeninghouder en bankrekeningnummer, kan je veel meer mee frauderen. En standaard wordt de schuld dan gelegd bij de pas-houder. Daarvan zijn legio voorbeelden te vinden.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een creditcard is gewoon duur en overbodig voor de "gewone" consument. Bij een zakenman die veel in hotels komt en veel in het buitenland vertoeft is het misschien wel handig, en dan is "duur" wellicht minder belangrijk dan handig.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Frans75 schreef:
[bij een bankpas heb je als beveiliging uitsluitend de pincode. Lijkt mij onveiliger].
Jawel, maar bij betaling via internet heb je vaak alleen maar de gegevens nodig die op de CC vermeld staan. En die kan iedereen, die op welke wijze dan ook jouw CC in handen krijgt ter beschikking krijgen. Dat is mijn punt!

Krieties schreef:
[Een creditcard is gewoon duur en overbodig voor de "gewone" consument.]

Dat is natuurlijk onzin! Als je een reis of hotel wilt boeken of een auto huren heb je wel degelijk een CC nodig. Ook de 'gewone" consument!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel, maar bij betaling via internet heb je vaak alleen maar de gegevens nodig die op de CC vermeld staan. En die kan iedereen, die op welke wijze dan ook jouw CC in handen krijgt ter beschikking krijgen. Dat is mijn punt!

Maar dat probleem heb je ook met een gewone bankpas.
En dat kost veel meer moeite om op te lossen.

@ krieties,
Volgens mij snap je het gebruik van een cc niet.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een cc is - net als een pinpas - onmisbaar in het moderne betalingsverkeer, zelfs voor de "gewone consument". Ze hebben allebei voor- en nadelen. Elk systeem is te kraken, het is alleen de vraag hoe maken we dat zo moeilijk mogelijk (terwjl het toch een klantvriendelijk systeem blijft) en hoe lossen we evt. misbruik op? Daarom worden moderne cc's voorzien van een chip en is bij fysiek gebruik een pincode nodig.

Het grote voordeel van een cc blijft gewoon dat het ideaal is voor grote uitgaven, boeken van een reis, autohuur etc etc. En het feit dat bij problemen de winkelier mag aantonen dat ie gelijk heeft. Terwijl bij pinpasmisbruik de consument alles mag aantonen en dus al snel benadeeld wordt.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ krieties schrijft,[Volgens mij snap je het gebruik van een CC niet.]Waarschijnlijk niet nee, vandaar ook dit topic. Vraagje; Wel eens eens een hotelkamer geboekt bij bijv. Boocking.com, voor de vakantie een auto gehuurd of een reis geboekt via internet?

OK, het verschil en de voor- en nadelen van de pinpas t.o.v. de CC is (en was mij al) wel duidelijk! Dat elk systeem is te kraken, ook. De opmerking van mrbmrb [/b][het is alleen de vraag hoe maken we dat zo moeilijk mogelijk (terwijl het toch een klantvriendelijk systeem blijft) en hoe lossen we evt. misbruik op?]dáár gaat het mij idd om! Is het huidige CC-systeem nu wel veilig genoeg?
Zal ik de vraag anders stellen.
Kunnen derden, op dit moment, en met alleen de gegevens die simpelweg op de creditcard vermeld zijn, zo zonder meer betalingen verrichten op het internet? En dat zonder de CC daadwerkelijk in bezit te hebben.
Ik heb de indruk dat het antwoord hierop helaas "Ja" zal zijn! Dát is mijn punt en als iemand dit gefundeerd kan weerleggen, graag.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

edube:
frans75 schreef, dat krieties (ik dus) er niets van snap.
Dat klopt wel en ik wil het ook niet snappen. Ik boek ook reizen via internet, ik betaal ook wel eens een hotelrekening en ik huur regelmatig een auto in het buitenland, maar ik heb geen cc card. Noodzakelijk is het dus niet, wel gemakkelijk misschien, maar ook duur!!! Ik het zie als een status-symbool. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat het kost.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

krieties schreef op woensdag 11 nov 2009, 22:24: edube:
frans75 schreef, dat krieties (ik dus) er niets van snap.
Dat klopt wel en ik wil het ook niet snappen. Ik boek ook reizen via internet, ik betaal ook wel eens een hotelrekening en ik huur regelmatig een auto in het buitenland, maar ik heb geen cc card. Noodzakelijk is het dus niet, wel gemakkelijk misschien, maar ook duur!!! Ik het zie als een status-symbool. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat het kost.

Het is zo duur als je het zelf wil maken.
Bij mij zijn de kosten voor een cc op jaarbasis lager dan de kosten van een gewone betaalrekening.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

edube schreef op woensdag 11 nov 2009, 13:02:

OK, het verschil en de voor- en nadelen van de pinpas t.o.v. de CC is (en was mij al) wel duidelijk! Dat elk systeem is te kraken, ook. De opmerking van mrbmrb [/b][het is alleen de vraag hoe maken we dat zo moeilijk mogelijk (terwijl het toch een klantvriendelijk systeem blijft) en hoe lossen we evt. misbruik op?]dáár gaat het mij idd om! Is het huidige CC-systeem nu wel veilig genoeg?
Zal ik de vraag anders stellen.
Kunnen derden, op dit moment, en met alleen de gegevens die simpelweg op de creditcard vermeld zijn, zo zonder meer betalingen verrichten op het internet? En dat zonder de CC daadwerkelijk in bezit te hebben.
Ik heb de indruk dat het antwoord hierop helaas "Ja" zal zijn! Dát is mijn punt en als iemand dit gefundeerd kan weerleggen, graag.

Dat valt niet te weerleggen, simpelweg omdat informatie in de verkeerde handen altijd gevaarlijk is. Of dit nu om rekeninggegevens of persoonsgegevens gaat.

Maar als je de cc niet vertrouwd, hoef je het toch niet aan te schaffen of te gebruiken?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

frans75 schreef op woensdag 11 nov 2009, 23:27:
edube schreef op woensdag 11 nov 2009, 13:02:
Dat valt niet te weerleggen, simpelweg omdat informatie in de verkeerde handen altijd gevaarlijk is. Of dit nu om rekeninggegevens of persoonsgegevens gaat.

Heb je helemaal gelijk in, maar om die gegevens nu op een presenteerblaadje in de vorm van een CC aan te reiken.......
Het afplakken (onzichtbaar maken voor anderen) van de CVC-code is mss een optie om misbruik te beperken.

Je bent het er overigens dus mee eens dat je met de gegevens die simpelweg op de CC staan vermeld op naam van een ander betalingen kunt doen?
Dat was uiteindelijk de kern van de vraag.

Op dit moment is de pinpas wat 'beveiliging' betreft dan toch nog enigszins in het voordeel lijkt mij omdat daar iig nog een pincode noodzakelijk is. En die pincode staat niét op de bankpas vermeld!
Er gaat weliswaar ook voor de CC een pincode ingevoerd worden, maar vooralsnog is dat nog geen gemeengoed.

Maar als je de cc niet vertrouwd, hoef je het toch niet aan te schaffen of te gebruiken?
Een beetje kromme redenering, frans! Zo kan je elk 'probleem' wel tackelen........

Even off-topic;
Wat zijn de criteria eigenlijk voor de vermelding "Dit is een topantwoord!" en wie of wat kwalificeerd dat zo?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

frans75: Ik heb ook gezocht naar jouw vraag over "dit is een topantwoord". Ik kan het ook niet vinden, maar ik vermoed dat het een topantwoord wordt als er een aantal (bijvoorbeeld 5?) duimen omhoog zijn gegeven. Kan de kassa-redacteur opheldering verschaffen?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb getracht via "waarschuw redactie" deze vraag daar neer te leggen, maar HET WERKT NIET.