chouffebier
door chouffebier Jul 15, 2008 om 01:19
Geldzaken & recht

Hoe veilig is het sparen bij ICESAVE

Bij ICESAVE krijg ik nu 5,25% rente.

Nu vraag ik me af, "hoe vielig si die bank, en hoe groot is de kans dat ik mijn geld kwijt raak als ik het daar stort?

Is het veilig om daar in te leggen?

Dank alvast.

1087 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Icesave valt voor de eerste € 20.000.-p.p. niet onder het garantiedeposito stelsel van de Nederlandse Bank maar onder vergelijkbaar stelsel van de centrale IJslandse bank, zou Icesave omvallen moet u uw geld in Reykjavik gaan claimen. Overigens is de IJslandse economie zwakker als de Nederlandse. De volgende € 20.000.- valt wel onder het Nederlandse Garantiestelsel (90% regeling) Argenta heeft zo'n zelfde constructie daar valt de eerste helft onder het Belgische systeem.

Veilig??? U zult mogelijk iets meer risico lopen, maar deze bank bestaat wel al ruim 100 jaar.

Harrie

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 07:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt allerlei buitenlandse banken zoeken voor een hoge spaarrente, maar heb je wel eens aan bv onze eigen Rabobank gedacht, die geeft bij twee jaar vastzetten van minimaal 4000 euro ook 5,2% rente en dan heb je geen zorgen om je poen....

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@granaet.

Het is wel aan de buitenlandse banken te danken dat de Nederlandse ook hun rente's verhogen. Zij zorgen voor nog een beetje concurrentie, anders was de markt gewoon door hen verdeeld.

Harrie

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@harrie, de verhoging van rentetarieven op spaarrekeningen heeft meer te maken met de hypotheekrentetarieven.
Ik kies liever voor zekerheid en dan voor mijn part een kwart procent minder, al is dat in dit geval niet eens zo, want denk dat weinig banken 5,2% kunnen bieden...

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@granaet.

1. De vraag gaat een overspaarrekening. dus vrij opvraagbaar en niet over een deposito.

2. Wat betreft hypotheekrente ligt het duidelijk heel anders, omgekeerd dus. De hypotheekrente wordt bepaalt door de rente die de bank betaalt om als verstrekker, het benodigde geld binnen te halen. (In principe heeft de bank geen geld, is gewoon een tussen persoon)

groeten Harrie

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Chouffebier,

Icesave is van de IJslandse bank Landsbanki.

Het IJslandse garantiestelsel garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal € 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de € 20.887 en € 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan € 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen.

M.v.g.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@granaet

De rente van een dagelijks opvraagbare rekening vergelijken met een deposito van 2 jaar is appels met peren vergelijken :(

Als je even gaat zoeken internet zijn er minstens 10 banken die een deposito van 2 jaar geven met 5,2% of meer.

De Rabo geeft haar klanten structureel veel te weinig rente.

Als andere banken dat kunnen dan kan Rabo dat ook?
Misschien moeten ze die wielerploeg dan maar weg doen :)

In ieder geval moeten ze niet jammeren als klanten weglopen omdat ze elders meer kunnen krijgen om de inflatie nog een klein beetje  voor te blijven.

grtz

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke garantie is er dat de IJslandse bank , in geval van faillissement van ICESAVE, de 'gegarandeerde som' ook daadwerkelijk uitkeert in Euro's en niet in de huidige tegenwaarde in IJslandse kronen? Áls er een probleem is, dan zal de IJslandse munt ook in vrije val zijn ( is ie eigenlijk al) , en is de munt vrijwel waardeloos.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook nederlandse banken die een nog hoge(re) rente geven,

kijk maar eens op de volgende link, misschien heb je daar wat aan:

http://mistermoney.rtl.nl/vergelijk-rente.asp

Rinus

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens het IJslandse garantie systeem d.d. 1999 wordt het uitgekeerd in Euro's, destijds is er de norm volgens de europese richtlijnen 1,7miljoen Ikr. = €20.887.- vastgelegd als garantie bedrag (de Euro's zijn dus de garantie) bij omvallen van de bank te claimen bij de centrale IJslandse bank.

Maar.. gaat IJsland in zijn geheel failliet dan is het helaas....Pindakaas

Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal € 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de € 20.887 en € 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan € 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen.

Een rekenvoorbeeld

Totaal spaartegoed

€ 40.000,-

Uitkering door IJslandse depositogarantiestelsel

€ 20.887,-

Uitkering door Nederlands depositogarantiestelsel

(((€ 40.000 – € 20.000 = € 20.000)*0,90) – € 887,-)

€17.113,-

Totaal uitkering

€ 38.000,-

Meer informatie over het depositogarantiestelsel vindt u op de website van De Nederlandsche Bank. Icesave is een onderdeel van Landsbanki . In het WFT register staat Landsbanki ingeschreven als Landsbanki Íslands hf.

Groeten Harrie

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

nog even een P.S.

2 jaar geleden ben ik een reclame tegen gekomen van de RABO bank in Nieuw-Zeeland. Daarin werd gesteld dat de RABO financieel sterker/veiliger was dan de staat Nieuw-Zeeland (hogere rating) Spaarrente toen 9%.

Niets is absoluut zeker!!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Amsterdam Trade Bank geeft 4,75% rente en is vrij opneembaar. Wel een internetspaarrekening. De 1e €20.000,-- zijn door de Ned Bank verzekerd. heb je meer geef het uit b.v. aan aflossing hypotheek of zet het voor lange tijd weg bij een Rabobank of soortgelijke.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

de Credit Europabank geeft 5% op een internetrekening.Geen enkele beperkende regel.En die valt onder het garantiestelsel van de DNB.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 01:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip over Credit Europe Bank. Ik heb gelijk een rekening geopend. Het is inderdaad verstandig om (als je 'veel' geld hebt) om dat te spreiden: per bank (onder toezicht van DNB) niet meer dan EUR 20.000,- te sparen, dan kan er nooit iets fout gaan.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dag snagtor,

Je schrijft: Het is inderdaad verstandig om (als je 'veel' geld hebt) om dat te spreiden: per bank (onder toezicht van DNB) niet meer dan EUR 20.000,- te sparen,.....

Zoals hierboven al wordt aangegeven, kun je zonder bezwaar 40.000 euro op een bank zetten die onder het depositogarantiestelsel van DNB valt. Je krijgt dan bij een calamiteit altijd 38.000 uitgekeerd.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is goed om te weten dat de DNB garantie voor een en/of rekening automatisch € 40.000 bedraagt

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe SAVE is ICESAVE?

Deze vraag heb ik Icesave ook gesteld, echter tot op heden nog geen schriftelijke reactie.

Icesave zegt een onderdeel te zijn van de Landsbanki, echter Icesave is NIET geregistreerd bij de DNB, wel de Landsbanki!

Indien Icesave een zelfstandige onderneming is, valt deze ook niet onder de garantie van de Landsbanki.

Joost

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag paperman,

Bij een en/of rekening is de depositogarantie van de DNB 38.000 euro per persoon. In totaal dus 76.000 euro.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Icesave is NIET geregistreerd bij DNB, alleen de Landsbanki.

Icesave is een (zelfstandig) onderdeel van Landsbanki en valt daarom niet onder garantie van Landsbanki en DNB.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De regeling geldt per persoon, dus beide houders van de en/of-rekening kunnen er apart aanspraak op maken. Heeft u samen een en/of-rekening, dan bezit u allebei de helft van het geld op die rekening. U mag dus ieder de helft van het geld van de failliete bank terugeisen. Op de helft die u eist, wordt dan weer de regel toegepast, dat de eerste € 20.000 voor 100% vergoed wordt, en de tweede € 20.000 voor 90%.

Voorbeeld. Kees en Linda hebben een en/of rekening bij Bank X waar € 50.000 op staat. Bank X gaat failliet. Daarop heeft zowel Kees als Linda dus een vordering van € 25.000 op Bank X. Zij krijgen hier ieder € 24.500 van uitgekeerd door de DNB (100 % van de eerste € 20.000 + 90% van de resterende € 5.000). In totaal krijgen ze € 49.000 uitgekeerd.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2008 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 21, 2008 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Joost

op de site van icesave http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/ kun je toch lezen dat ze een onderdeel zijn van Landsbanki???

ve
door verwijderd - Jul 21, 2008 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harrie

Ik heb een email gestuurd naar rabo NZ. rente momenteel 8,25%   Dit is heel wat aantrekkelijker dan alles wat er te vinden is op mister money enz.

maar jammer genoeg moet je een verblijfplaats of inwoner van NZ zijn en daar een adres hebben. daat gaat dus voor de meeste van ons niet op of je moet het in goed vertrouwen, door een familielid die daar woont op een rekening kunnen zetten! jammer maar helaas.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niev,

Wil je sparen in NZ$? Is natuurlijk zinloos ivm. koersverschillen de €. is koersvaster dan de NZ$. Nog afgezien van de wisselkosten, tenzij je wilt emigreren. Dan kan het voordelig uitpakken.

Het was als voorbeeld bedoeld en niet als advies voor sparen.

Groeten, Harrie

ve
door verwijderd - Jul 21, 2008 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet niet dat je bij sommige buitenlandse banken belasting over de ontvangen rente(s) verschuldigd bent naar lands eer, waar de bank zijn hoofdzetel heeft.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2008 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na alle antwoorden doorgespit te hebben, valt me op dat niemand de en/of rekening vermeldt. Volgens mij ben je dan zeker dat je het volledige bedrag van Euro 40.000 krijgt uitgekeerd.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2008 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

QUOTE>......dat niemand de en/of rekening vermeldt.<QUOTE

Lezen is blijkbaar erg moeilijk!!!

Zie mijn reactie op de vraag van topicstarter.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2008 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sangenjan,

Blijkbaar is lezen erg moeilijk en korrekte informatie geven nog moeilijker.

In 2006 is Icesave geintroduceerd op de Engelse markt en is daar in 2007 uitgeroepen tot beste online spaarproduct. Icesave is onderdeel van Landsbanki. Landsbanki is opgericht in 1886 en is al 120 jaar een gevestigde naam in IJsland.
Uitzondering op depositogarantiestelsel: De Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme bepaald dat maximaal € 20.887 van het totale bedrag op uw Icesave Spaarrekening uitgekeerd wordt mocht de bank failliet gaan. Voor het bedrag tussen € 20.887 en € 40.000 staat De Nederlandsche Bank voor 90% garant (17201 euro). Bij een gezamelijke tegoed (een en/of rekening) is maximaal € 76.177 Euro gedekt onder de garantieregelingen.

Met vriendelijke groet, Read3.