ka
door katrien @home.nl May 1, 2020 om 20:43
Geldzaken & recht

Hoe ver moet een schutting van een woning af staan

de buren plaatsen een schutting op hun grond maar dat is 60 cm van mijn muur / dakgoot af . Mag dit ivm bereikbaarheid om de goten schoon te maken cq verven

5951 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 1, 2020 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En is dat tussen twee huizen in?

Dan zullen de buren moeten toestaan dat u voor onderhoud de ladder op hun erf plaatst. Moest toch al als u maar 60 cm grond naast uw huis hebt.

me
door mein33 - May 1, 2020 om 21:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij een zijraam in uw gevel is het twee meter vanuit de gevel en anders mag het, zoals zij nu doen, tegen de erfgrens aan !

Wijzig even uw gebruikersnaam, anders zou u wel eens spamberichten kunnen krijgen !

tijger1
door tijger1 May 1, 2020 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Complete verspilling van informatie, lezen ze toch niet en de moderatie doet er niets aan.

Iv
door Ivo W - May 1, 2020 om 21:18
734 Antwoorden / Vragen

Enkele uitzonderingen daargelaten, mag een schutting gewoon tegen de erfgrens geplaatst worden. Dat het daardoor lastiger of extra kostbaar wordt om uw eigendommen te onderhouden is het gevolg van uw eigen keuze om zo dicht op de erfgrens te bouwen. Daar hoeven uw buren geen rekening mee te houden.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2020 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan ook gewoon een brandgang zijn. Maar waarom wil iemand een schutting tussen twee huizen plaatsen als het maar zo smal is.

Een schutting, als je al wil afscheiden, kan dan beter aan het eind dwars.

me
door mein33 May 1, 2020 om 22:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet iedere buur is blij met zijn buur en dan is het plaatsen van een schutting vaak een nette oplossing om het contact met die buur tot een minimum te kunnen beperken. ;-))

tijger1
door tijger1 May 1, 2020 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dt is zeker waar, maar hoe breed is dat paadje dan maar en is er maar echt 60 cm van de een en de rest, hoeveel? van de ander.

aurora1
door aurora1 May 2, 2020 om 01:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

5 cm? Daar kan een dunne/bonenstaak toch wel door?

Iv
door Ivo W May 2, 2020 om 18:33
734 Antwoorden / Vragen

Hoe breed of smal het paadje is, is niet relevant. Misschien heeft de ene buur een strookje van 60cm, terwijl de ander buur op die plek een zonneterras van een paar meter breed heeft waar hij/zij wat privacy wenst.
Of heeft de buur op enige afstand van de erfgrens grote ramen met, in een situatie zonder schutting, veel inkijk. Of wil de buur gewoon een fatsoenlijke afscheiding, van voor tot achter in rechte lijn en interresseert hem de breedte van het stukje tussen de woningen verder niet zo.

Is ook allemaal niet relevant. Tenzij er erfdienstbaarheden zijn afgesproken, mag er een schutting tegen de erfgrens geplaatst worden.

panter22
door panter22 - May 2, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig zit er 60 cm tussen jouw huis/schuur en de erfgrens. Anders had jouw dakgoot boven de grond van de buren gehangen en dat mag niet., Dan had je de dakgoot moeten verwijderen en een andere oplossing moeten zoeken voor de afvoer van het regenwater.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2020 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat huis kan er wel al 50 jaar staan.

me
door mein33 - May 2, 2020 om 09:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

maar echt 60 cm van de een en de rest, hoeveel? van de ander.

De afstand v.d. erfgrens tot de woning van de buur is van geen enkel belang !  Al zou het 10 mtr. of meer zijn, dan nog verandert er niets aan de situatie.
De erfgrens is bepalend en Ts. heeft blijkbaar maar 60 cm van zijn gevel tot de erfgrens en dat is dan jammer voor TS, maar die situatie zal er al zijn sedert de bouw van de woningen.
Als de buren een schutting op eigen grond willen plaatsen en zij voldoen daarbij aan de voorwaarden, dan is er geen vuiltje aan de lucht, althans voor de buren. ;-))

Als Ts. een klusje aan de zijgevel of de dakgoot moet doen dan moet hij dat doen vanaf de grond van de buren, maar dat moet nu ook al en ook daar verandert niets aan, behalve dan dat hij het nu even moet gaan vragen.
En daarin zit'm waarschijnlijk de kneep, want de buur zal niet zomaar uit het niets ineens een schutting gaan/willen plaatsen, al is dat wel speculeren !

Redacteur
door Redacteur - May 4, 2020 om 11:21
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Een leestip, lees dit artikel met informatie over erfgrenskwesties:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/wat-te-doen-bij-een-burenruzie

De redactie

edrick3
door edrick3 - May 4, 2020 om 11:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

mo
door mof - May 4, 2020 om 12:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen
me
door mein33 - May 4, 2020 om 12:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR REDACTEUR - 4 MEI 2020 OM 11:21
873 ANTWOORDEN / 62 VRAGEN

Een leestip, lees dit artikel met informatie over erfgrenskwesties:

Mooi artikel, maar @Katrien zal het niet lezen, aangezien @Katrien naar alle waarschijnlijkheid niet doorheeft op een Forum actief te zijn en op een reactie van de redactie zit te wachten en zodoende ook hier niet terug zal keren !
Mogelijk kunt u het artikel aan @Katrien mailen, het mail adres is immers bekend.

Vr.gr. mein33

ka
door kassave - May 4, 2020 om 14:05
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken de situatie niet, maar mij lijkt dat je aan een strook van 60 cm ook niet veel meer hebt. Is het wellicht een oplossing om bijvoorbeeld die strook in bruikleen te geven aan de buurman in ruil voor een tegenprestatie die in elk geval omvat dat u voor noodzakelijke werkzaamheden altijd toegang hebt. De buurman spaart dan in elke geval een (deel van?) de schutting uit en die besparing zou bijv. ook door 2 kunnen delen...  Kortom, zoek naar een creatieve oplossing die jullie beiden plezier doet.

audb
door audb - May 4, 2020 om 14:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ze mogen de schutting tegen de erfgrens aan zetten of met uw toestemming er op.

Maar ze moeten u wel toelaten op hun erf als er (noodzakelijke) werkzaamheden moet gebeuren.

Echter is het wel zo dat als u niet zonder schade aan hun erf of goederen dit gedaan wordt u wel schade betaling verplicht bent zo staat het in de wet en daar zou u en uw buren zich aan moeten houden.

1paul
door 1paul - May 4, 2020 om 14:39
3173 Antwoorden / 0 Vragen

op zich mag dit, ze mogen deze zelfs tegen de afscheiding aanzetten alleen, ze moeten er wel voor zorgen dat jij altijd bij je schuur kan om te schilderen bijv, kan dit niet op een normale manier dan moeten ze de schuttingdelen verwijderen om onderhoud mogelijk te maken op eerste aanroep....