ri
door rinysi Jan 1, 2015 om 23:26
Geldzaken & recht

Hoe verloopt de trekking van de postcodeloterij

Kunnen jullie niet eens uitzoeken hoe de trekking van de postcodeloterij eigenlijk loopt? Het valt veel mensen namelijk op dat meer dan 90% van de grote prijzen in de Randstad vallen en dan ook nog eens in plaatsen waar veel mensen wonen. Gaat het nu om de postcode alleen of ook om het aantal deelnemers per postcode? Als dat laatste zo zou zijn,hebben op die manier bewoners van kleine dorpen weinig tot geen kans

22507 42 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 2, 2015 om 00:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alleen in grote steden is niet waar alle postcode die mee doen gaan de computer in, daar komt de grote steden natuurlijk het meest voor dus de kans dat daar de meeste prijzen vallen is volkomen logisch.

door 1953 - Jan 2, 2015 om 02:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 00:01]Alleen in grote steden is niet waar alle postcode die mee doen gaan de computer in, daar komt de grote steden natuurlijk het meest voor dus de kans dat daar de meeste prijzen vallen is volkomen logisch.

Zolang er door de NPL geen verzoek is ingediend bij uw gemeente voor een (kleine) evenementenvergunning; vergeet die prijs van € 49.700.000 maar. M.a.w. als de NPL een verzoek in uw gemeente heeft ingediend, publicatie vereist bij het gemeentenieuws, dan zou ik zeker eenmalig voor een lot of de maximale loten gaan, de reële kans!

fl
door flessebon - Jan 2, 2015 om 09:19
418 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk niet alleen naar die kanjer, maar ook eens naar het prijzenpakket. Neem nu eens de uitslag van de 14de trekking, bijna alleen flutprijzen (in natura) zoals chocola en die lelijke reiskoffer. Niet eens kleine prijzen zoals 100 euro. Dan voel je je bekocht.

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2015 om 09:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rinysi,

.....Kunnen jullie niet eens uitzoeken.....
Voor contact met de redactie: klik onderaan deze pagina onder Algemeen op 'Contact met Kassa'.
Je zit nu op een openbaar forum.
..... Het valt veel mensen namelijk op.....
Heb je een enquête gehouden? ;-)

Hoe verloopt een trekking? Lees het antwoord hier.

ge
door gerboe - Jan 2, 2015 om 09:50
806 Antwoorden / 0 Vragen

Statistisch gezien heeft iedereen dezelfde kans. Als je in de Randstad woont en daar valt een prijs valt dan heb je heel erg veel 'concurrenten' en is de kans op een prijs relatief klein. Woon je in Tjerkwerd dan is het omgekeerde het geval: vallen daar prijzen dan is de winkans relatief groot omdat er weinig mensen wonen. Als individuele speler heb je overal evenveel kans.

rots92
door rots92 - Jan 2, 2015 om 11:16
157 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn weer spannende dagen want op de vijfde werkdag worden de kleine prijzen bekend gemaakt. De Nationale Postcode Loterij is goed bezig, want enkele jaren geleden moest ik nog zeven kilometer fietsen om mijn gewonnen bloemen op te halen.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt zorgen dat u bij elke trekking een kleine prijs hebt, door geen lot te kopen.

ge
door gerboe - Jan 2, 2015 om 12:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 11:24]U kunt zorgen dat u bij elke trekking een kleine prijs hebt, door geen lot te kopen.

Ook dat klopt statistisch niet. Met het niet kopen van een lot wordt de kans op een prijs(je) tot nul gereduceerd.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op vrijdag 2 jan 2015, 12:22][quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 11:24]U kunt zorgen dat u bij elke trekking een kleine prijs hebt, door geen lot te kopen.

Ook dat klopt statistisch niet. Met het niet kopen van een lot wordt de kans op een prijs(je) tot nul gereduceerd.

Nee hoor, je hebt elke keer een "eigen gelletje". ;-)

ba
door bakkersjors - Jan 2, 2015 om 12:31
48 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een "grapje"dat wanneer je GEEN lot koopt, je dan altijd een kleine prijs krijgt, n.l. je eigen niet ingelegde inleg......

Verleden jaar viel de KANJER in Vrouwenpolder in Zeeland.
Een dorp met iets meer dan 1000 inw.
Er waren er gelijk een stuk of 7 miljonair, en iedereen met 1 lot maar niet in de winnende straat toch ook nog 80.000€ PER lot!!!!!

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 12:51
77 Antwoorden / 12 Vragen

Ik begrijp de vraag en zit ook al lang met dat probleem.
De vraag is eigenlijk: A) gooit men alle deelnemers in een ton en trekt men daaruit of
B) gooit men alle voorkomende postcodes in een ton en trekt men daaruit.
Bij A heeft de postcode met heel veel deelnemers veel en veel meer kans.
B is de meest eerlijke methode, die waarschijnlijk en hopelijk wordt toegepast.
.
Bij B is er een probleem (dat we geleerd hebben van die viezerikken van de staatsloterij , die 50 jaar lang loten trokken uit de nieten en om onbegrijpelijke redenen nog los rondlopen); het probleem bij B is dat men ook postcodes in de ton gooit waarvan geen een lot is verkocht!!

Wat is nu het gekke: bij alle reactie (tot nog toe) en bij de verwijzing bij edrick3 (postcodeloterij trekkingsvoorwaarden) wordt over bovenstaande niet gerept.

Het enige waar ik op wacht is de zin: wij trekken uit de postcodes waarvan loten zijn verkocht en niet uit alle deelnemers; dat lijkt me toch geen moeilijke zin.
t

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het eens na bij de postcodeloterij.

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 12:56
77 Antwoorden / 12 Vragen

Kan 1953 uitleggen wat hij bedoelt want aan die NPL uitleg kan ik geen touw aan vast knopen!!

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2015 om 12:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De trekking
Uiteraard is voor een loterij de trekking en het willekeurige verloop daarvan essentieel. Daarom is voor de uitvoering van de trekking speciale software ontworpen. Dit trekkingssysteem van de loterij is gecontroleerd en gecertificeerd door het Nederlands Meetinstituut. Bij de certificering is vastgesteld dat ieder lot een gelijke kans in de trekking heeft. Ook controleert het NMi periodiek (onaangekondigd) op het gebruik van de gecertificeerde software. De software zorgt ervoor dat de trekking willekeurig en eerlijk plaatsvindt.

De notaris is bij iedere trekking aanwezig en stelt voorafgaand aan de trekking vast of gebruik wordt gemaakt van de door het NMi gecertificeerde software. Na de trekking stelt de notaris vast dat alle prijzen zijn toegekend door de trekkingssoftware. Bij een jackpot kan het zo zijn dat bij een trekking de prijs er niet uit gaat; één keer per jaar moet de jackpot gegarandeerd vallen.
(Bron:Postcodeloterij)

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 13:00
77 Antwoorden / 12 Vragen

Tijger1: waarom zou ik dat bij de postcodeloterij gaan vragen; een slager keurt zijn eigen vlees!!
We zijn ook 50 jaar voorgelogen door de Staatsloterij en dan bedoel ik de mensen die daar gingen vragen hoe de trekking was. Snap je. (het hele land zit vol boeven)

tenormin
door tenormin - Jan 2, 2015 om 13:00
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wat mij dan opvalt, kan toeval zijn is dat, als ze de postcodeloterij fietsen als prijs gaan uitdelen die vaak wel in een redelijk klein dorp valt; waar de plaatselijke fietsenmaker dan weer niet erg blij mee is. Speel niet meer mee, de ijsjes en stroopwafels koop ik dan zelf wel, indien nodig.

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 13:05
77 Antwoorden / 12 Vragen

edrick3: dat antwoord had je waarschijnlijk 3 jaar geleden ook gegeven voor de Staatsloterij.
Het enige wat ik wil weten is: wordt er getrokken uit alle postcodes of uit alle deelnemers; als er getrokken wordt uit alle deelnemers heeft de postcode met veel deelnemers een veel hogere kans.
Nog steeds hoor ik niet HOE DE TREKKING VERLOOPT.
Wat heb ik eraan dat er een notaris of meet instituut aan te pas komt; die waren er ook bij die boeven van de staatsloterij

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 2, 2015 om 13:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De '49.7' miljoen valt die nu onder de 14de trekking of de reguliere van december?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 2, 2015 om 13:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@jangmcoolen
Er wordt getrokken uit alle postcodes, echter is iedere postcode weer onder verdeeld in 500 nummers.

Jouw lotnummer is dan bijvoorbeeld; 1234 NP 224.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 2, 2015 om 13:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Voorbeeld; op het lotnummer 3931 TT 065 is de BMW gevallen. Echter telt deze postcode slechts 21 huizen. En de loten worden op volgorde uitgegeven (beginnende bij 001).

Ik weet niet naar wie deze BMW gaat, maar gegarandeerd niet naar iemand met bovengenoemde postcode.

Persoonlijk vind ik dit natuurlijk erg flauw.

ri
door rikro - Jan 2, 2015 om 13:34
9 Antwoorden / 0 Vragen

Niet meer mee doen Altijd prijs( eigen geld)

killroy
door killroy - Jan 2, 2015 om 13:54
87 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wil wel eens weten waarom wij deze en andere trekkingen niet mogen bijwonen op TV. van de Postcode loterij? Het zou toch normaal zijn dat zulke prijstrekkingen op TV gedaan worden, of is dit ook al teveel werk voor de organisatie? Ze weten wel wekenlang van te voren reclame te maken voor trekkingen maar laten je hier geen getuige van zijn, en het antwoord van dit is te lastig en te duur, werkt niet, kijk maar eens naar de vriendjes die hun salaris krijgen van de postcode L: Dit is echt geen normaal maand salaris, men hoeft hier enkel alleen maar uit de grote ZAK te grijpen en er is geen haan die er naar kraait.Dan nog het thema hoofdprijs, belachelijk, € 47.000000, waarom niet 47 x 1 miljoen, daar zou toch iedereen happy mee zijn? Of lokt men hiermede meer deelnemers? Het is zoals hier door mensen beschreven word, niet meespelen dan heb je tenminste de prijs gewonnen die je anders verspeelt had.

koekeloer
door koekeloer - Jan 2, 2015 om 13:54
562 Antwoorden / 18 Vragen

Het is natuurlijk wel zo, dat in grote steden er meer postcodes zijn, dus meer kans dat er daar een prijs valt.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als het meespelen door iedereen in principe om het goede doel gaat, kan men ook overwegen de inleg vast aan een goed doel te schenken en als men belooft en dat ook op papier zet, minstens 5 jaar te doen, is het volledige bedrag aftrekbaar voor de belasting. En krijgt men van de fiscus, afhankelijk van zijn inkomen, ca. 19 tot 52 % terug.

Mooi toch? Win-win.

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 14:38
77 Antwoorden / 12 Vragen

@lekkerisdat Er wordt getrokken uit alle postcodes, echter is iedere postcode weer onder verdeeld in 500 nummers.

Jouw lotnummer is dan bijvoorbeeld; 1234 NP 224.

Mijn reactie op deze zin van @LEKKERISDAT::
Beste @lekkerisdat bedankt voor je reactie, maar je hebt me (ongewild) heel heel treurig gemaakt.
Want als bovenstaande waar is en we nemen 2 postcodes als voorbeeld; een postcode waarvan 250 bewoners een lot hebben en een postcode waarvan 25 bewoners een lot hebben DAN HEEFT DE POSTCODE MET 250 BEWONERS TIENMAAL MEER KANS DAN DE POSTCODE MET 25 BEWONERS!! Dat is toch een vaststelling om treurig van te worden.
We zijn er dus nog niet uit HELAAS

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 2, 2015 om 14:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@jangmcoolen
Nee, beide postcodes hebben 500 lotnummers (net als alle andere), beide evenveel (lees; even zo weinig) kans dus.
Aangezien ze ook de niet verkochte loten gebruiken in 'n trekking, zie het voorbeeld van de BMW hierboven.

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 15:34
77 Antwoorden / 12 Vragen

@LEKKERISDAT. Louis (van Gaal) zou zeggen: "Ben ik nu zo dom of ben jij zo slim, maar in jouw BMW voorbeeld wordt dus gewoon (net als voorheen bij die boeven van de staatsloterij) een prijs getrokken DIE NIET WORDT UITGEKEERD!!!
Begrijp ik nu goed dat een straat/postcode met 300 huizen, waar 225 loten zijn verkocht, meer kans heeft dan een straat/postcode met 50 huizen waarin 25 loten zijn verkocht.

Ik word helemaal gek. Nog niemand heeft gezegd; mijnheer maak je niet druk, ze trekken uit de verkochte postcodes; dus elke postcode zit EENMAAL in de trekking en niet 78 maal omdat van die postcode 78 loten zijn verkocht.

Heel, heel graag een uitspraak hoe het nu zit met betrekking tot deze twee alinea's. BEDANKT BEDANKT.
Nogmaals: wordt er getrokken uit alleen de postcodes of uit alle verkochte loten; bij alle verkochte loten heeft een postcode met heel veel deelnemers meer kans!!
Ik heb mijn probleem nu 5 maal naar voren gebracht en heb nog niet gehoord hoe het werkelijk gaat .

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat gebeurt er dan met een postcode als er meer dan 500 loten zijn verkocht?;-)

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 15:50
77 Antwoorden / 12 Vragen

@Tijger1. Dat weet ik toevallig, want mijn kleinzoon heeft dat meegemaakt. Dan bieden ze een andere straat aan; maakt niet uit waar die ligt en welke je kiest, maar je eigen straat kan niet meer want daar zijn er 500 van weg.
Dat was juist de reden dat ik zo wantrouwig werd, want toen kwam ik op de gedachte dat een straat met 30 loten minder kans heeft dan een straat waarvan ze alle 500 nrs hebben verkocht.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jangcoolen

Wonderlijk, maar ik blijf er zelf verre van. Nog nooit meegedaan. Dat wordt dus huilen als mijn straat wint.;-))

vi
door virgo001 - Jan 2, 2015 om 19:55
2 Antwoorden / 3 Vragen

geen idee hoe die trekking verloopt, weet wel, dat in Rozenburg ZH afgelopen jaar geen een prijs gevallen is (postcode 3181 voor het hele dorp) is gemakkelijk te controleren aan de trekkings lijst, is een plaatsje van 15000 inwoners. Ze geven niet eens aan wanneer de trekking plaats vindt en verder wekken ze de indruk dat alleen de nieuw aangeschafte loten meedoen en de bestaande alleen maar is voor de sponsering.....

le
door lexdura - Jan 2, 2015 om 20:24
121 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord staat gewoon in artikel 3 en 8 van het reglement.
In artikel 3 staat hoe een lot wordt uitgegeven (max 499 nummers per postcode), wat er gebeurt als er in een postcode 499 nummers zijn uitgegeven. In artikel 8 is onder andere te vinden dat getrokken wordt uit alle UITGEGEVEN lotnummers. En ook dat de trekking openbaar is.

Het reglement is eenvoudig te vinden op de website van de Postcodeloterij...

ja
door jangmcoolen - Jan 2, 2015 om 23:58
77 Antwoorden / 12 Vragen

@LEXDURA en ALLE ANDEREN, dan zeg ik dus morgen op, want dan blijkt inderdaad dat een postcode veel en veel meer kansen heeft als er van die postcode 300 meedoen ten opzichte van een postcode waar er maar 17 meedoen.
Dat gevoel had ik al altijd en al het geouweh... over ieder heeft gelijke kansen IS DUS NIET WAAR.
Slaap maar lekker door.

ri
door rinysi - Jan 3, 2015 om 00:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Onbewust heb ik hier een zware discussie op gang gebracht. Maar het blijkt wel dat er meer mensen zijn die vragen stellen bij de postcodeloterij. Volgens de telefoniste woren alle postcodes getrokken en via facebook krijg ik te horen dat alleen de uitgegeven loten meedoen. Dus blijft altijd de vraag : welke doen nu echt mee.

door 1953 - Jan 3, 2015 om 02:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=rots92 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 11:16]Het zijn weer spannende dagen want op de vijfde werkdag worden de kleine prijzen bekend gemaakt. De Nationale Postcode Loterij is goed bezig, want enkele jaren geleden moest ik nog zeven kilometer fietsen om mijn gewonnen bloemen op te halen.

Dat flutbosje, à € 3,00, rozen - reeds aan het verleppen!

hidkees
door hidkees - Jan 3, 2015 om 11:04
41 Antwoorden / 5 Vragen

De kans op een prijs die wat voorstelt, is heel klein. Dit geldt voor alle loterijen.
Door de postcodeloterij word je ook nog slinks aangezet om mee te doen: stel je voor dat je buren wel winnen!
Waarom zou je kans willen maken op een miljoen of meer? Wat moet je ermee? Soms krijgen prijswinnaars begeleiding omdat ze er niet mee om kunnen gaan.
Ze gaan haast nooit stoppen met werken, dus daar doen ze het niet voor.
Er staan ook meteen talloze kennissen en onbekenden in de rij die wel een graantje willen meepikken.

gompy2
door gompy2 - Jan 3, 2015 om 12:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 16:00] Nog nooit meegedaan. Dat wordt dus huilen als mijn straat wint.;-))
Ach welnee...
Gewoon een rechtszaak aanspannen, klik-> Wegens emotionele chantage.
Alles moet toch kunnen vandaag de dag?
;-)

tenormin
door tenormin - Jan 3, 2015 om 12:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 3 jan 2015, 12:21][quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 jan 2015, 16:00] Nog nooit meegedaan. Dat wordt dus huilen als mijn straat wint.;-))
Ach welnee...
Gewoon een rechtszaak aanspannen, klik-> Wegens emotionele chantage.
Alles moet toch kunnen vandaag de dag?
;-)

Ja, ze dacht kennelijk in Amerika te wonen; was/is te gek voor woorden om een zaak aan te spannen, zelfs de domste rechter gaat daar toch niet in mee. Speel zelf niet meer mee, maar "het durven opzeggen" is best moeilijk, speelt toch door je hoofd: als ik opzeg en hij valt... Zag dat op vorige postcode in Sweat Lake City een miljoen was gevallen. Ach...

gompy2
door gompy2 - Jan 3, 2015 om 12:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Tjaa Tenormin, dat is dan wel balen als je in 2728 hebt gewoond, maar gelukkig ben ik tamelijk nuchter. Niet meedoen is ook niet zeuren.
Ik ben al helemaal geen "als" mens...

tenormin
door tenormin - Jan 3, 2015 om 15:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ondanks de antwoorden ben ik er, net als vraagsteller niet uit hoe die trekking nu verloopt. En zitten er dan niet verkochte postcodes bij? Kan me niet voorstellen dat ze dat zouden doen, maar ja, zoals gezegd, de Staatsloterij speelde toen ook 'vals'.

holiday
door holiday - Jan 5, 2015 om 17:07
102 Antwoorden / 12 Vragen

Mensen laat je toch niet besodemieteren.
1e, volgens de loterij is de trekking elke einde van de maand en wordt dit de 5e bekend gemaakt. Hoe kan het dan dat zij de 4e van de maand nog steeds reclame maken dat je tot 22:00 uur nog loten kan kopen.
2e, de grote prijs valt nooit in een straat waar maar een paar deelnemers zijn, staat in hun reglementen. Is één keer gebeurt, toen werd er niet uitgekeerd. Nooit meer iets over gehoord.
3e, openbare trekking, nou probeer er maar eens bij aanwezig te zijn, lukt niet.
4e, evenementen moeten al weken van te voren aangevraagd zijn, dus moet de trekking ook al weken eerder gedaan zijn.
5e, af en toe lekt de winnende postcode uit en kopen de mensen tientallen loten extra, is in 2014 nog gebeurd.
6e, personeel van de loterijen worden goed betaald om hun mond dicht te houden.
7e, loterijen hebben heel veel personeelsuitjes.
8e, de verhouding prijzengeld, goede doelen en onkosten, zijn ook heel scheef. Als zij meer loten verkopen, blijft het werk gelijk maar zij vangen wel veel meer onkostengeld.

Kort gezegd, een oplichtersbende.

ma
door manwijf - Jan 9, 2015 om 11:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een foute club: Bij de Postcodeloterij gaat het niet om wat je kunt winnen en al helemaal niet om de goede doelen, maar wat je kunt misgelopen als je niet meespeelt. Appelleren aan mogelijke spijtgevoelens is emotionele chantage.