leelie
door leelie Feb 21, 2016 om 18:53
Geldzaken & recht

Hoge rentes bij eerste lening

Hoe kan het dat als je nooit een lening nodig hebt gehad je minimaal 9,9% rente betaald? En als je al eens een lening hebt gehad maar 5,4%?

En waarom kan de man na het huwelijk rekenen op de leenervaring, maar de vrouw na de scheiding niet? En moet zij dus de hoge rente betalen?!

Iemand enig idee hoe dit te omzeilen?

1321 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2016 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omzeilen? Eerst sparen, dan hebt u geen lening nodig.

sw
door swat1500 - Feb 21, 2016 om 23:44
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Op een persoonlijke lening betaald uw zowiezo altijd veel rente. Dat je bij vaker lenen "korting" zou krijgen is mij niet bekend. Onderscheid tussen een gescheiden man en een gescheieden vrouw zou op discriminatie kunnen duiden.
Even rond shoppen waar u de beste deal kan krijgen. Wel goed de voorwaarden lezen!

leelie
door leelie - Feb 22, 2016 om 09:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reactie. Helaas kan ik met de antwoorden helemaal niets. Wat een dooddoener om te zeggen eerst sparen.

Natuurlijk ben ik aan het shoppen voor de beste deal. In eerste instantie wordt een rente van 5,4% aangeboden, maar nadat ik de offerte daadwerkelijk heb aangevraagd en dus door de BKR ben gegaan, komt de daadwerkelijke rente: 9,9%. Bij navraag blijkt dat te komen omdat ik nog nooit geleend heb.
Tijdens mijn huwelijk wel. Blijkbaar wordt dat bij het BKR niet geregistreerd.

Dat je bij een lening rente betaald is logisch en dat is ook altijd teveel. Mij gaat het om het verschil: geen ervaring met lenen hoge rente, wel ervaring een lagere rente. Dat is raar en tot nu toe heeft niemand mij dit kunnen uitleggen.

Cookies
door Cookies - Feb 22, 2016 om 10:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Mij gaat het om het verschil: geen ervaring met lenen hoge rente, wel ervaring een lagere rente. Dat is raar en tot nu toe heeft niemand mij dit kunnen uitleggen.......

Dat niemand je dat uit kan leggen, komt omdat het zo ook niet werkt. In ieder geval niet bij de reguliere geldverstrekkers. Vraag me af bij welke instelling je probeert een krediet af te sluiten

leelie
door leelie - Feb 22, 2016 om 12:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

De offertes die ik opvraag gaan via de regulieren sites en een gerenomeerd bedrijf die mij telefonisch te woord heeft gestaan en mij dat antwoord heeft gegeven.

Bij alle bedrijven waar ik een offerte heb aangevraagd krijg ik een hoge rente. Op het moment dat ik dat afsluit kan ik na een paar maanden een herwaardering aanvragen om de rente te laten zakken. Op dat moment heb ik namelijk wel ervaring met lenen....

reflecs
door reflecs - Feb 22, 2016 om 14:05
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...En waarom kan de man na het huwelijk rekenen op de leenervaring, maar de vrouw na de scheiding niet?...
Omdat de lening op naam van de man stond?

Het blijkt inderdaad bij sommigen een voordeel te zijn:
http://www.infinance.nl/columns/financieel-van-het-padje-af/
...Wij lenen bijvoorbeeld liever geen geld uit aan jongeren zonder leenervaring. Maandelijks aflossen is een discipline en niet voor iedereen geschikt...

http://nederlandleent.nl/jouw-situatie/
Zo blijkt bijvoorbeeld dat mensen zonder leenervaring, mensen met een tijdelijk dienstverband of die op basis van hun situatie de maximaal mogelijke lening afsluiten een hoger risico vormen.

Je wordt dus eigenlijk bestraft als je niet eerder geleend hebt.

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2016 om 15:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt dit omzeilen door niet te lenen. Onderscheid vanwege man of vrouw zijn is er natuurlijk helemaal niet.
Een herwaardering kan ook betekenen dat de rente hoger wordt.
Om welke reguliere sites en welk gerenommeerd bedrijf gaat het?
Doe eventueel de Risicometer lenen van het Nibud, mogelijk vindt u enigszins een antwoord als u de uitkomst ervan ziet:  http://www.nibud.nl/consumenten/risicometer-lenen/