ba
door barca76 Dec 27, 2010 om 21:43
Geldzaken & recht

Hoofdelijk aansprakelijkheid kosten makelaar

Samen met mijn ex-partner heb ik opdracht gegeven aan een NVM makelaar om ons huis te verkopen.
Nu het is verkocht heeft de makelaar mij volledig belast met de kosten aangezien mijn ex-partner weigert te betalen. de NVM organisatie geeft aan dat dit mag omdat wij akkoord zijn gegaan met de voorwaarden waarin een artikel is opgenomen dat elke opdrachtgever hoofdelijk aansprakelijk is. Het kan toch niet zo zijn dat ik voor alle kosten op moet draaien en zelf (met inschakeling van een advocaat die me ook weer geld kost) ervoor moet zorgen dat ik het geld terug krijg van mijn ex-partner? Moet de makelaar niet eerst meer moeite doen om het geld van mijn ex-partner te krijgen? Ik heb mijn deel al betaald.

2834 19 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Dec 27, 2010 om 21:45
134 Antwoorden / 3 Vragen

Tsja.............makelaar heeft gelijk en jij hebt een vordering op je ex.

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 21:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je beiden tekent voor een schuld (= rekening voor de opdracht) ben je beien hoofdelijk aansprakelijk voor de alle kosten.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 27, 2010 om 21:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De makelaar heeft geen zin om met incasso/deurwaarders aan de gang te gaan en kiest de makkelijk legale weg.

Ik weet niet of je ex alimentatie krijgt, maar je kan dat ook niet zonder meer met de alimentatie verrekenen. Daar kan je ook problemen mee krijgen als je dat doet.

Vladja

edwardus
door edwardus - Dec 27, 2010 om 23:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Niet om 't een of ander, maar als die woning verkocht wordt moet er neem ik aan ook iets verrekend worden bij de notaris? Die kosten moeten gedeeld worden, dus die kun je gewoon opvoeren in de totale afrekening.

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 08:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de makelaar alleen jou aanspreekt omdat je ex niet wil betalen is een gevolg van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Die houdt in normaal Nederlands in dat de makelaar ieder van jullie voor het geheel mag aanspreken. Vaak wordt gedacht dat de makelaar ieder maar voor de helft mag aanspreken, maar dat is juist met de hoofdelijke aansprakelijkheid voorkomen. Een schuldeiser hoeft dus niet moeilijk te doen en kan kiezen wie hij voor welk deel aanspreekt. Dat de schuldenaar die dan "te veel" betaald een vordering krijgt op de andere schuldenaar boeit de schuldeiser niet. Dat is het probleem van de schuldenaren onderling.

@Edwardus,
Het zou zo maar eens kunnen dat er al geld bij moet bij de notaris. Om iets te verrekenen moet je wel overwaarde hebben onder aan de streep. En dat is niet meer zo gebruikelijk als voorheen.

edwardus
door edwardus - Dec 28, 2010 om 11:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja ik begrijp er niet automatisch sprake hoeft te zijn van overwaarde, maar voor de finale afrekening heb je nou toch juist de notaris, dus als de ex geld moet bijleggen, dan wordt dat in mijn optiek op dat moment geregeld.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 11:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 28 dec 2010, 11:18]Ja ik begrijp er niet automatisch sprake hoeft te zijn van overwaarde, maar voor de finale afrekening heb je nou toch juist de notaris, dus als de ex geld moet bijleggen, dan wordt dat in mijn optiek op dat moment geregeld.

Ik betwijfel of een notaris zomaar rekeningen van derden mag verrekenen met de eventuele opbrengst van het huis als daarover vooraf geen vaste afspraken zijn gemaakt.

Vladja

invalide
door invalide - Dec 28, 2010 om 11:26
787 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemd, meestal stuurde de makelaar deze rekening naar notaris die het verrekende bij het uitbetalen.

Gewoon de reeds betaalde rekening naar Notaris sturen en hij zal de door U betaalde kosten verrekenen.

Zie Edwardus die als eerste het juiste antwoord gaf.

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 11:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edwardus,
Als er geld bij moet, is het heel gebruikelijk dat de nota van de makelaar niet via de notaris wordt verrekend. Daar is de notaris ook niet voor. De notaris is er in dit geval alleen maar voor om de eigendom van de woning over te laten gaan, om er voor te zorgen dat de hypotheek die daarop zit niet meegaat naar de kopers en de overdrachtsbelasting te innen. De rest is service en aan strikte regels gebonden.

In de praktijk komt het nogal eens voor dat het tekort met moeite bij elkaar gesprokkeld kan worden en dat de makelaar dan rechtstreeks betaald wordt (bijvoorbeeld nadat een polis afgekocht is).

Je optiek is dus wel een hele mooie, maar helaas niet de praktijk. Alleen als de notaris door de verkoper ingeschakeld wordt om die finale verrekening te regelen (uiteraard tegen betaling) kan hij daarin iets proberen te betekenen.

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 11:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Invalide,
Waar moet de notaris dat van betalen? En als hij weet dat er onenigheid bestaat, mag hij daar sowieso niet aan meewerken.

Vladja,
Ik zal je even een kort inkijkje geven in wat wel en niet uitbetaald mag worden. Makelaarscourtage, mits niet bovenmatig, mag door een notaris uitbetaald worden. Maar dan moet er natuurlijk wel voldoende geld op de rekening van de notaris gestort zijn. Moet een verkoper al geld bijleggen om de hypotheek af te lossen, dan zal dat niet gaan. Daarnaast mag een notaris achterstallige servicekosten voor een vereniging van eigenaars inhouden, de kosten van een hyotheekadviseur of taxateur (mits niet bovenmatig), een collega-notaris, een publiekrechtelijke overheid of semi-overheid en degene die recht heeft op erfpachtcanon of retributie. Kort gezegd: er moet een link zijn met de betreffende transactie (een taxatienota van pand A terwijl pand B wordt gekocht mag dus ook niet) en er moet een redelijk belang zijn om tot betaling over te gaan. Het niet betalen van bijvoorbeeld achterstallige servicekosten kan voor de koper een probleem geven. Hiervoor is een speciale beleidsregel ontwikkeld in 2007 en op naleving daarvan wordt ook scherp gecontroleerd. Een notaris die zich niet houdt aan de regel, krijgt een klacht aan zijn broek.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 11:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=invalide schreef op dinsdag 28 dec 2010, 11:26]Vreemd, meestal stuurde de makelaar deze rekening naar notaris die het verrekende bij het uitbetalen.

Gewoon de reeds betaalde rekening naar Notaris sturen en hij zal de door U betaalde kosten verrekenen.

Zie Edwardus die als eerste het juiste antwoord gaf.

Je hebt wel gevoel voor humor. De notaris gaat de rekening van de makelaar betalen (die achteraf komt nadat de zaak bij de notaris is afgehandeld, want dan is het huis daadwerkelijk verkocht) en die gaat dan die rekening doorberekenen aan de verkopers? In de hoop dat hij zijn centen vangt?

Er is zelfs geen russische "notaris", die hier intrapt!

Vladja

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 11:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Achterstallige VVE-service-, hypotheekkosten (beëindiging + aflossing) etc. ok, maar rekeningen van derden zoals makelaarskosten van de verkoper, - zonder vooraf daarover afspraken te hebben gemaakt te hebben - lijkt mij twijfelachtig. Als er een verschil van mening is over de berekende kosten of de hoogte van de rekening, dan zou de rekening betaald worden uit de overwaarde, terwijl je de rekening betwist. En dan?

De kosten van een hypotheek-adviseur en bijbehorende taxatiekosten komen volgens mij voor rekening van de koper, die de hypotheek afsluit, en hebben sowieso niets met de verkoper te maken, ook niet bij verkoop vrij op naam.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 12:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Ik heb ook aangegeven dat ik je alleen maar inkijkje wilde geven in wat wel en wat niet mag uitgekeerd mag worden.

Bij het tekenen van de bemiddelingsopdracht met de makelaar geef je al het verzoek aan de makelaar om zijn nota op te sturen naar de notaris en verzoek je de notaris om de nota te verrekenen. Als er op het laatste moment een dispuut ontstaat over de hoogte en/of correctheid van de nota, dan zal de notaris zijn handen aftrekken van die nota en de twistende partijen verzoeken onderling te overleggen. De notaris kan dan alleen aanbieden om, tegen betaling, het bedrag in depot te houden of de nota te schrappen. In de regel wordt de courtagenota dan geschrapt van de afrekening van de notaris en regelt men het onderling.

edwardus
door edwardus - Dec 28, 2010 om 12:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor alle duidelijkheid bedoelde ik dus niet dat de notaris kosten moet uitbetalen of voorschieten aan een makelaar, maar dat in de uiteindelijke verdeling een post wordt meegenomen ter grootte van de vordering die de ene ex op de andere heeft. Dat moet toch wel mogelijk zijn, niet?

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 12:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij het tekenen van de bemiddelingsopdracht met de makelaar geef je al het verzoek aan de makelaar om zijn nota op te sturen naar de notaris en verzoek je de notaris om de nota te verrekenen.

Ik heb nog nooit een bemiddelingsopdracht getekend, waarbij de makelaar zijn rekening in mocht dienen bij de notaris (te kiezen door de koper i.v.m. de hypotheekakte 2 in 1 is goedkoper). Ook niet in mijn vrienden/kennissenkring. Dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Nooit te oud om te leren, maar ik zou daar nooit voor tekenen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 12:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Staat in de kleine lettertjes en die leest vrijwel niemand. Is ook een heel gebruikelijke bepaling overigens.

Edwardus.
Dat zou alleen mogelijk zijn als je zeker weet dat beiden recht hebben op de helft. En dat hoeft niet. Het komt immers maar zeer zelden voor dat de partners evenveel salaris hebben. Een notaris gaat echt niet navragen hoe de verhouding in het salaris is en of er wellicht andere afspraken zijn gemaakt. Als er iets overblijft, dan is de hoofdregel dat alles door de helft gaat. Maar dat is alleen maar een praktisch eenvoudige oplossing waar heel veel op af te dingen valt.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 12:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Staat in de kleine lettertjes en die leest vrijwel niemand. Is ook een heel gebruikelijke bepaling overigens.

Nou zo gebruikelijk dat ik en niemand in mijn omgeving er ooit mee te maken heeft gehad.

Maar in deze vraag heeft de NVM-makelaar dit ook niet in zijn op NVM-basis opgestelde overeenkomst staan, anders was deze onenigheid over de betaling niet ontstaan. En de NVM is de grootste Nederlandse vereniging voor makelaars en vastgoeddeskundigen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 12:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Dat denk jij. Volgens gaat de vraag over de betekenis van hoofdelijke aansprakelijkheid en is of wordt er blijkbaar niet via de notaris afgerekend. Dat is mogelijk. Je kunt immers altijd andere afspraken maken.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Tuurlijk, je hebt volkomen gelijk, hoor.

Vladja