fe
door feemsing Oct 7, 2005 om 14:25
Geldzaken & recht

Huis gekocht, Relatie Uit, wat nu?

Het is uit tussen mijn vriend en ik (hij is er met een andere vandoor). We hebben een huis gekocht en we zouden deze in december krijgen. Deze staat nu weer te koop. Mijn ex heeft niet geholpen met het weer op de markt zetten en heeft ook niet gevraagd of hij wat kon regelen. Het verkoop van het huis gaat niet zo makkelijk. Hij heeft wel het koopcontract getekend en ook de hypotheekofferte. Gelukkig maar. Nu maak ik me zorgen om bijv. de kosten die er nog erbij komen bijv. energie en water (deze kunnen we niet afsluiten). Aangezien hij tot nu toe niks heeft geregeld weet ik zeker dat hij ook niks gaat regelen mbt andere zaken. Ik wil hem nu een brief sturen met daarin de totale verwachte kosten inclusief water/energie en dat hij dat moet tekenen om te bevestigen dat hij dit gaat betalen. Maar wat als hij dit niet tekent? Wat moet ik dan regelen? Wat kan ik dan verder ondernemen? Hypotheek moet hij zo ie zo betalen omdat hij daar zelf ook voor getekend heeft. Maar wat nu? Groet en bedankt alvast. Françoise

12707 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 7, 2005 om 14:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Staat het huis en de hypotheek op naam van jou en je ex?

Vladja

fe
door feemsing - Oct 7, 2005 om 14:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zijn naam en mijn naam staan op het contract. Maar niet op de contract van energie/water. Ik heb de overdracht (van energie/water) van de eignaren ook nog niet gekregen, dat komt nog voor 5 december denk ik. Groet, Françoise

scroogy
door scroogy - Oct 7, 2005 om 15:05
367 Antwoorden / 20 Vragen

Jij zal je ex moeten uitkoen of je ex zal jou moeten uitkomen uit het huis. De partner die in het huis blijft wonen moet de ander uitkomen middels oversluiten van de hypotheek. Of de meestverdiener dient een (onderhouds)bijdrage te betalen voor de woonlasten zolang het huis nog niet verkocht is.

Als geen van beide voldoende inkomen heeft om het huis te houden kan er tot de verkoop gebruik worden gemaakt van een (renteloze/aflossingsvrije) overbruggingslening. Afrekening bind dan plaats na de verkoop waarbij het kan zijn dat beide moeten bijbetalen ('n NHG wil daar nog wel eens bij helpen)

Troost je, je bent niet de eerste (en laatste) die dit overkomt maar dat is een schrale troost.

Waarom zou je er pas in december gaan wonen, heeft de overdracht al plaats gevonden of heb je alleen nog een voorlopig koopcontract getekend.

Ga eens praten met een notaris of een onafhankelijk hypotheek adviseur.

fe
door feemsing - Oct 7, 2005 om 15:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank alvast voor de antwoorden. Ik heb zelf een huis (jaren geleden gekocht). Voor het nieuwe huis hebben wij een voorlopig koopcontract getekend waar we niet meer onderuit kunnen. Het overdracht vind op 5 december plaats. Wij wonen er nog niet en ik wil er helemaal niet gaan wonen. De zorgen die ik eigenlijk heb is wat ik kan doen als hij het document die ik naar hem ga sturen niet gaat tekenen. Dan blijf ik met alle energie/water kosten over, misschien. Wat niet eerlijk is. Ik verdien wel wat meer dan hij, maar hij woont nu bij zijn ouders en ik zit dan met dubbele hypotheek.

scroogy
door scroogy - Oct 7, 2005 om 15:18
367 Antwoorden / 20 Vragen

Een voorlopig koopcontract daar kun je wel onderuitkomen, bijvoorbeeld omdat je de financiering niet rond krijgt.

Die energiekosten gaan pas tellen op het moment dat je energie gaat gebruiken dus dat kan toch geen probleem zijn. Je wilt toch niet zeggen dat je al betaald voor energie die je niet afneemt ?

Ik zou toch het notariskantoor even bellen, die kunnen je ook vertellen hoe je het moet aanpakken.

pa
door pasje - Oct 7, 2005 om 15:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Erg vervelende situatie natuurlijk!! Ik heb daar gelukkig verder geen ervaring mee.

Je zegt: "Hij heeft wel het koopcontract getekend en ook de hypotheekofferte. Gelukkig maar." en "Hypotheek moet hij zo ie zo betalen omdat hij daar zelf ook voor getekend heeft."

Voor wat betreft de hypotheek is het volgens mij vrijwel altijd zo dat je hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunt worden; dit wil in het kort zeggen dat de geldverstrekker jezelf EN je ex-vriend aansprakelijk kunnen stellen MAAR ook jij alleen OF je ex-vriend alleen. Daarna moet jij maar weer het geld zien terug te krijgen bij je ex-vriend! Probeer ten alle tijden een executie verkoop te voorkomen want daar komt eigenlijk altijd een restschuld uit!

Probeer er zelf met je ex-vriend uit te komen, wil hij dit niet zit er volgens mij niet veel anders op dan een advocaat in te schakelen!! Mogelijk heb je nog iets aan een rechtsbijstandverzekering (mocht je die hebben natuurlijk)!!

succes en sterkte ermee

fe
door feemsing - Oct 7, 2005 om 15:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor al jullie antwoorden. Ik betaal geen energie nog, maar dat komt nog. Het is dus echt het koop contract, geen voorlopige. Helaas. Vandaar dat het huis alweer te koop staat (door mijzelf natuurlijk weer). Maar ik ben wat wijzer. Nogmaals bedankt!

vladja
door vladja - Oct 7, 2005 om 15:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jullie zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele
hypotheeksom. Dat houdt in dat als je ex weigert te betalen, de
hypotheekbank alles bij jou komt halen. Dit geldt ook voor de
energiekosten. Als hij al tekent en niet betaalt blijf jij met de
kosten zitten. Het energiebedrijf gaat echt niet achter hem aan om zijn
deel van de kosten te halen.

Het is inderdaad het beste het huis zo snel mogelijk onderhands door te
verkopen met als overdrachtsdatum 6 december en niet te wachten tot
alle kosten door jou betaald moeten worden. Ik maak uit je verhaal op
dat je weinig van hem te verwachten hebt en als ik het zo inschat zeker
geen geld.

Met het laten tekenen voor de energiekosten via een brief jaag je hem
alleen nog meer de stuipen op z'n lijf denk ik. Ik raad je aan om hem
een machtiging te laten tekenen - via een notaris - dat jij gemachtigd
bent om namens hem het huis te verkopen, zodat je - als je een koper
hebt gevonden - deze zaak vlot kunt afhandelen en niet van hem
afhankelijk bent. Vraag aan de notaris of je dan ook nog een kopie van
zijn identiteitsbewijs moet hebben. Dat kan dan gelijk bij de
machtiging geregeld worden. Omdat de koper bepaalt bij welke notaris de
overdracht plaatsvindt, kan dit een andere notaris zijn, dan degene bij
wie je de machtiging regelt.

Mochten er kosten ontstaan voor energie of niet geheel afgeloste
hypotheek, dan zal je die kosten via de rechtbank op hem moeten
verhalen als hij weigert zijn aandeel te betalen.

Ga met de hypotheekverstrekker praten over het probleem. Als je vooraf
overlegt over eventuele problemen zijn ze eerder geneigd om mee te
helpen, dan dat ineens blijkt dat er geldproblemen zijn. Bevestig wel
de afspraken schriftelijk als zij dat niet voor je doen. Kunnen ze
later niet iets anders beweren.

Sterkte, Vladja

ro
door robertout - Oct 7, 2005 om 22:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat denk je om eens bij een rechtswinkel binnen te stappen.

Dit is gratis en zij hebben prima advies waarmee je een stuk verder komt.

Sterkte ermee.

Rob.