S9
door S99 Apr 29, 2019 om 12:55
Geldzaken & recht

Huisbaas vordert contractkosten

Hallo!

Via kamernet heb ik een week geleden een kamer gevonden. Na gesproken te hebben met een toekomstig huisgenoot was ik geinteresseerd en heb ik een afspraak met de huisbaas gemaakt om kennis te maken.
Tijdens deze afspraak heb ik aangegeven geïnteresseerd te zijn in de kamer, maar eerst een contract te willen doorlezen voor ik toe zou zeggen op de overeenkomst. Ik heb vaker vreemde contracten voor mijn neus gehad en wilde niet vast zitten aan vreemde eisen. Hier deed de man in kwestie moeilijk over omdat hij onhandig zou zijn met computers, hij wilde het liever tijdens de volgende afspraak (waarin ik het contract zou gaan tekenen) pas doornemen. Na discussie ging hij ermee akkoord het contract toch vooraf op te sturen per e-mail, wel moest ik dan een aanbetaling doen voor de huur van de kamer. Hij stelde een lijstje op met alle kosten en gaf aan dat er ook contractkosten bij kwamen. Ik ging er hierbij echter vanuit een voorbeeldcontract opgestuurd te krijgen en dat deze contractkosten zouden gelden indien hij een gepersonaliseerd contract zou maken en we het contract beide zouden tekenen.

Uiteindelijk kreeg ik een contract opgestuurd met al mijn gegevens erop. In dit contract stonden een hoop dingen waar ik het absoluut niet mee eens was. Daarbij bleek het bedrijf wat bovenaan het contract stond niet vindbaar op internet en het adres bleek een leeg pand in het centrum te zijn. Ik zag het dus niet zitten om dit te tekenen.

Na dit kenbaar gemaakt te hebben en te hebben aangegeven dat ik verwachtte de aanbetaling teruggestort te krijgen, vond meneer dat hij de contractkosten daarvan nog wel in kon houden, hij had immers (ongevraagd) een gepersonaliseerd contract opgesteld. Zijn redenen zijn dat ik had moeten aangeven niet akkoord te gaan met contractkosten in het algemeen, en dat we een mondelinge overeenkomst hadden over de kamer.

Sta ik in mijn recht om dit terug te eisen of heb ik een fout gemaakt (los van het doen van de aanbetaling) waardoor hij deze contractkosten wel op kan eisen?

Alvast bedankt!

1670 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2019 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe hoog zijn die contractkosten dan? Is dus blijkbaar weer de volgende louche huisbaas. Neem eens contact op met de Woonbond, of het Juridisch Loket in uw woonplaats. Kijk op Google.

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2019 om 13:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen (helaas).
Lijkt er op dat je je verlies zult moeten nemen.
Ik ging er hierbij echter vanuit een voorbeeldcontract opgestuurd te krijgen en dat deze contractkosten zouden gelden indien hij een gepersonaliseerd contract zou maken en we het contract beide zouden tekenen.
En dat heb je natuurlijk niet zwart-op-wit (helaas).

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 29, 2019 om 13:52
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Toch, voordat u uw verlies neemt even contact opnemen met het juridisch loket of Woonbond zoals eerder geadviseerd.
https://www.juridischloket.nl/contact/

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 29, 2019 om 13:59
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo S99 ,

Lees deze informatie eens door , zie ook de voorbeeldbrief , klik op de rode regel .

https://www.woonbond.nl/nieuws/huurders-kunnen-contractkosten-terugvorderen

panter22
door panter22 - Apr 29, 2019 om 15:03
6599 Antwoorden / Vragen

Wat verstaat de verhuurder onder contractskosten? Het opmaken en versturen van het contract?
En nu je het contract niet wilt tekenen, dan wil hij die kosten vergoed hebben?
Ik ging er vanuit dat..... daar heb je niet zoveel aan. Wat hebben jullie precies afgesproken?
En de aanbetaling krijg je wel terug?
Maar een beetje voorzichtig zijn met die mondelinge afspraken.
In feite ben je al overeengekomen de kamer te huren en je hebt al een aanbetaling gedaan.
Waarom het contract niet bij de ondertekening even lezen?
Neem je tijd.
Al contact gehad met Kamernet over die contractskosten?

S9
door S99 Apr 29, 2019 om 15:38
Antwoorden / 1 Vragen

Hij verstaat inderdaad het opmaken en versturen van het contract onder de contractkosten.
Wat mij dus verward is die mondelinge overeenstemming. Heb ik door het doen van de aanbetaling automatisch toegezegd dat ik de kamer wilde huren? Ik dacht namelijk dat ik mezelf hier tegen had ingedekt door aan te geven dat ik het contract wilde lezen voor ik over wilde gaan op het overwegen tot huren.

In eerste instantie wilde de man dat ik een bewoner van het huis zou vragen om zijn contract in te zien, als ik zo nodig van te voren het contract wilde lezen. De huisbaas kwam daarna echter ook tot de conclusie dat dit toch wel vreemd zou zijn en gaf toen aan zelf een contract naar mij op te sturen. Dat is de afspraak geweest. Er is hierbij verder geen woord over contractkosten gezegd. Ik had hier inderdaad driedubbel moeten checken of zijn woordkeuze overeenkwam met de mijne. Omdat ik het hiervoor al meerdere keren over een voorbeeld-contract heb gehad dacht ik echter dat we zo een afspraak hadden.

Veel geleerd van deze situatie, dat wel. Ik ga het juridisch loket contacteren om te zien wat zij erover zeggen.

ro
door ron503 - Apr 29, 2019 om 15:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een aanbetaling kan als een akkoord tot huren van de woonruimte worden opgevat. U heeft al uw persoonlijke gegevens verstrekt en op basis van die gegevens is een voorlopig contract op gemaakt die u ter inzage heeft gekregen. Na het lezen van het contract heeft u besloten toch niet de woonruimte te gaan huren en krijgt uw aanbetaling minus het opstellen van het huurcontract retour. De verhuurder heeft op uw verzoek werk verzet en mag die kosten in rekening brengen. Ik snap echter niet dat u een voorbeeldcontract verwachte want in de verhuurderswereld bestaat zo'n contract niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2019 om 16:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas heeft de 'huisbaas'kosten gemaakt na en op basis van overleg met u.  Maar ik begrijp niet erg goed waarom u al niet van begin af aan twijfelde over dit overleg. De 'huisbaas'is akkoord gegaan zoals ik het lees met uw verzoek om het contract vooraf per e-mail toe te zenden.
Wettelijk mag een tussenpersoon geen kosten aan de toekomstige huurder in rekening brengen als de tussenpersoon door de verhuurder is ingehuurd.

Het lijkt mij dat u daar rekening mee moet houden als u, en dat zou ik in deze ook zeker wel advisere, contact opneemt met de woonbond  of met www.juridischloket.nl  U ben niet akkoord gegaan met de schriftelijke overeenkomst en kan hij niet stellen dat er sprake was van een mondelinge overeenkomst over de kamer. U dient m.i. in ieder geval de aanbetaling m.b.t. een maand huur terug te ontvangen maar dan helaas wel eventueel na verrekening van de contractkosten MITS die redelijk zijn waarbij u er m.i. ook nog vanuit kunt gaan dat de huisbaas niets anders heeft gedaan dan een modelovereenkomst die hij al had toe te zenden. Ergo minimale kosten.