muispim_1
door muispim_1 Jun 29, 2009 om 12:22
Geldzaken & recht

Huurverschillen met buren

ik ben woonachtig in een soort hofje.

De meeste van mijn buren betalen huren die ruim 150 euro lager liggen.

Voor dezelfde ruimte en situering.

Mag dit nu zomaar?

Een groot verschil of je maar 300,0o euro oeft te betalen of meer dan 450,-- euro?

821 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 29, 2009 om 12:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe lang woont u er al? En hoe lang wonen de buren, die veel minder betalen er al?

Vladja

stacey
door stacey - Jun 29, 2009 om 12:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ja, dat kan gebeuren, de huur is afhankelijk van puntentelling huis en omgeveing van hoelang iemand er woont, als iemand al jaren woont was de huur destijds laag en stijgt de huur met de jaarlijkse huurverhoging, op het moment dat iemand eruit gaat en er komt een nieuwe huurder in trekken ze de huur op naar de geldende huurprijs en dat is dan vaak een stuk hoger.

Je kunt ook op de huurspecificatie zijn welk percentage huur je betaald, ik woonde 11 jaar ergens en ik zat op 60% van de maximale huur, de volgende huurder zal meer dan dat gaan betalen, het is afhankelijk van aantal factoren hoe hoog ze het mogen optrekken, kan niet in alle gevallen direct tot 100%,  maar de huur gaat zeker stuk omhoog.

Daardoor krijg je die verschillen, kan per woning dus heel erg verschillen.

Groetjes,

johanpc
door johanpc - Jun 29, 2009 om 12:47
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan inderdaad toen ik in 1991 ging verhuizen  werd de huur van dat huis met 200 gulden verhoogd hoorde ik van de nieuwe huurder die toevallig een collega van mij was.

he
door henk1951 - Jun 29, 2009 om 12:57
256 Antwoorden / 0 Vragen

Tik eens in op google het woord huurharmonisatie en het wordt je helemaal duidelijk

gr Henk

kenwel2
door kenwel2 - Jun 29, 2009 om 13:13
1574 Antwoorden / 13 Vragen

muispim: Woon hier sinds 1973, mijn buren die er vanaf 2005 wonen, betalen ook 100 euro meer dan wij betalen, elke keer als er een nieuwe bewoner in een pand hier in de straat komt, precies hetzelfde type huis, dan mag de verhuurder namelijk de huur aanpassen...mogelijk is dat bij u ook het geval: Dat de meeste buren die zoveel minder huur betalen, aan een heel ander bedrag komen dan u, en inderdaad: Die puntentelling niet te vergeten, als de verhuurder een leegstaand pand heeft opgeknapt cq enige verbeteringen heeft aangebracht, kan dat grote invloed hebben op de huur..hij mag dan de huur aanpassen.

Succes, Gr. Henri