je
door jessicaorl Nov 23, 2005 om 23:54
Geldzaken & recht

Hypotheek

Ik ben op zoek naar een andere woning (op dit moment huur ik ik).

Ik ben al bij verschillende hpyotheekadviseurs geweest en het valt me op, dat de meeste mij een beleggingshypotheek proberen aan te praten. Waarbij ik dan te horen krijg, dat het risico in feite helemaal niet groot is, omdat rendementen (kijk bijvoorbeeld naar de onwikkeling van diverse indexen over de laatste decennia) op lange termijn een zeer positieve ontwikkeling laten zien.

Ik ben een beetje bang, om met geleend geld te beleggen (want daar komt het het in feite toch op neer).

Zijn er mensen op deze site, die wellicht een beleggingshypotheek hebben en wat zijn hun ervaringen met deze hypotheekvorm?

Jesse.

703 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jesse,

ik heb weliswaar geen beleggingshypotheek en ben ook geen hypotheekadviseur, die zullen zich nog wel melden, maar het woord zegt het al: beleggen en hier zit altijd een risico aan. Als je van gokken houdt, zal dit mogelijk een goede hypotheek voor jou zijn.

Ik neem aan dat deze adviseurs jou dit adviseren, omdat, zoals ik al ergens gelezen heb, aan deze hypotheekvorm het meest verdiend wordt..... en niet door jou; ik hoef denk ik ook niet te zeggen door wie dan wel....

Een andere optie is, als je van zekerheid houdt, een aflossingsvrije hypotheek. Bij deze hyptotheek betaal je alleen rente en geen aflossing. Deze rente is weer (volledig) aftrekbaar van je inkomen. En je kunt bijna altijd een aantal x-procenten per jaar boete-vrij aflossen (indien gewenst).

Echter aan deze hypotheekvorm verdiend een adviserur niet zoveel, wel genoeg hoor, maar het kan altijd meer, vandaar die beleggingshypotheek. Als zij zeggen dat het risico niet zo groot is, vind ik dat knap: niemand kan in de toekomst kijken!! En zij baseren hun advies op het verleden..... en je krijgt van die mooi-weer-praters echt geen garantie m.b.t. een beleggingshypotheek.

Is het nog niet zo lang geleden, dat heel veel woningbezitters met een beleggingshypotheek in de problemen kwamen?

Kijk uit met die lui!!

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 00:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,

Bedankt voor je reactie.

Jesse.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jessica,

Ik heb enkele jaren geleden een hypotheek op basis van beleggingen afgesloten. De koersen stonden lekker laag, de rente was dalende. Ik heb hierbij de mogelijkheid om te switchen tussen risicovolle fondsen en meer stabiele (obligatie)fondsen.

Tot op heden heb ik alles gematigd risicovol ingedeeld en de beleggingen voldoen boven verwachting. Zolang de beurs het relatief goed blijft doen zit ik gebakken, dus op het moment gaat het goed. Mocht de beurs een dipje ondergaan, dan kan ik het risico mijden en switchen.

In de praktijk is het rendement over beleggingen op de lange termijn altijd positief. De beurzen gaan omhoog en omlaag. Als je belegt, weet je dat je dit risico loopt. Zodra de koersen instorten is er opeens paniek en doet iedereen zijn beleggingen van de hand. Gevolg: verlies. Indien je gewoon zou afwachten tot het herstel, dan pik je dat weer mee. Helaas zijn op het moment dat de beurzen zich weer herstellen heel veel mensen bang en durven niet meer in te stappen, waardoor ze ook nog dit voordeel niet meepikken.

Zodra de beurzen stagneren, dan is het tijd om je beleggingen te verdelen onder minder risicovolle fondsen. Zodra de koersen weer aantrekken, moet je gelijk weer instappen. Dat is heel simpel gezegd de logica achter beleggingshypotheken. Als je er slim mee omgaat en je portefeuille goed in de agten blijft houden, blijven de risico's beperkt.

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De koersen zijn nog niet op 2/3 van wat ze waard waren in 2001.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Oehoe, ik heb het ook niet over de korte termijn. Hypotheken zet je voor langere perioden vast (althans, de meeste mensen).

Overigens zat de AEX in 2001 gemiddeld rond de 500 (varierend zo tussen 625 in januari, rond de 400 in het najaar om het eind van het jaar rond de 500 te sluiten) terwijl die momenteel net boven de 400 zit.

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Alleen maar om te weten Brynnar,

nov '00 AEX op 681
mei '03 AEX op 260

nu boven de 400 ???

De stand van 2000 zullen we de komende decennia waarschijnlijk nooit halen en of het werkelijk weer zo naar beneden gaat, tja dat hangt van vele factoren af maar dat dien je wel in je achterhooft te houden. Er gaat veel te veel mis op het moment.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Oehoe,

AEX nu (op het moment van schrijven) 417,72

Ik ontken niet dat er altijd risico's aan beleggen zitten, maar probeer zo veel mogelijk te anticiperen op schommelingen. Haal je geld weg uit risicovolle fondsen/aandelen als het tegenzit. Zodra de beurs weer een beetje aantrekt, zoals het afgelopen jaar, kun je weer wat risco nemen. Ik ben wel van mening dat je niet alles moet weggooien, maar het beste kunt afwachten tot alles weer aantrekt.

De instrorting van 2000/01 was ook mede te wijten aan het ploffen van de inernet luchtbel. Neem dan ook niet te veel risico met hypes!

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geen verstand van beleggen hebt, daarnaast misschien geen risico wilt lopen (om wat voor reden dan ook), is het dan wel zo verstandig om een beleggingshypotheek te nemen en afhankelijk te moeten zijn van iemand anders????

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jesse,Een goede raad van een oude man ?? ,hypotheek prima .Een
manier om op termijn met je vastgoed een stukje vemogen op te bouwen
.Maar koppel NOOIT beleggen in een of andere vorm aan  je woning!!
fred

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Weer wat "food for thought" voor mij.

Jesse

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

"you'r welcome"

ve
door verwijderd - Mar 8, 2006 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo jesse,

Welke hypotheek vorm je gaat kiezen is jouw keuze, ik adviseer je daarom om je te gaan verdiepen welke vormen er bestaan. wil je gokken met geld neem dan een beleggingshypotheek, maar dat vind ik persoonlijk geen fein idee. er wordt namelijk gespeeld met je geld, tenminste dat is mijn kijk erop. een spaarhypotheek is een van de meest veilige vormen, alleen in deze tijd met lage rente percentages niet echt rendabel. ik weet dat de postbank een klikzeker beleggingshypotheek heeft, afhankelijk van het geleende bedrag zul je nooit veel verliezen mocht het tegenvallen. denk erbij na dat een hypotheek voor 30 jaar is, je kunt natuurlijk altijd oversluiten maar dat kost geld. (boeterente e.d.)

laat je goed adviseren, sinds 01 jan. 2007 moeten hypotheek adviseurs een bepaald diploma hebben, behalve een hypotheek adviseur bij een bank. (daarom is DSB ook DSB bank geworden). maar ga naar een betrouwbare bank.

groetjes sylvia, en succes