Ms
door Ms007Moneypenny Mar 8, 2019 om 19:06
Geldzaken & recht

IB:Zorgkosten en hulpmiddelen

In de IB staat duidelijk vemeld dat je hulpmiddelen zijnde een scootmobiel of rolstoel NIET meer mag afschrijven/aftrekken.
Nu overweeg ik i.v.m. een beperking een elektrische handbike aan te schaffen: dit is een electrische aangedreven hulpmiddel dat voorop een rolstoel gekoppeld kan worden. Zal ik deze WEL kunnen afschrijven de komende 5 jaar..? Weet iemand waar ik met deze specifieke vraag terecht kan??

onderstaande info heeft mij op deze vraag gebracht, afkomstig van de website Meerkosten.nl
De Belastingtelefoon vertelde me dat gehandicaptenvoertuigen sinds 2014 niet meer aftrekbaar zijn. Hoe zit dat?
Medewerkers van de Belastingdienst zijn soms niet goed thuis in de verschillende vervoermiddelen voor mensen met een handicap. Het komt voor dat u van de Belastingdienst te horen krijgt dat een gehandicaptenvoertuig niet aftrekbaar zou zijn, omdat het om een ‘rolstoel of scootmobiel’ zou gaan. Die informatie klopt niet. U kunt de kosten voor andere gehandicaptenvoertuigen dan rolstoelen of scootmobielen gewoon aftrekken als kosten voor hulpmiddelen. Gehandicaptenvoertuigen zijn namelijk niet in het algemeen van de aftrek uitgesloten. Alleen rolstoelen en scootmobielen zijn uitgesloten.

1806 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2019 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat let u om het gewoon op te voeren? Persoonlijk zou ik dan het bedrag aan belasting wat u terugkrijgt door deze post, wel reserveren totdat de aanslag definitief is.

Maar een en ander is natuurlijk pas volgend jaar van toepassing.

Ms
door Ms007Moneypenny Mar 8, 2019 om 19:25
2 Antwoorden / 2 Vragen

Yup.. klopt... ik vroeg me af of er een fiscalist hier antwoordt op kan geven zodat ik niet achteraf voor verassingen kom te staan. Ik heb de hele middag mr. Google geraadpleegd, maar ik kom niet verder waar ik met deze vraag terecht kan ;)

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2019 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, ik ben geen fiscalist, maar heb de afgelopen dagen wel een stuk of dertig aangiften gedaan.:-))

Als u die aankoop laat afhangen of de aankoop, in gedeelten, opgevoerd kan worden bij de aangifte, kan en wil ik u niet raden.

Maar als u volgend jaar niets opvoert, krijgt u sowieso niets terug. Dus ik zie het probleem niet zo. Gewoon opvoeren en afwachten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 8, 2019 om 19:49
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien dat u op een andere wijze voor een vergoeding in aanmerking komt:
https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/hulpmiddelen/handbikes-aankoppelbaar-elektrisch/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2019 om 09:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat een hulpmiddel voor een hulpmiddel dat niet meer kan worden opgevoerd als aftrekpost ook niet kan worden opgevoerd.
Mogelijk kan degene die de electrische handbike kan leveren u informeren. De electrische handbike is een hulpmiddel voor het hulpmiddel rolstoel.

Ou
door Outis - Mar 15, 2019 om 17:02
1 Antwoorden / Vragen

Zo'n handbike zou wellicht kunnen worden aangemerkt als een 'ander hulpmiddel' zoals bedoeld in art. 6.17 lid 1 onderdeel d IB (wat dus zou betekenen dat de kosten aftrekbaar zijn). Ook aanpassingen aan zaken kunnen namelijk blijkens de parlementaire geschiedenis worden aangemerkt als een dergelijk ander hulpmiddel. Als voorbeeld wordt daarbij genoemd de aanpassing van een auto ten behoeve van een invalide.