Li
door Linkerhanden Jan 16, 2019 om 16:45
Geldzaken & recht

IBAN gegeven

Ik had een advertentie op marktplaats staan. Hier stond ook mijn postcode telefoonnummer en naam. Vervolgens krijg ik een whatsappje van een geïnteresseerde. Hij vraagt om mijn iban zodat hij het geld kan overmaken. Daarna zou ik het pas opsturen. Vervolgens niks meer gehoord, negeert alle berichten en neemt niet op. Volgens de bank kan er met alleen mijn naam en nummer niets. Klopt dat denken jullie? Of zouden ze wel eenmalige incasso kunnen doen?

1380 6 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 16, 2019 om 16:52
6599 Antwoorden / Vragen
Li
door Linkerhanden Jan 16, 2019 om 16:54
Antwoorden / 2 Vragen

Nee alleen mijn nummer doorgegeven. Niks met 1 cent of op een link geklikt.

ne
door neodutchio - Jan 16, 2019 om 17:00
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Met alleen uw rekeningnummer kunnen ze niets. Zo lang u uw pasje en ID kaart niet kwijt raakt is er niets aan de hand. Toen ik nog wel eens wat verkocht op MK kwam het erg vaak voor dat mensen geen geld overmaakte en niets meer van zich lieten horen. Dat is ook een van de redenen waarom Ebay hier niet van de grond komt. Nederlanders willen schijnbaar ergens onderuit kunnen.

Li
door Linkerhanden Jan 16, 2019 om 17:01
Antwoorden / 2 Vragen

Oke gelukkig.. Dus ook geen eenmalige incasso met bestelling bij bedrijven?

ne
door neodutchio Jan 16, 2019 om 17:06
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Als dat al zou kunnen gebeuren, dan kunt u deze zelf storneren. Bedrijven mogelijk namelijk zonder machtiging niet incasseren. Ze krijgen er dan nog een boete bovenop.

Li
door Linkerhanden Jan 16, 2019 om 17:08
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je snelle antwoorden. Hij kan toch op mijn naam en nummer een machtiging geven op zijn adres?

ne
door neodutchio Jan 16, 2019 om 17:22
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, een automatische incasso kan alleen met geldige handtekening. Dus zo lang ze uw handtekening niet hebben kan er geen geldige incasso gestart worden. Zodra u toch ineens ziet dat er geld is afgeschreven kunt u middels een MOI melding alles ongedaan maken. Dat kan zelfs tot 13 maanden terug. De bank gaat het dan onderzoeken en de incassant krijgt een boete wegens een foute incasso.
U moet ook altijd vooraf akkoord geven voor een incasso. Het kan dus niet zijn dat een persoon iets bij een webwinkel kan kopen op uw naam en rekeningnummer.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u nou eens begint met heel zorgvuldig uw bankrekening in de gaten te houden? Dan ziet u elke dag of er wellicht iets geks gebeurt.

En hoe zou een eventuele koper geld naar u kunnen overmaken, als hij uw bankrekeningnummer niet heeft?

tenormin
door tenormin Jan 16, 2019 om 17:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij heeft de TS wel zijn IBAN gegeven @tijger1.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, logisch. Hij wilde iets verkopen en daar geld op zijn rekening voor ontvangen. Hoe zou dat dan anders moeten als hij NIET zijn rekening nummer had gegeven?

tenormin
door tenormin Jan 16, 2019 om 17:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat je schrijft en hoe zou een koper geld naar u kunnen overmaken als hij uw bankrekeningnummer niet heeft? Dan is het een misverstand mijnerzijds.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let op het woordje “zou”.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2019 om 18:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan tegenwoordig ook via Marktplaats een iDEAL betaalverzoek versturen. Dan hoef je je rekeningnummer niet door te geven.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat ik lees over Ideal betalingen tussen particulieren, is dat de één een code moet scannen op de mobiel van een ander.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2019 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien bij sommige iDEAL betalingen direct tussen particulieren ofzo, dat weet ik niet.

Bij Marktplaats loopt dat gewoon via Marktplaats zelf, heb zelf ook een aantal keer op die manier betaald voor een aankoop. Ik kreeg via MP een betaallink in een bericht, na betalen zien zowel koper als verkoper dat de betaling geslaagd is. Bij de afschrijving zie ik niet het rekeningnummer van de verkoper, maar van MP.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook ik heb dat particuliere gedoe nog nooit gebruikt, zag het op Google. Maar via MP lijkt me wel zo veilig.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2019 om 18:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het nadeel is alleen dat oplichters ook weer misbruik kunnen maken van die mogelijkheid. Uiteraard niet via MP zelf, maar door nep betaallinkjes die van MP af lijken te komen... dat moet dan wel buiten MP om, maar het valt niet uit te sluiten dat sommige daar toch intrappen.

jo
door jorisw - Jan 16, 2019 om 19:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar komt deze idiote paranoia de laatste tijd toch opeens vandaan??? Het hele betaalsysteem is al tientallen jaren niet fundamenteel veranderd. Waarom zou het nu opeens een gevaar zijn?

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is dezelfde paranoia als men ineens een onbekend telefoonnummer ziet als men opgebeld wordt.

Dan zit men te bibberen en neemt niet op.

jeuneke
door jeuneke - Jan 16, 2019 om 19:23
64 Antwoorden / 34 Vragen

Mijn ervaringen zijn dat er vaak mensen reageren via Marktplaats. En vervolgens niet komen op de afgesproken datum en verder ook niks meer laten horen.
Zolang je je spullen nog hebt, is er niks aan de hand. Behalve dat het vervelend is.