br
door braampje Sep 2, 2005 om 16:19
Geldzaken & recht

ID-kaart

Mijn oma van 88 jaar wonnt tegenwoordig in een bejaardenhuis. Zij zit in een rolstoel en is aan het dementeren. Zoals iedereen in Nederland hoor je een geldig legitimatie-bewijs bij je te hebben. Haar ID-kaart in vorige maand afgelopen dus heeft ze een nieuwe nodig.(ze gaat ook vaak naar buiten in haar rolstoel, daarom) Nu verlangt de gemeente Rijnwaarden dat zij PERSOONLIJK naar het gemeentehuis komt, terwijl ze in een rolstoel zit. Dit is te ver om geduwt te worden dus zou je een busje moeten huren om even een ID-kaart te laten maken. Is dat echt nodig of kan EEN GEMACHTIGDE haar ID-kaart bestellen/ophalen?

850 3 Rapporteer

ob
door obelix - Sep 2, 2005 om 17:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij moet je oma echt persoonlijk mee....

zie: www.paspoortinformatie.nl/nl/  :

Een nieuw reisdocument moet u in persoon aanvragen. Bij de aanvraag van een reisdocument dienen uw identiteit en nationaliteit vastgesteld te worden. U moet daarvoor alle in uw bezit zijnde reisdocumenten meenemen en één recente pasfoto van goede kwaliteit.

Iedereen kan ongeacht de leeftijd een reisdocument aanvragen. Kinderen tot achttien jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die het gezag over het kind heeft). Bij de aanvraag dient u tevens een geldig legitimatiebewijs te tonen van de ouder dan wel gezaghouder die schriftelijk toestemming verleent.
Hetzelfde geldt voor kinderen tot twaalf jaar die een identiteitskaart willen aanvragen.

Reisdocumenten worden (voor een betere beveiliging) op een centrale plaats in Nederland voorzien van uw persoonlijke gegevens. U krijgt uw nieuwe reisdocument daarom niet meteen mee.

sorry, kreeg het niet kleiner...

wij hebben de kinderen in het paspoort in laten schrijven en ook hen moest ik boven de toonbank uittillen, zodat ze met de pasfoto vergeleken konden worden....

(heeft ook lekker veel zin: een pasfoto van een knulletje van 1 jaar in een document dat 5 jaar geldig is.... dat lijkt over 5 jaar niet echt meer, volgens mij)

Succes!  Wilma

brynnar
door brynnar - Sep 2, 2005 om 17:17
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Braampje,

Ik heb vorige maand ook een nieuw paspoort moeten halen. Ondanks het feit dat ik (gelukkig) nog jong ben en goed ter been, moest ik hier een vrije middag voor nemen, aangezien ik op ca 1 uur rijden van mijn werk woon. Het bleek onder geen voorwaarde mogelijk om hier iemand voor te machtigen, terwijl mijn vrouw vaak door de week wel vrij is (onregelmatige werktijden).

Nu is mijn situatie natuurlijk anders, maar helaas geldt dit ook dus voor ouderen en mensen die aan een rolstoel gebonden zijn. Ik hoop dat een een lief (klein)kind, in het bezit van een grote auto (stationwagon of suv, alwaar de rolstoel achterin kan), bereid is om haar te vergezellen.

Het spijt me dat ik geen beter nieuws voor u heb.

Brynnar

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2005 om 00:45
117 Antwoorden / 1 Vragen

Niet erg klantvriendelijk van die gemeente. In onze gemeente zijn zowel een bejaardentehuis als een verpleeghuis gevestigd. Rolstoelgebruikers en andere personen voor wie het zeer bezwaarlijk is zelf te komen, kunnen het bij de administratie van die tehuizen melden als zij een ID-kaart wensen. De medewerkster van de gemeente komt vervolgens met de benodigde documenten naar het tehuis. Dit geldt eveneens voor thuiswonenden die niet de deur uit kunnen.