vr
door vraagjeover Jan 8, 2017 om 19:59
Geldzaken & recht
Iemand ervaring met het bedrijf BurgerDock?

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes over het bedrijf BurgerDock, ik vraag mij tevens af of deze crowdfund actie betrouwbaar is.

Het werkt als volgt, je inversteert vanaf minimaal €250,- en je wordt voor 0.2% (per €250,-) mede-eigenaar van de fastfoodketen. In ruil daarvoor verwacht BurgerDock 40 euro per maand uit te kunnen keren per optie. In principe zou je dus in een half jaar het ingelegde geld al kunnen terug verdienen. Het volgende staat op hun website:

'Stel je neemt 1 optie van 250 euro. Dat is 0,2% van de aandelen. Stel de verwachte nettowinst per vestiging is 240.000 euro per jaar en 20.000 euro per maand. Jij ontvangt dan elke maand 40 euro op je rekening, oftewel 480 euro per jaar. Dat is ongeveer 2.400 euro in 5 jaar. Als alle opties zijn volgeschreven gaan we van start. Je krijgt dan een conceptovereenkomst per mail. Daarna een uitnodiging van de notaris om het contract te ondertekenen. De administratie wordt verzorgd door een accountantskantoor.

Is er een soort garantie als je het via de notaris doet of heb je geen poot om op te staan?

Tevens maakte het mij ook zorgen dat ik op andere websites zag dat de oprichter van BurgerDock meerdere bedrijven heeft gehad. Waarvan ook het creditcardbedrijf Exacard. (iemand ervaring met deze creditcard?) Op de website klacht.nl staat een aantal klachten.

Mocht iemand meer weten dan hoor ik het graag!

Bron: www.burgerdock.nl

Bron: http://www.klacht.nl/exacard/

10104 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2017 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gelooft in sprookjes? Op naar de Efteling dan maar, kunt u uw hart ophalen.

Een uitkering van € 40,00 per maand naar aanleiding van een jnvestering van € 250,00?

Dat kunt u toch niet serieus menen.

Notarissen geven geen garantie.

vr
door vraagjeover Jan 8, 2017 om 20:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw vlotte reactie. Er is al veel geinversteerd in het bedrijf, er is blijkbaar een hoop vertrouwen in. Ik dacht al dat het te mooi leek om waar te zijn. Zoiets is dus écht niet mogelijk? Mocht het inderdaad om oplichting gaan dan zal ik de mensen hier graag willen informeren.

pe
door pebk Jan 9, 2017 om 13:00
583 Antwoorden / 0 Vragen

Is er werkelijk geinvesteerd in het bedrijf? Mischien zijn al die investeringen wel door de personen er achter zelf gedaan. Het staat natuurlijk leuk.

Veel investeringen in nieuwe bedrijven worden gedaan met een termijn van drie jaar ROI. Binnen een jaar is dat heel snel. Ze zouden daarvoor restaurant(s) moeten bouwen en verbouwen. Is dat realistisch met een investering van 125000?

Crowdfunding (en aandelen kopen in het algemeen) is altijd risicovol, maar op zich leuk met 'speelgeld'.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2017 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U dacht toch niet werkelijk dat met een jnvestering van € 125.000 een bedrijf inzake burgers gestart kan worden wat een NETTOWINST van € 240.000 per jaar oplevert?

Het gaat helemaal niet om oplichting, het gaat om een voorbeeld van een sommetje, wat een sprookje is.

Maar als u die € 250 kunt missen dan doet u toch mee? Krijgt u misschien als aandeelhouder een burger gratis:-))

Topantwoord

pi
door pieterwolters - Jan 8, 2017 om 21:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat zitten googlen. McDonalds haalt een nettowinst van zo'n 15% van de bruto-omzet. Stel dat BurgerDock dezelfde resultaten kan boeken (wat nog maar de vraag is, ik kan me voorstellen dat McDonalds beter over inkoop kan onderhandelen dan een klein bedrijf) dan heb je per filiaal een jaaromzet van 1.600.000 Euro beginnende bij dag 1. Dat zijn ruim 1000 hamburgers per dag (bij 4 euro per stuk). Stel dat je 8 uur omzet draait per dag, dan moet je 125 hamburgers per uur verkopen. Vanaf dag 1. (Goed, misschien een paar minder omdat er ook nog frisdrank en koffie wordt verkocht.)

Niet realistisch dus. Maar als je wilt investeren had je dit zelf ook wel berekend lijkt me.

vr
door vraagjeover Jan 8, 2017 om 21:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jonge inversteerders die nog naief zijn, (waar ik zelf blijkbaar ook onderval) trappen hier in. Goed dat jullie mij in ieder geval hebben gewaarschuwd hebben. Erg jammer dat dit bedrijf zich erg rooskleurig voordoet. Is er eigenlijk ook een kans dat de eigenaar er met de 125.000 euro vandoor gaat? Of is dat niet mogelijk als alles via een notaris verloopt?

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2017 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alles is mogelijk. Zonder of met notaris.

ne
door neodutchio - Jan 8, 2017 om 21:33
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Gemiddeld duurt het 5 jaar voordat een bedrijf echt uit de kosten is. Alleen al de aanschaf van een restaurant kost al meer dan de € 125.000 die ze vragen. Dus vanaf dag 1 al uitkeren is echt een droom.

Topantwoord

newmikey
door newmikey - Jan 8, 2017 om 21:53
830 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, een kind kan uiteraard zien dat dit een scam is. Het is trouwens "investering" maar dat is bijzaak. Je wordt mede-eigenaar van helemaal niets want er bestaat nog géén keten. Op de website maakt men gewag van 5 geplande  hamburger restaurants (Deventer, Apeldoorn en nog drie onbenoemd). Met de genoemde totaalsom start je nog niet eens één enkel hamburger tentje. Alleen al de eerste-jaars investering in huur, verbouwing, apparatuur, vergunningen, personeel en reclame zal dat bedrag ver te boven gaan.

Van wat ze onder aan hun website als financiele planning opgeven kan je uiteraard alleen nog maar in een spontane lachstuip schieten, eenhalf miloen omzet met 25% netto resultaat in het eerste jaar:

Financiële Gegevens

Totale investering: €125.000,-

Financiëring:
Eigen vermogen: €35.000,-
Particuliere deelnemers: €125.000,-
Zakelijke partners: €35.000,-

Omzet 1e, 2e en 3e jaar:

Omzet 1e jaar: €476.000,-
Omzet 2e jaar: €591.000,-
Omzet 3e jaar: €843.000,-

Netto bedrijfsresultaat 1e: €116.806,-
Netto bedrijfsresultaat 2e: €157.976,-
Netto bedrijfsresultaat 3e: €308.996,-

vr
door vraagjeover - Jan 8, 2017 om 22:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik hoop dat mensen zich achter de oren krabben voordat ze meegaan in de crowdfunding van BurgerDock.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2017 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een normaal mens gaat daar helemaal niet in mee. Maak u zich geen zorgen.:-))

vr
door vraagjeover Jan 8, 2017 om 22:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Viel ik bijna buiten de boot...

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2017 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als "jonge investeerder" kunt u beter uw centjes op de bank zetten. Levert nauwelijks rente op, maar na een jaar hebt u het nog wel. Eerst maar eens wat verdiepen in investeren, voirdat u dat doet.

Sl
door Slider2017 - Jan 9, 2017 om 09:50
2 Antwoorden / Vragen

http://www.missethoreca.nl/fastfood/nieuws/2017/1/formule-met-biologische-hamburgers-opent-eerste-vestiging-101256226

vr
door vraagjeover Jan 9, 2017 om 10:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

We zullen wel zien hoe het uitpakt. Ik hoop dat de 'mede-eigenaars' wel iets terug gaan zien van hun inverstering. En dit geeft weinig informatie over mijn vraag. Iedereen kan een zo'n soort concept naar de markt brengen. Daarbij is die 125,000 euro niet voldoende, als ik de reacties mag geloven.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 9, 2017 om 10:38
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Of je je geld eruit krijgt, dat is maar de vraag, zeer waarschijnlijk niet, maar ik denk wel dat de tijd rijp is voor een 'biologische' variant van de McDonalds. Het is alleen de vraag hoeveel mensen bereid zijn flink wat meer voor hun 'gezondere' hamburger te betalen. Want tegen die lage kosten van MD zal dat echt niet lukken. De economie zit in de lift dus dat zal er aan meehelpen. Ik denk dat je zulke investeringen moet doen als je gemotiveerd bent om een bijdrage te leveren aan beter voedsel, niet als een belegging.

De bovenstaande link werkt niet, u bedoelt deze klik HIER

ne
door neodutchio - Jan 9, 2017 om 10:42
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als u toch wilt gokken met uw geld kunt u beter investeren in drank. Met deze constructie weet u zeker dat u alles kwijt bent. Met aandelen is het de vraag hoe weinig er over blijft. Met drank, en vooral bier, heeft u na en jaar nog altijd het statiegeld. En dat bedrag is gegarandeerd.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2017 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een beknopt ondernemingsplan opvragen. Zou ik maar doen, kunt u nog een beetje lachen.

Sl
door Slider2017 Jan 9, 2017 om 12:02
2 Antwoorden / Vragen

Omdat?

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

omdat? Wat er in staat.

Sl
door Slider2017 Jan 9, 2017 om 12:22
2 Antwoorden / Vragen

Heb je het ontvangen dan?

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoef het niet, mijn reactie was voor de Ts.

vr
door vraagjeover Jan 9, 2017 om 13:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zou het volgens jou wel kunnen werken, Slider2017? Zo ja, waarom? Iedereen keurt het hier namelijk af. Het plan lijkt onhaalbaar en ook een beetje misleidend.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vraagjeover. Misschien heeft @slider2017 al een aandeel aangeschaft.

vr
door vraagjeover Jan 9, 2017 om 14:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 Wie weet, maar ik ben toch wel erg benieuwd naar zijn reactie. En volgens mij zit je nergens aan vast als je geen geld overmaakt en niets ondertekend, toch? Je kan er dus vermoedelijk nog onderuit. (mocht je aandelen hebben) @Slider2017

Sl
door Slider2017 Jan 9, 2017 om 15:11
2 Antwoorden / Vragen

Waarom is het misleidend? Ze geven alleen voorbeelden hoeveel je kan verdienen als je 1 of meerdere
opties neemt. Hoeveel winst er is of komt weet niemand.

Ik heb me alleen ingeschreven, en als hij vol is hoef je pas te betalen. Je kan ook eventueel al je vragen via facebook stellen zag ik  maar ik zal julllie op de hoogte houden als ik het eerste bedrag ontvangen hebt :-)

diumenge
door diumenge Jan 9, 2017 om 18:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Slider2017, laat je het ook weten als je niets of minder ontvangt?

He
door Helma53 - Jan 9, 2017 om 12:36
2 Antwoorden / Vragen

Ik zou zeggen reken even door. Hoe groot moet de omzet van een filiaal zijn om een nettowinst  te behalen van 250.000 euro? Hoeveel burgers moet dit filiaal daarvoor verkopen? Hoeveel klanten hebben ze daar voor nodig? Staat het bedrijf ingeschreven bij de kvk? Waar komt het eerste filiaal? Hoe ziet het startplan eruit? Gaan ze in een bestaand pand of een nieuw pand dat dan dus nog gebouwd moet worden? Enz. Zal het bedrijf het eerste jaar al winst maken en is dit dan 250.000 euro. Voor mij klinkt dit te mooi om waar te zijn en dus geloof ik het niet. Teveel vragen en niet concreet genoeg

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2017 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slider2017
Ze geven alleen voorbeelden? Reken dan bijvoorbeeld eens uit wat de opbrengst is als er een miljoen netto-winst gemaakt wordt:-) Is veel leuker, net zo irreëel.

U stelt ons op de hoogte als u het eerste bedrag ontvangen hebt?

Dat is heel aardig. Dat bericht zal dan tegen die tijd waarschijnlijk uit het bejaardentehuis komen waar u dan zit:-)

Topantwoord

hutch
door hutch - Jan 9, 2017 om 15:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Persoonlijk zou ik er ook niet aan beginnen. Ik zie dit meer als een gokspelletje.....
Waar het (nu) wachten op is (zoals heel vaak op o.a. deze site), is 'iemand' die dit alles de hemel in prijst.

vr
door vraagjeover Jan 9, 2017 om 15:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Die persoon is vermoedelijk al aanwezig onder de naam Slider2017... Als dit zo is dan is het wel erg triest zeg. Kijk maar eens even onder de post van Tiger1.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij prijst het niet de hemel in, maar ook hij kan jammer genoeg niet rekenen. En zal nu teleurgesteld zijn, wat hij zag de gouden bergen al schitteren.

hutch
door hutch Jan 9, 2017 om 16:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het valt mij inderdaad op, dat @Slider2017 zich 'toevallig' (?) vanmorgen heeft geregistreerd op deze site en dan alleen bij dit topic reageert. Gezien het feit dat dit hier vaak gebeurt door eigenaren en/of belanghebbenden van bepaalde bedrijven, komen dit soort antwoorden / reacties nu niet bepaald serieus over. Wel een voordeel is dat het meestal blijft bij dat ene topic.

Sl
door Slider2017 Jan 9, 2017 om 21:06
2 Antwoorden / Vragen

@Hutch, ik wist dat Burgerdock vandaag een persbericht eruit ging doen, dus gewoon gegoogled en
kwam hieruit. Ik posted verder nooit op de Kassa site.

Maar ik heb verder geen banden met Burgerdock of hun familie maar beleggen is eveneens een risico, je kan het ook
op je bank laten staan en het aan de belastingdienst geven, het is maar wat je wilt toch?

En dat ik alleen hier reageer is omdat ik alleen hierin geinteresseerd ben. beetje jammer dat er zo argwanend gereageerd wordt. Maar
never mind, veel plezier hier!!

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u belegt, moet u de waarde ook opgeven aan de belastingdienst hoor.

reflecs
door reflecs - Jan 9, 2017 om 17:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

OT
Wat betreft Exacard vind ik wel iemand met dezelfde achternaam, maar een andere voorletter. I i.p.v. Y?

vr
door vraagjeover Jan 9, 2017 om 17:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit staat op de website van http://www.pg2.nl/?page_id=20 Hij is tevens ook de oprichter/directeur van BurgerDock.
Op klacht.nl staan in ieder geval aardig wat meldingen. Zo zou het bijna onmogelijk zijn om contact met ze op te nemen... Ik vrees het ergste met BurgerDock.

PG2.nl

Exacard
De onderneming van [edit -red.. Exacard heeft een prepaid mastercard op de markt gebracht.
www.exacard.com

reflecs
door reflecs Jan 9, 2017 om 18:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ok, mijn fout, inmiddels ook gevonden dat de website op naam van die persoon geregistreerd stond. Dat is niet zo mooi. Al wekt de tekst "creëer een inkomen" toch al valse verwachtingen.

pi
door pieterwolters - Jan 9, 2017 om 18:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens zou ik het idee niet bij voorbaat willen afschieten. Goed, de voorgestelde rendementen zijn niet realistisch (zeker niet op korte termijn), maar op zich kan het wel een winstgevende investering zijn. Maar reken met een veel lager percentage. Als de boel het eerste jaar verliesvrij draait is het al heel erg aardig, en daarna zou een rendement van 5...6% per jaar mogelijk moeten zijn. Nog altijd veel meer dan wat je met je spaargeld verdient. Dus als je wat geld over hebt is het geen gekke investering.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2017 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Och ja, en als het fout loopt verkopen ze de inventaris en delen de "opbrengst" uit aan de aandeelhouders. Kan niet misgaan dus.:-))

vr
door vraagjeover - Jan 9, 2017 om 19:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een goede inverstering? Misschien wel, maar de eigenaar van deze business roept vraagtekens bij mij op. De heer Y.[edit-red.]was ook eigenaar van het voormalige creditcard bedrijf 'Exacard'. Als ik de reacties op www.klacht.nl/exacard moet geloven, dan is zijn volgende project vast ook niet helemaal zuiver en transparant.

vr
door vraagjeover - Jan 10, 2017 om 16:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn vooruitgangen geboekt op de website van BurgerDock. Zo Is de geplande opening nu tussen maart en mei 2017. Ook zijn er een hoop antwoorden toegevoegd in de FAQ. In ieder geval een stap in de goede richting. Iedereen nogmaals bedankt voor het advies.