Ma
door Martha09 May 17, 2019 om 19:28
Geldzaken & recht
Ik heb problemen met de terugbetaling van obligaties Xpose

Ik heb obligaties Xpose (FK - Apps Innovations BV) aangeschaft, welke medio februari 2019 zouden worden terugbetaald incl. rente.
Tot op heden is er geen bedrag geretourneerd. Ook is de organisatie niet meer bereikbaar.
De obligaties worden echter nog steeds aangeboden via internet.

Heeft iemand hier ervaring mee; hoe nu te handelen ?

6907 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2019 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt belegd buiten AFM toezicht, er was geen vergunningplicht of prospectus.

En dan nog 14% rente op een obligatie? Met uw inleg is waarschijnlijk een deel van de rente van oude inleggers betaald.

Dit is gewoon een piramidespel, oftewel Ponzifraude.

Uw geld bent u zo goed als zeker kwijt, maar neem eens contact op met de AFM.

costnix
door costnix May 17, 2019 om 20:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ze beweren, dat het niet nodig is.

Citaat van hun website:
Aanbieders van obligaties dienen een prospectus op te stellen, een wettelijk vereist document bij het aanbieden van beleggingen. Deze moeten ze laten goedkeuren door de Autoriteit Financiële Markten, tenzij er een vrijstelling van toepassing is. In het geval van Xpose Obligaties is de vrijstelling van toepassing, omdat met de aanbieding een kleiner bedrag dan 2,5 miljoen euro wordt verkregen. Met de Wet oneerlijke handelspraktijken houdt de overheid toezicht op ook de kleinere aanbieders.

Dat is makkelijk “verdienen”.

sjjoppy
door sjjoppy - May 17, 2019 om 21:21
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Hier staat de waarschuwing bij.
https://xpose-obligaties.nl/contact/

el
door elmarojo Sep 6, 2019 om 12:31
39 Antwoorden / 10 Vragen

Waar? Staat geen waarschuwing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 17, 2019 om 21:26
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst en in deze heeft een een zeer riskante belegging gedaan. En bij riskante beleggingen kan het helaas voorkomen dat hetgeen u heeft belegd 'als sneeuw voor de zon is verdwenen'. En dat heet dan echt beleggersrisico.
Het lijkt mij dat hier helemaal niets meer te halen is. Wat u ook zou willen doen, het zal u alleen nog meer kosten opleveren of wel schade.

edrick3
door edrick3 Sep 6, 2019 om 10:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een belegging is iets anders dan obligaties aanschaffen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 6, 2019 om 10:13
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK, hoewel de vraag uit mei stamt, waarom is volgens u het aanschaffen van obligaties naar uw mening dan geen vorm van beleggen?
Gebruik deze zoekterm eens bij een zoekmachine  obligaties en beleggen en u ziet veel aanbiedingen m.b.t. beleggen in obligaties. Ik geef geen link(s) aangezien dat dan reclame zou zijn voor diverse beleggingsbemiddelaars.

edrick3
door edrick3 Sep 6, 2019 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OK
Obligaties zijn leningen die worden uitgegeven door bedrijven of overheden. Als je een obligatie koopt, leen je geld uit aan een onderneming of een overheid. Meestal ontvang je als obligatiehouder een vergoeding in de vorm van 'couponrente'. https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/producten/beleggen/checklist-obligaties

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 6, 2019 om 13:51
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Die vorm van lening is dan ook te zien als een belegging waarmee je risico loopt. (Ik was tot recent secretaris van een vereniging waar een groot geldbedrag is belegd in zowel aandelen als obligaties. Als een onderneming failliet gaat is de lening/oblgatiewaarde ook in ieder geval minder en zeer waarschijnlijk 'foetsie'. En bij een overheid waar sprake is van zeer grote devaluatie geldt dat ook.
En zie ook de in mei gegeven andere reacties.

newmikey
door newmikey - May 17, 2019 om 22:40
830 Antwoorden / 0 Vragen

Obligaties met 14% rente en u heeft er geld ingestopt? Tsja, dan staat de uitkomst praktisch vast. U kunt verder niets doen en het geld is en blijft weg.

edrick3
door edrick3 - May 18, 2019 om 12:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vast rendement van 14%?
Is alleen voor goedgelovige zielen....
Voor sprookjes kun je beter naar de Efteling gaan.
Buiten AFM-toezicht .... ja, dat staat er niet voor niks.
hoe nu te handelen ?
Je geld afschrijven en je verlies nemen.
Zou het wel melden bij: https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/waarschuwing/ponzi-piramide

panter22
door panter22 - May 18, 2019 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

4.1      Aflossing op de Vervaldatum

Tenzij eerder afgelost, aangekocht of verlengt als hieronder bepaald, lost de Uitgevende Instelling de Obligaties per 29 september 2019, de “Vervaldatum”, tegen hun uitstaande Hoofdsom af, te vermeerderen met de bijgeschreven nog niet betaalde rente en andere in deze Obligatievoorwaarden overeengekomen betalingsverplichtingen.
https://xpose-obligaties.nl/obligatievoorwaarden/

Lees de voorwaarden eens door.

Ma
door MarkM - Sep 6, 2019 om 09:02
1 Antwoorden / Vragen

Hey Martha,

Ik heb precies hetzelfde als jou, mijne zou 10 december 2018 worden terugbetaald en ik ben al 50x aan de telefoon geweest via bellen en sms met de eigenaar van xpose, echter na heel veel beloftes om het te gaan regelen is het nog steeds niet geregeld, en wacht ik nog steeds op me geld.
Ik ben nu aan het kijken of ik dit via een advocaat in werking kan zetten om mijn geld terug te krijgen.
Ook heb ik contact opgenomen met kassa, maar helaas is er nog niks uit voort gekomen.

Als je me wilt contacten:
markgoder1@gmail.com

edrick3
door edrick3 Sep 6, 2019 om 10:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je wilt graag spam?

Th
door Thijs124 Sep 6, 2019 om 10:24
289 Antwoorden / Vragen

Zo krijg je nog veel meer aanbiedingen. Je zult wel veel mailings krijgen om nog rijker te worden.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2019 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe naief kan men zijn.

newmikey
door newmikey Sep 6, 2019 om 11:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Heerlijk, je geld aan twee gladjakkers (namen staan in prospektus, dit zijn beide seriele ondernemertjes met veel te veel BV's) "doneren" op basis van investeren in een "paniekapp" voor telefoons, wetende dat de meeste apps weinig opleveren en snel gekopieerd worden. Een voorgesteld rendement gebaseerd op luchtspiegelingen zonder enige rechtszekerheid. By-by, poen!