II
door IInes0808 Jan 24, 2018 om 12:59
Geldzaken & recht

Ik huur een opslagruimte voor 15 jaar mag de verhuurder tussentijds opzeggen?

Ik wil deze afspraak maken bij het huis dat ik ga kopen.

1939 9 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 24, 2018 om 13:01
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ligt eraan wat er in het huurcontract staat. Lijkt me wel, in 15 jaar kan er veel gebeuren

II
door IInes0808 - Jan 24, 2018 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil voor 15 jaar zeker zijn van de mogelijkheid dit te gebruiken, daarvoor komt een afspraak bij het koopcontract van het huis.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2018 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar hele goede afspraken op papier (laten) zetten. Maar u zou zelf ook in de situatie kunnen komen te verkeren, dat u op wil zeggen. Daar wel over nagedacht?

ne
door neodutchio - Jan 24, 2018 om 13:25
5165 Antwoorden / 12 Vragen

15 jaar klinkt als een ondernemer en niet als een consumenvraag.  Voor consumenten is dit niet mogelijk. Of het zakelijk kan en mag kunt u het beste navragen opWww.higherlevel.nl

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou je als consument niet met iemand kunnen afspreken dat je een opslagruimte voor 15 jaar huurt?

ne
door neodutchio Jan 24, 2018 om 14:32
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Omdat dit wettelijk niet is toegestaan. Op consumentengebied worden contracten van langer dan een jaar onredelijk bezwarend. Na een jaar is het weer opzegbaar.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Omdat dit wettelijk niet is toegestaan”.

Hoe komt u op het idee, natuurlijk kan en mag dat wel.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 10:32
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een huur van 15 jaar op consumentengebied is onredelijk bezwarend. Er valt voor een consument niet te overzien wat er de komende jaren gaat gebeuren. De wet beschermd daarmee het klem zetten van de consument. Het risico moet door de ondernemer gedragen worden en niet door de huurder.

jo
door jorisw Jan 25, 2018 om 11:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval wordt de consument dus helemaal niet beschermd. TS wil een garantie dat de opslagruimte in ieder geval een flink aantal jaren beschikbaar blijft. TS mag kennelijk wel een hypothecaire lening afsluiten met 20 a 30 jaar verplichtingen maar iets huren voor 15 jaar mag niet??? Als dat werkelijk zo is, wordt het hoog tijd dat er eens met de bezem door allerlei regeltjes wordt gegaan.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 12:17
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een hypotheek is er een onderpand, veelal verzekeringen en de mogelijkheid om te verkopen. Als ik over 10 werkloos zou zijn en de kosten niet meer op kan brengen kan ik mijn huis verkopen. Als ik een pand huur waar ik dan nog 5 jaar voor moet gaan betalen zou ik alleen maar dieper in de ellende komen.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De consument wordt hier helemaal niet klem gezet. De Ts wil juist zekerheid dat hij 15 jaar een schuur kan huren. Niet per se die verkoper.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 13:34
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een ondernemer wordt geacht in de toekomst te kijken, een consument niet. Niemand weet wat er in de komende jaren financieel gaat gebeuren. Om een consument te beschermen om geen langdurige overeenkomsten aan te gaan is er bepaald dat een onredelijk lange termijnen geen mogelijkheid is. Zowel de huurder als de verhuurder hebben geen poot om op te staan omdat er na een bepaalde periode (vaak na 1 of 2 jaar) de huur van beide kanten op te zeggen is. De wet gaat er van uit dat je een consument niet kan laten opdraaien voor langdurige contracten. Ook al zou je het willen als consument, 15 jaar houd geen stand.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie zegt dat die verhuurder een ondernemer is? En ook als consument kan je langdurige contracten aangaan en natuurlijk kan je altijd opzeggen, maar dan zit je wel aan een afkoopsom vast. De verkoper heeft dus blijkbaar een huis met daarnaast een apart stuk grond met een garage, die de koper langdurig wil huren.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 14:07
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Die afkoopsom is er niet aangezien 15 jaar een te lange periode is. En wat ik bedoel te zeggen is dat als een ondernemer 15 jaar lang wil huren dat dat een vast contract is. Een ondernemer doet is wat in zijn bedrijf past en handeld daar naar. Een consument is volgens de wet anders.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, een consument is een klein kind en moet beschermd, daarom kan hij bijvoorbeeld niet vijf jaar een auto leasen.:-))

Hier wil die consument juist beschermd worden door zeker te weten 15 jaar te kunnen huren, want voor een garage geldt een huurbescherming.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 14:22
5165 Antwoorden / 12 Vragen

5 jaar voor leasecontract is weer een normale periode. 15 jaar vast huren wordt niet als normaal ervaren.

uwjurist
door uwjurist - Jan 24, 2018 om 13:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Ja, dat mag bij 'overige bedrijfsruimte' (daar valt een opslagruimte onder). Ik raad wel aan ook de huurprijsstijging vast te leggen (bijv. maximale inflatie volgens CPI) en een ruime opzegtermijn. En leg ook vast dat u als huurder wel eerder mag opzeggen (al dan niet onder voorwaarden).
Het beste is om het huurcontract te laten opstellen/controleren door een huurrechtspecialist.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

II
door IInes0808 Jan 25, 2018 om 11:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Dank voor de antwoorden
Vreemd dat dit privé niet zou mogen, maar als het zo is, goed dat ik het weet.

Het is bedoeld als privé garage en schuur/ dus opslag had ik gedacht.
Kennelijk mag dat niet voor 15 jaar, dus moet ik dat huis kopen zonder dat ik kan vastleggen dat ik de beschikking kan blijven houden over schuur en garage. Dat zou voor mij dus betekenen, ik kan dat huis dan maar beter niet kopen.

Mvg, Rienk

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@iines.  Het mag dus wel.

uwjurist
door uwjurist - Jan 25, 2018 om 09:24
1043 Antwoorden / 0 Vragen

dubbel

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 25, 2018 om 11:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@iines0808,

Als ik u goed begrijp dan gaat u een woning kopen en de daarbij behorende opslagruimte huren, of heb ik het mis.
Mocht de woning op een andere locatie staan dan is mijn reactie niet van belang.
Staat de woning op eigengrond of is er sprake van erfpacht.
Heeft u al nagedacht hoe het e.e.a. zich zal ontwikkelen na afloop van het huurcontract van de opslagruimte.
Is deze ruimte dan nog wel voor u beschikbaar of komt er een andere huurder die er activiteiten gaat ontplooien waar u misschien als naaste buur en eigenaar van de aangrenzende woning niet zo blij mee bent.
Welke invloed heeft dit t.z.t. op de verkoopwaarde van uw woning.

II
door IInes0808 Jan 25, 2018 om 14:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

De garagebox/schuur komt in een loods, die achter het huis staat, nu staat alles op één perceel. Dat worden twee percelen.

Mijn vraag is in mijn ogen simpel; mag een verhuurder, de buurman en eigenaar van deloods, de verhuur opzeggen indien we een termijn aangaan van 15 jaar.

Naar ik nu begrijp mag je geen huur aangaan voor een dergelijke duur.

mvg, Rienk

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@iine
Lees de reactie van Uwjurist.

Topantwoord

Go
door Goldie81 - Jan 25, 2018 om 11:20
7 Antwoorden / Vragen

Zoek een goede advocaat en maak goede afspraken op papier

hansje klein
door hansje klein - Jan 25, 2018 om 14:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

https://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen%2c_wonen_%26_huren/huren-van-bedrijfsruimte/artikelen/413/welke-regels-gelden-er-voor-de-zogenaamde-niet-voor-publiek-toegankelijke-bedrijfsruimte_.htm

Voorbeeld huurcontract garage