cschouten_1
door cschouten_1 Oct 17, 2013 om 13:50
Geldzaken & recht

Impasse bij verdeling nalatenschap

Ruim 16 jaar overleed een tante van mij.
Aangezien er nogal wat onroerend goed verkocht moest worden, is de afwikkeling in handen gegeven aan een notaris en een executeur. Inmiddels hebben er 4 uitbetalingen plaats gevonden. Nu de afronding: 4 personen willen niet tekenen, omdat ze de executeurs-beloning te hoog vinden.
Inschakeling ven een intermediair heeft niets geholpen en de notaris heeft zijn bemoeienissen beëindigd.
Door het verlopen van de tijd zullen erfgenamen overlijden, waardoor de kring van belanghebbenden steeds groter wordt en de kans op een passende overeenkomst kleiner.
Is hier nog iets aan te doen, of moet ik gewoon maar afwachten?

770 4 Rapporteer

komsja
door komsja - Oct 17, 2013 om 16:53
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Dit zijn hele moeilijke en ingewikkelde zaken,zou als ik u was op internet gaan zoeken naar soortgelijke zaken,om daar wellicht wat informatie te vinden en/of naar een notaris of een jurist die gespecialiseerd is in dit soort vraagstukken.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2013 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Standaard is de beloning voor een executeur 1% van de nalatenschap. In een testament kan een andere beloning worden afgesproken.

Uiteindelijk kunt u naar de rechter om afwikkeling af te dwingen.

marcel75
door marcel75 - Oct 17, 2013 om 20:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Niemand kan gedwongen worden in een onverdeeldheid te blijven. Je kunt inderdaad naar de rechter stappen om verdeling te vorderen. Maar daarvoor moet je wel alle rechthebbenden hebben aangeschreven en in de gelegenheid gesteld hebben om mee te werken.

cschouten_1
door cschouten_1 - Oct 20, 2013 om 12:44
26 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de beantwoorders: Heel vriendelijk bedankt!