Al
door Alkamare Nov 27, 2016 om 17:49
Geldzaken & recht

In 2016 lening van fam. In 2017 aflossen. Mag rente over de looptijd in 2017 ?

In 2016 een lening van zoon gekregen voor aankoop appartement. Wordt in 2017 opgeleverde. Na verkoop huidige woning (vóór oplevering appartement) wordt lening terugbetaald incl. rente. Kan de rente over de hele looptijd (circa 18 maanden) in 2017 betaald worden om als aftrekpost voor de belastingdienst te gebruiken. Is 3 % rente acceptabel voor de fiscus?

992 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2016 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de rente, over dit jaar, moet werkelijk in dit jaar betaald worden om voor aftrek in aanmerking te komen. Er moet ook lineair of annuitair  op afgelost worden.

U moet toch al een geldlening overeenkomst hebben opgesteld inclusief de voorwaarden en de te betalen rente? Want die overeenkomst moet ook ingeleverd worden bij de belastingdienst.

Percentage is zeker acceptabel, zou zelfs nog hoger kunnen, want het is in principe een overbruggingskrediet.

Lees hier.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/verplicht_aflossen_voor_renteaftrek_vanaf_2013/lening_eigen_woning/

l
ees bijvoorbeeld ook hier.

https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/familiebank-regelen

ja
door janf43 Nov 27, 2016 om 21:58
733 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet zo aftrek van rente mogelijk is in het jaar dat de rente wordt betaald? Het lijkt mij wel mogelijk om de rente in 2017 te betalen en dan ook af te trekken.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2016 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens niet. De
Ts moet, mijns inziens dan, zelfs in dit jaar nog aflossen. Niet aflossen, geen aftrek.  Wordt dus lineair.

De Ts verwacht in 2017, na ca. 18 maanden, de lening totaal af te lossen, dus ik veronderstel dat die al een hele tijd in 2016 loopt. Maar het kan natuurlijk simpel bij de belastingdienst worden nagevraagd.

Al
door Alkamare Nov 28, 2016 om 17:16
21 Antwoorden / 13 Vragen

Gezien de verschillende antwoorden lijkt het mij inderdaad het beste om mijn vraag aan de Belastingdienst te stellen, in de hoop een correct antwoorden te ontvangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2016 om 18:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vreemde vraag. Waarom zou u rente betalen die niet verschuldigd is en de fiscale aftrek maar een relatief klein deel is van het alsdan te betalen rente bedrag (als de leningverstrekker dat al accepteert? )

ph
door philip36 Nov 27, 2016 om 20:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat tussen ouder en zoon dus niet zo vreemd.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2016 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. De rente is wel verschuldigd, maar de Ts wil de rente pas volgend jaar betalen bij aflossing van die lening en vraagt of de rente die betrekking heeft op het jaar 2016 dan in 2017 aftrekbaar voor de belastingen is.