zadinia
door zadinia Sep 7, 2009 om 14:23
Geldzaken & recht

Ineens BTW op de nota

Ik heb een container besteld voor de afvoer van grond. In de zaak waar we tegels kochten kreeg ik een kaartje van de firma die dat deed met de opmerking, voor 130 euro ben je klaar. Ik gebeld, gezegd dat ik de kleine container van 130 euro wilde. Toen de chauffeur/eigenaar kwam heb ik nogmaals gevraagd of het klopte dat het 130 euro all in was, waarop hij positief reageerde.

Nu krijg ik de nota, is het 130 euro ex btw. Ik gebeld, zegt hij ja, dat is altijd in de bouw. Ik zeg, maar ik ben een particulier en ik heb nog duidelijk gevraagd of het 130 euro all in was, waarop u ja zei. Hij zegt nu dat hij daarmee bedoelde inclusief stortkosten en vervoer etc.

Ik ben wel op google gaan spitten in het Burgelijk Wetboek en zag iets staan in BW3, artikel 15d lid 2 over duidelijk en ondubbelzinnig vermelden van inclusief belasting, maar ik weet niet of dat dat hier betrekking op heeft. Ik heb niet van tevoren betalingsvoorwaarden of algemene voorwaarden gekregen en er staat ook niets op internet.

Wie o wie kan mij helpen met iets waarmee ik hun "om de oren kan slaan" en dus legaal 130 euro kan betalen? Of is het dat artikel wat ik zelf al had gevonden?

Alvast bedankt, Zadinia

422 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vraag op die 130,- euro all in was, is echt niet duidelijk. Vind het persoonlijk niet zo vreemd dat de ander dacht dat die vraag op andere kosten sloeg.

Een duidelijke vraag van jouw kant zou zijn geweest: is dit inclusief btw? Zo simpel is het om een duidelijke vraag te stellen.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb helemaal nooit aan BTW gedacht, als jij vraagt aan een taxichauffeur wat kost een ritje naar de stad en hij zegt 10 euro, vraag je toch ook niet is dat inclusief BTW?

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Ik heb niet van tevoren betalingsvoorwaarden of algemene voorwaarden gekregen en er staat ook niets op internet.--

Welke zaak betreft het ?

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een bedrijf betreft die zich vooral richt op de zakelijke markt, dan is het gebruikelijk om de bedragen excl. btw te geven.

Niet te vergelijken dus met het in een taxi stappen of shoppen bij de super.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

in de bouw is het idd altijd excl btw. Na 1x weet je dat en heb ik het eigenlijk altijd zo geaccepteerd. Sommige bedrijven geven 2 prijzen als ze weten dat je particulier bent.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Halle Zadinia.

Volgens mij heb je volkomen gelijk prijzen naar partuculier vanuit een bedrijf moeten altijd incl. zijn of de vermelding hebben dat zij exl. zijn dat weet elke zakenman die met parteculieren handeld,

Dus de fout ligt toch echt bij het bedrijf.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....Dus de fout ligt toch echt bij het bedrijf.......

Onzin. Er is van beide kanten niet goed gecommuniceerd. Kan gebeuren. En waar hebben we het helemaal over? 25,- hele euries.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Stacey,

Het betreft Gouwenberg containerservice uit Dirkshorn.

Groetjes, Zadinia

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even gekeken op de site, niet echt duidelijk dat het enkel op bedrijven gericht zou zijn, prijzen zijn enkel op aanvraag en niets over te vinden op de site dus lijkt me dat ze dan wel even de incl.btw prijs horen te vermelden als je informeert.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zin van de vraag en de discussie ontgaat me een beetje; wil je soms de BTW cadeau krijgen van die firma ofzo?

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen geval van "fout" of "schuld". Dit is een gevalletje miscommunicatie. Aan de ene kant had het bedrijf eigenlijk duidelijk moeten vermelden dat het exclusief btw was, maar dit soort bedrijven handelen met name in de zakelijke markt en zijn zo gewend aan het rekenen zonder btw, dat het er bij de enkele particulier nog wel eens bij in schiet.

Anderzijds had je als consument duidelijker kunnen zijn in je vraagstelling: is het inclusief btw - ipv is het all-in? De term all-in is geen algemeen vastgestelde term en kan gemakkelijk onjuist opgevat worden door de andere partij.

Is denk ik weinig aan te doen. Beschouw de 25 euro maar als leergeld voor een volgende keer.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2009 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, het gaat me er niet om dat ik geen BTW wil betalen of dat ik iets voor niets wil krijgen.

Het gaat mij er om dat ik heel goed volgens mij van tevoren heb gevraagd hoeveel het mij ging kosten, en ik het antwoord kreeg 130 euro. En nu achteraf (maand later) een nota krijg van 155 euro. En ja, 25 euro is voor mij geen peanuts en het gaat ook om het principe, ik het een aantal malen herhaald, is het 130 euro? ja. het is 130 euro en dan vind ik het niet correct dat ik een nota van 155 euro krijg. Daar gaat het mij dus om!

ve
door verwijderd - Sep 8, 2009 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zeer aannemelijk dat de ondernemer gewend is om prijzen excl. BTW te noemen. Het is ook zeer aannemelijk dat hij een andere interpretatie had toen je vroeg of het "all-in" was. Voortaan maar vragen of het inclusief BTW is, dat is op slechts 1 manier te interpreteren.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

als het voor een bedrijf duidelijk is dat het een particulier is die een prijs vraagt dient hij een prijs te geven incl. de BTW. of duidelijk vermelden dat over de opgegeven prijs nog btw moet worden verrekend.

criticus