br
door bruggeling Feb 15, 2010 om 11:27
Geldzaken & recht

ING eenmalige incasso niet terug te boeken

Beste mensen,

Hyves heeft een bedrag afgeschreven van mijn rekening voor het versturen van een kaart. Hyves heeft dit ten onrechte gedaan en nu wil ik het bij de ING terug laten boeken.

Via Ing.nl kan dit niet teruggeboekt worden omdat het een eenmalige incasso is.
Ik heb toen gebeld (10 cent per minuut, kost het me toch nog geld)
Ik gaf aan geen toestemming er voor gegeven te hebben en dat bedrijven niet zomaar geld van mijn rekening mag afhalen.
Bij ING geven ze aan dat het wel mag voor kleinere bedragen en dan kan het niet teruggeboekt worden.

Hoe is het mogelijk???

Ik heb bij ING geëist dat het teruggeboekt wordt... maar dat kunnen ze niet. Ze kunnen wel een onderzoek instellen.

Welke rechten heeft de consument??

7852 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eenmalige incasso is inderdaad niet te storneren. Maar een incasso mag alleen als je daarvoor een handtekenig hebt gezet. Dien daarom een klacht in bij Hyves en sommeer ze het bedrag terug te storten. Willen ze dat niet, vraag dan om een kopie van de machtiging waar je handtekening op staat. Bij voorkeur dit soort zaken per aangetekende post doen, niet per e-mail.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Hyves heeft een bedrag afgeschreven van mijn rekening voor het versturen van een kaart. Hyves heeft dit ten onrechte gedaan en nu wil ik het bij de ING terug laten boeken--

Weet je zeker dat je het `kaart verzenden`niet (per abuis) aangeklikt hebt ?
Heeft de geadresseerde het ontvangen ?
Hoe komen ze aan je rekeningnummer ?

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

bruggeling
Vanaf 1-1-2010 is de termijn voor storneren opgerekt tot 56 kalenderdagen.
Ook zijn de banken nog eens gewaarschuwd, dat zij loyaal dienen mee te werken aan de zogenoemde 13maanden-regeling.

Storneren en de 13maandenregel:

Wanneer je een machtiging voor een automatische incasso hebt afgegeven, heb je een aantal rechten. Zo kun je bij een doorlopende automatische incasso iedere betaling nu binnen 56 dagen laten terugboeken door je eigen bank.
Een vrijwel onbekende regel is dat je bij een onterechte automatische incasso (bijvoorbeeld als je helemaal geen machtiging hebt gegeven) de eigen bank binnen 13 maanden na de betreffende incasso kunt vragen die incasso ongedaan te maken: de 13maandenregel. Je kunt dan een formulier “melding onterechte incasso” invullen. Sommige banken hebben de neiging om deze regel zogenaamd niet te kennen. Zij zijn echter wettelijk verplicht hieraan mee te werken!

http://www.veiligbankieren.nl/index.php?p=17163

ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt wat read schrijft. Zo heb ik ook de eenmalige incasso bij de ABN teruggekregen. Ik moet er wel bij vermelden, dat het trouwens niet zomaar ging, want naast dat ik naar de bank ben gegaan, heb ik er daarna nog wel drie keer achteraan gebeld, omdat ik in eerste instantie een brief terugkreeg dat een eenmalig incasso niet gestorneerd kon worden. Dus een ontmoedigingsbeleid van de banken waar je alleen door aanhoudend bellen en je mannetje te staan je doel kunt bereiken.

Hier zou weleens wat meer aandacht aan besteed mogen worden, want er zijn nogal wat klachten over, hoor ik wel in mijn omgeving.

Collegiale groet, Elena