FR
door FREDERIK Wulp May 17, 2022 om 17:46
Geldzaken & recht

Inkomen onbekend op inkomensverklaring

Ik ben woonachtig in het Buitenland(Oostenrijk) en wil terug naar Nederland. Echter om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, vraagt de woningbouwvereniging om een inkomensverkaring. Die heb ik online aangevraagd bij de belastingdienst.  Op mijn inkomensverklaring staat aangegeven dat mijn inkomen onbekend is. Nu is het probleem dat de woningbouwvereniging geen inkomensverklaring accepteert waarop staat aangegeven dat het inkomen onbekend is. Dit begrijp ik wel, omdat ik in het buitenland werk voor een buitenlandse werkgever!De woningbouwvereniging accepteert geen salarisstroken, omdat hiermee teveel fraude is gepleegd in het verleden. Ik vraag mij af of er wettelijk iets geregeld is? En wat kan ik dan nog wel aanleveren, zodat ik toch in aanmerking kan komen voor een sociale huurwoning

4603 15 Rapporteer

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 17, 2022 om 17:52
2093 Antwoorden / Vragen

Misschien komt u ook wel niet in aanmerking voor een sociale huurwoning? Maar zelfs als wel,  dan moet u waarschijnlijk jaren wachten dus alle tijd om weer Nederlandse historie op te bouwen.

FR
door FREDERIK Wulp May 17, 2022 om 17:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ik sta al meer dan 10 jaar ingeschreven. Dus historie heb ik wel opgebouwd

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 17, 2022 om 22:40
2093 Antwoorden / Vragen

Hoe kunt u ingeschreven staan, u verbleef niet eens in Nederland.

mahadma
door mahadma - May 17, 2022 om 17:56
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U staat zonder inschrijftijd achteraan de rij. Er staan tig nl bewoners voor u en er wachten nog vele vluchtelingen en asielzoekers op een soc huurwoning. Ik vrees dat u een soc huurwoning in nl kunt vergeten de eerstkomende 10 jaar ( of meer).

ju
door juliomariner - May 17, 2022 om 17:57
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Hebt u de verklaring bij de Nederlandse of Oostenrijkse belastingdienst aangevraagd. De Nederlandse heeft geen gegevens van u maar de Oostenrijkse als het goed is wel.

FR
door FREDERIK Wulp May 17, 2022 om 18:05
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn inkomensverklaring opgevraagd bij de Nederlandsche belastingdienst. En natuurlijk begrijp ik dat er niets bekend is, want ik werk in het buitenland bij een buitenlandse werkgever.De vraag is of ze een buitenlandse inkomensverklaring accepteren?

Mabelle
door Mabelle May 17, 2022 om 18:48
453 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, die accepteren ze niet. Het moet een inkomensverklaring van de Nederlandse belastingdienst zijn. En die staat op 0, dus daar heb je niets aan.

getty
door getty - May 17, 2022 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wat ( hoe hoog) gaat uw inkomen zometeen in Nederland dan zijn? Dat is ook wel belangrijk te weten.

Mabelle
door Mabelle - May 17, 2022 om 18:20
453 Antwoorden / 1 Vragen

Wettelijk is volgens mij geregeld dat je niet ingeschreven kan blijven staan als je je in Nederland uit laat schrijven. Het zou voor mensen die voor 20 jaar naar het buitenland vertrekken wel erg makkelijk zijn om aan een sociale huurwoning te komen als ze zin hebben om weer terug te komen.

Naast een inkomensverklaring wordt bij een aanbod ook gevraagd naar een verhuurdersverklaring, die kun je dan ook niet overleggen.

FR
door FREDERIK Wulp May 17, 2022 om 18:26
Antwoorden / 1 Vragen

Dan vind ik ook dat iemand die al een huurwoning heeft in Nederland zich ook dan maar moet uitschrijven. Dan is degene die jaren ook kwijt die hij heeft opgebouwd. Zou wel zo eerlijk zijn toch? Dus ik als Nederlander heb geen recht meer om terug te komen?

FR
door FREDERIK Wulp May 17, 2022 om 18:36
Antwoorden / 1 Vragen

Iets moet ik corrigeren. Inschrijftijd vervalt, nadat je een woning accepteert.

bij mijn woningbouwvereniging staat:

  1. Inschrijver bezit de Nederlandse nationaliteit, heeft een BSN en/of heeft een wettige verblijfsstatus.
en dat heb ik dus . Dus ik mag wel degelijk ingeschreven blijven. Ondanks dat ik in het buitenland woon.

Mabelle
door Mabelle May 17, 2022 om 18:36
453 Antwoorden / 1 Vragen

Wel, als jij denkt het beter te weten, prima. Succes.

FR
door FREDERIK Wulp May 17, 2022 om 18:56
Antwoorden / 1 Vragen

Een bepaald percentage sociale huurwoningen mag toegewezen worden aan degene die boven de inkomensgrens zitten. Ik zou best in de vrije secor wat willen huren, maar dan zal er toch gevraagd worden om salarisstroken van de afgelopen maanden en een werkgeversverklaring . Is een beetje lastig als ik nog geen nieuwe baan heb in Nederland!

getty
door getty May 17, 2022 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar dat is niet het probleem van de verhuurder. U kiest er voor om in het buitenland te gaan wonen en verwacht bij terugkomst allerlei rechten te hebben?

ne
door neodutchio - May 17, 2022 om 19:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt dus geen inkomen meer als u terug komt in Nederland. Het is dus het kip en het ei verhaal. U moet inkomen hebben om te kunnen huren en om te werken hebt u een adres nodig. Wellicht eerst tijdelijk in een studentenkamer/studio gaan zitten tot u een vast inkomen hebt?

Iv
door Ivo W - May 17, 2022 om 22:06
734 Antwoorden / Vragen

De Nederlandse belastingdienst geeft een verklaring "inkomen onbekend" omdat u geen belastingplichtige bent in Nederland. Het is logisch dat de woningcorporatie dat niet accepteert.
U zult bij de woningcorporatie(s) in de regio waar u op woningen wilt reageren hoe zij willen dat u uw buitenlandse inkomen bewijst.
Het lijkt me dat een recente Oostenrijkse belastingaanslag waarop al uw inkomsten te vinden zijn ook zal volstaan. Desnoods nadat deze is gewaarwmerkt door een accountant of notaris.

Wat betreft uw inschrijfduur en kans op een huurwoning:
Het grootste deel van de sociale huurwoningen wordt toegewezen aan mensen die "binding hebben met de regio". Zij krijgen doorgaans voorrang op mensen die nu in andere regio's wonen en werken. Als u al langere tijd niet in de regio woont en ook geen vaste baan in de regio heeft, dan is daarmee de kans op een sociale huurwoning bijzonder klein. Ook met een lange inschrijfduur maakt u bij remigratie heel weinig kans op een sociale huurwoning.

ne
door neodutchio May 18, 2022 om 07:22
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een buitenlandse verklaring klinkt leuk, maar dat zegt enkel wat TS in het buitenland verdient heeft, niet wat hij nu verdient. TS zal niet elke dag op zijn fiets naar het werk in Oostenrijk gaan vanuit Nederland en de woningeigenaar wil weten of er niet scheef gehuurd gaat worden en of er wel inkomen is. En dat laatste is er in Nederland (nog) niet.

Iv
door Ivo W May 18, 2022 om 08:34
734 Antwoorden / Vragen

De woningcorporatie moet dan ook twee zaken controleren. Het jaarinkomen zoals dat in het voorgaande jaar was en het huidige inkomen. En voor controle van het jaarinkomen vraag je als potentiële huurder normaal de inkomensverklaring op bij de belastingdienst in Nederland. In dit geval heeft de Nederlandse belastingdienst die gegevens niet, dus zullen de gegevens van elders moeten komen.

Die controle van het voorgaande jaarinkomen volgt uit Europese regelgeving en is er om scheefhuren bij aanvang te voorkomen. Je kan het inkomen op een loonstrookje namelijk heel makkelijk naar beneden "corrigeren" als je boven de inkomensgrens voor sociale huur verdient, door simpelweg twee of drie maanden minder uren te gaan werken.

En omdat die controle van jaarinkomen om in aanmerking te komen voor (het equivalent van) sociale huur een Europese regel is, zal het ongetwijfeld mogelijk zijn om ook in Oostenrijk een document op te vragen wat vergelijkbaar is aan de inkomsverklaring die de Nederlandse belastingdienst kan verstrekken aan Nederlands belastingplichtigen.

sw
door swat1500 - May 17, 2022 om 22:34
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U zult moeten nagaan of de wbv genoegen neemt met een verklaring van de Oostenrijkse belastingdienst. De WBV zal vermoedelijk ook willen weten of blijft werken voor deze werkgever. Als dit niet het geval is en u heeft nog nieuwe werkgever in Nederland dan zal het lastig worden ben ik bang. De WBV zal ongetwijfeld een garantie willen dat ook de huur zal kunnen blijven betalen.

Is dit laatste allemaal is geregeld en blijft de WBV weigeren genoegen te nemen met de verklaring van de Oostenrijkse belastingdienst dan zult u moeten gaan procederen en de betreffende bepaling door de rechter als onredelijk bezwarend laten aanmerken.

De laatste opmerking van Ivo W blijft dan ook wel van belang voor de toewijzing.

1paul
door 1paul - May 18, 2022 om 08:07
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was zou ik een verklarin vragen aan uw werkgever dat het voor uw werk niet uitmaakt waar u woont en dan een oostenrijkse inkomensverklaring van de BD aldaar opvragen!

misschien dat men dit acepteerd?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2022 om 09:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies: vraag een verklaring aan bij de Oosterrijjse bevoegde autoriteiten.

Daarbij sluit ik mij aan bij de al gemaakte opmerking dat het op zich al lastig zal zijn om een woning in de sociale huursector toegewezen te krijgen binnen redelijke termijn.
Misschien is er wel een mogelijkheiddat u via een instelling voor Sociaal- en Maatschappelijk werk in de beoogde woonplaats nadere hulp of advies kunt krijgen indien uw inkomen voldoet aan de eisen voor het verkrijgen van een sociale huurwoning en u kunt aantonen dat u ook blijvend een inkomen heeft dat daaraan voldoet.

Op zich kan ik ook niet plaatsen waarom u die verklaring bij de Nederlandse fiscus heeft aangevraagd aannemend dat u in Oostenrijk belasting betaalde.

Be
door Bessel Dekker - May 18, 2022 om 12:39
24 Antwoorden / Vragen

Inschrijftijd als woningzoekende schijnt niets te maken te hebben met het ingeschreven staan in een gemeente, en dat lijkt mij (als leek)  ook logisch. Om de verwarring niet nog te vergroten: https://moveria.nl/tips-verhuizen/remigreren-naar-nederland/#woonruimte is een site van iemand die dezelfde situatie heeft meegemaakt. Helaas staat er geen pasklare oplossing bij, maar het zou een beginpunt kunnen zijn om profitabel verder te zoeken.

ma
door mariodonna - May 18, 2022 om 16:58
5 Antwoorden / 0 Vragen

Enige manier om inkomensverklaring van belastingdienst te krijgen waar niet op staat geen inkomen bekend is aangifte doen, ook al heb je belastingplicht in ander land. Aangeven in aangifte dat je belastbaar bent in ander land, dan wordt het wel geregistreerd

FR
door FREDERIK Wulp May 23, 2022 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje voor je reactie. Degene van de woningbouwvereniging had mij gezegd, dat er op mijn inkomensverklaring moet staan : inkomen 0 Euro. Inkomend niet bekend nemen ze niet in behandeling. Met 0 Euro dus wel. Dus dan zou het met een aangifte op nul gezet worden?

panter22
door panter22 - May 18, 2022 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft de verhuurder geen beleid voor huurders die weer terug willen naar Nederland?
Een Oostenrijkse inkomensverklaring heeft weinig zin, want daar werk je niet meer als je in Nederland gaat wonen.
Heb je al een baan gevonden? Op basis van het Nederlandse salaris zul je een woning moeten kunnen huren.

Mabelle
door Mabelle May 18, 2022 om 20:15
453 Antwoorden / 1 Vragen

TS schrijft dat zij nog geen baan heeft in Nederland. Zonder inkomen, geen woning, ook niet een sociale huurwoning.

panter22
door panter22 May 19, 2022 om 09:18
6599 Antwoorden / Vragen

Dat wordt dan lastig.