kd
door kdlhc Aug 2, 2006 om 09:44
Geldzaken & recht

Intentieverklaring nodig voor afsluiten hypotheek?

Ik heb een nieuwe (top)baan! Uiteraard begin ik (net zoals iedereen) eerst met een jaarcontract. Er is mij verteld dat bij "normaal/goed" functioneren ik vervolgens een contract voor onbepaalde tijd krijg. Wat erg waarschijnlijk is, want ik ga iemand vervangen die met pensioen gaat. Nu wil ik graag een hypotheek afsluiten en daar wordt om een "intentieverklaring" van de werkgever gevraagd. Nu geeft de faculteit waarop ik werk deze standaard niet af (wel reguliere werkgeversverklaring). Is het afsluiten van een hypotheek ook mogelijk zonder intentieverklaring? En zoja heeft dat consequenties voor het te lenen bedrag?

15772 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat heeft zeker consequenties. Heel veel banken willen geen hypotheek verstrekken zonder intentieverklaring. De enige bank die ik tegengekomen ben (en waar ik mijn hypotheek heb afgesloten) is de Rabobank.

Een alternatief (als je echt geen intentieverklaring kunt krijgen), zou wellicht borgstelling kunnen zijn. Als iemand voor jou borg wil staan (en dus feitenlijk meetekent) heb je veel meer mogelijkheden.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft te maken met een klein doch vervelend addertje onder het gras.

Als uw werkgever, overheid of particulier u een intentieberklaring afgeeft dat u daar in dienst blijft, dan heeft het jaarcontract geen waarde meer en zou u van rechtwege al in vaste dienst zijn. Formeel addrtje dus.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is dit niet waar. Een intentieverklaring wil alleen maar zeggen dat de werkgever de intentie heeft om u langer dan een jaar in dienst te houden. Hiraan zijn geen rechten te ontlenen. Stel dat mijn werkgever mij wel een intentieverklaring geeft, dan is deze op grond daarvan niet verplicht om mijn contract naar een jaar te verlengen. Daarom heet het ook INTENTIE.....

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is dat ook niet waar. Daarom vindt 99% van de bedrijven het ook geen probleem om zo'n intentieverklaring te geven, omdat het niet meer dan een intentie is. Alleen heb je -net als ik- pech als je bij een van die paar bedrijven werkt die het dan toch niet aandurft.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

kdlhc, helaas, helaas is een intentieverklaring wel een verklaring die een dienstverband voor bepaalde tijd laat verworden tot een dienstverband voor onbepaalde tijd.

Wettelijk gezien is een overeenkomst voor bepaalde tijd er een voor bepaalde tijd en is ongeldig als er verklaringen zijn dat het doel wel onbepaalde tijd is. Kijk het arbeidsrecht en de jurisprudentie er maar eens goed op na.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet iedere werkgever is op de hoogte van deze verklaring, en wil geen risico, en ze geven niet voor niets jaar contracten,

Banken willen zoveel mogelijk zekerheid, en nu kunt U een hypo krijgen die ook voor uitzendkrachten geld...

dus erg lage lening, en vaak niet de goedkoopste in rente...

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

en ook askey@, de slimmerik die zo'n intentieverklaring krijgt kan er met succes mee "wapperen" als er toch geen dv voor onbepaalde tijd zou komen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een intentieverklaring geeft de werkgever aan dat ze niet voornemens zijn je te ontslaan.

De geldverstrekker wil dit wweten omdat ze er dan vanuit kunnen gaan dat je kunt blijven betalen.

Hoe meer zekerheid hoe meer je kunt lenen, zonder zo'n verklaring kan de bank zeggen dat je geen vast inkomen hebt wat zwaar weegt met betrekking tot de hoogte van de hypotheek.
Niet alle hypotheekverstrekkers tillen even zwaar aan zo'n verklaring maar daar staat dan tegenover dat de rente hoger wordt of dat er andere eisen gesteld worden.

Of hen dat meer zekerheid biedt is nog maar de vraag.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zegt de 'De grote Van Dale' over intentieverklaring:

intentieverklaring

in·ten·tie·ver·kla·ring

/IntEn(t)siv«rklarIN/
de (v.)

1·vorm van (voorlopige) overeenkomst waarin men afspraken vastlegt omtrent een definitief contract, akkoord e.d.
2·beginselverklaring

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kdlhc,

Allereerst zou ik willen weten of je inmiddels door je proeftijd heen bent. Een werkgever zal nimmer een intentieverklaring afgeven als je nog in je proeftijd zit. Dat is sowieso pas daarna bespreekbaar.

Ben je die maand (2 maanden mag niet bij een jaarcontract) voorbij dan is het de vraag welk risico de werkgever hecht aan een intentieverklaring.

In een intentieverklaring geeft de werkgever aan dat bij gelijkblijvend en behoorlijk functioneren van jouw kant het contract voor bepaalde tijd wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Dit sluit dus beslist niet uit dat ze hiermee al hun eigen glazen ingooien. Als jouw functioneren na de afgifte van de intentieverklaring alsnog onvoldoende blijkt, dan hebben ze alsnog het recht om jouw jaarcontract af te laten lopen zonder verdere verplichtingen!

Een intentieverklaring is juridisch alleen dan steekhoudend voor jou als jij kan bewijzen dat jouw functioneren wel voldoende was en geen grond kan vormen tot het niet verlengen van je contract. Dat is voor jou als werknemer een bijzonder zware kluif.

Ik zie dus geen reden waarom er geen intentieverklaring afgegeven kan worden. Leg mijn visie eens voor aan je afdeling PZ en laat hier onder weten hoe het afloopt.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het afsluiten van een hypotheek heb je niet per se een intentieverklaring nodig.

"Maar als er geen intentieverklaring beschikbaar is, dan zijn er ook nog andere mogelijkheden. Je moet dan kunnen aantonen dat je in de afgelopen drie kalenderjaren inkomsten uit een dienstbetrekking hebt gehad. Het toetsingsinkomen wordt dan berekend op basis van het gemiddelde van drie jaar, tot maximaal het jaarinkomen van het laatste kalenderjaar."

Ik zou zeggen, informeer bij een hypotheekverstrekker (of meerdere natuurlijk....) en laat je goed informeren!

Succes!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2006 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een baan bij een (hogere) onderwijsinstelling. Ik heb geen proeftijd omdat ik in september weer lessen moet gaan geven en ze me niet halverwege het jaar kunnen ontslaan omdat de studenten dan geen les meer krijgen en dus het jaar niet af kunnen maken. Ik ben dus aangenomen zonder proeftijd. Het is ook bijzonder waarschijnlijk dat ik wel kan blijven werken daar, maar eerst een jaarcontract is gewoon procedure.

Mogelijk dat ik die intentieverklaring nog wel krijg (ik heb nog steeds geen definitief antwoord van mijn leidinggevende), maar het is blijkbaar beleid dat deze intentieverklaring nooit wordt afgegeven.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2006 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nb. Ik heb niet een strict "tijdelijk"(of bepaalde tijd) contract gekregen, maar een contract waar al in staat dat er de mogelijkheid is (bij normaal/goed functioneren) om het na een jaar om te zetten in een contract voor onbepaalde tijd. Dit is formeel gezien namelijk weer een ander contract dan een contract voor bepaalde tijd. Zou dit contract dan niet opgevat kunnen worden als een jaarcontract met intentieverklaring er al in?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben vorige week bij de Rabobank geweest en zij eisen geen intentieverklaring. In plaats van de intentieverklaring gebruiken zij opleiding en leeftijd als "waarborgstelling". Aangezien ik een universitaire opleiding heb en 27 jaar jong ben, kan ik bij de Rabobank dus zonder intentieverklaring met gemak een hypotheek afsluiten.

Probleem opgelost dus!

Bedankt voor alle reacties!