Vl
door Vletter Mar 3, 2022 om 16:23
Geldzaken & recht

Invorderen rijbewijs

Experts, korte vraag, rijbewijs (bromfiets) is ingevorderd nav een te hoog ugl gehalte, helemaal terecht, daar gaat het ook niet over. Nooit eerder iets met alcohol en politie van doen gehad en na het opsturen van het rijbewijs hebben we een brief gehad dat het rijbewijs 4 maanden is ingevorderd, een teruggave gevraagd maar dat is afgewezen, besloten om de 4 maanden maar uit te zitten. De 4 maanden zitten erop en wij hebben nog niets gehoord. Wat zijn de procedures indeze? Moeten wij zelf iets doen, komt dat ding per post, we hebben niets gehoord over een terechtzitting en de maximale inname tijd is sinds afgelopen maandag voorbij.
Wie kan me wijzer maken?
Alvast bedankt

5036 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 3, 2022 om 16:27
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is m.i een kwestie van doen van navraag bij het O.M. resp politie.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 3, 2022 om 17:20
7198 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Soms bepaalt de rechter of het OM dat u tijdelijk niet mag rijden. Bijvoorbeeld omdat u met drank of drugs op achter het stuur zat. Of omdat u veel te hard reed. U krijgt dan een rijontzegging. Een rijontzegging kan een paar dagen duren, maar ook een paar weken en soms zelfs maanden. De rijontzegging staat los van de beslissing van het CBR.

https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijgedrag/nl/mijn-rijbewijs-is-ingevorderd-wat-nu/hoe-en-wanneer-krijg-ik-mijn-rijbewijs-terug.htm

Nog wat info:

https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/verkeersovertredingen/rijbewijs-ingevorderd/

panter22
door panter22 - Mar 3, 2022 om 17:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je vraag staat in de inderstaande link:
Als uw rijbewijs is ingevorderd omdat u wordt verdacht van het
rijden onder invloed, dan moet de zaak binnen zes maanden na de dag van invordering op zitting gepland zijn.
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving/rijbewijs/inhouding-rijbewijs

me
door mein33 - Mar 3, 2022 om 17:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Met uw  DigiD inloggen op de site van het CBR, daar zou u het moeten kunnen zien.

sw
door swat1500 - Mar 3, 2022 om 18:08
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Uw rijbewijs wordt na invordering in de meeste gevallen bewaard bij het cvom te Utrecht. Na afloop van de termijn wordt uw rijbewijs, als er tussentijds geen rechtszaak is geweest waarbij de termijn is verlengd, per aangetekende post teruggestuurd.
Afhankelijk van eerder alcoholgebruik zou het echter kunnen dat het CBR uw rijbewijs ongeldig heeft verklaard. Het rijbewijs wordt dan afgedragen aan het CBR en krijgt u het niet meer terug.

Het ongeldig verklaren gebeurd ook als u een verplichte CBR cursus niet hebt gevolgd.

Vl
door Vletter Mar 3, 2022 om 23:40
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor u antwoord, het cbr is niet aan de orde gelukkig, nooit eerder gebeurd dus ook geen eerdere veroordelingen gelukkig. We hebben helemaal niets meer gehoord  wat ik begrijp uit de informatie zit hier wel een schikkingsvoorstel aan vast, als er geen rechtzaak is geweest, kan het dan zo zijn dat je het rijbewijs per post terugkrijgt met een schikkingsvoorstel, of komt dat voorstel eerst die betaal je en dan komt hij terug?

ro
door ronny530 - Mar 4, 2022 om 08:30
2787 Antwoorden / 41 Vragen

In de brief staat wat u kunt verwachten en waar het rijbewijs na afloop van ontzegging naar toe gezonden wordt. De officier van justitie kan besloten hebben de zaak met vier maanden rijontzegging af te doen en dat lijkt mij het geval want anders had er gestaan dat het rijbewijs tot aan de zitting ingevorderd zal blijven en de rechter beslist over teruggave met daarbij vaak een zittingsdatum. Het kan zijn dat het rijbewijs naar uw gemeente is verzonden en u het daar af kan halen.

ge
door geeta21 - Mar 4, 2022 om 18:12
69 Antwoorden / 30 Vragen

CBR bellen

ro
door ronny530 Mar 5, 2022 om 09:55
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Bij het CBR ligt het rijbewijs niet want het CBR staat los van een door justitie opgelegde rijontzegging. In dit geval is er vanuit de politie ook geen melding naar het CBR gedaan want als dat zo was had het CBR al contact met vraagsteller opgenomen om aan een cursus o.i.d. deel te nemen. Daarbij verstrekt het CBR rijbevoegdheid vergunningen en geen rijbewijzen dat doet de gemeente.

Sp
door Spiem112 - Mar 13, 2022 om 00:38
12 Antwoorden / 2 Vragen

In mijn geval werd het rijbewijs teruggestuurd naar het betreffende politiebureau. Politie belde om te zeggen dat het afgehaald kon worden bij de balie.

Er kan dus wel wat verwerkingstijd tussen zitten, maar als je het zeker wilt weten zou ik even rechtstreeks contact opnemen met het OM, als het goed is bevat de brief met beslissing inhouding rijbewijs een referentienummer.

Op basis van bovenstaand lijkt er overigens sprake te zijn van een strafbeschikking; er zal dan geen gerechtelijke zitting meer plaatsvinden.