ph
door phvree Oct 30, 2005 om 13:06
Geldzaken & recht

Is deze beslissing terrecht

In 2004, zoals het gebruikelijk is, de aangifte loonbelasting
ingestuurd. Doordat ik in box3 "bezittingen" heb die wat boven de
heffingsvrije voet uitkomen, worden die dus belast.

Mijn partner heeft geen inkomen en ontvangt alleen de heffingskorting van â?¬158,- maandelijks.

Ikzelf heb een inkomen van rond de â?¬11000,- per jaar

Op het (electronisch) formulier moet je dus je eigen gegevens en die
van je partner invullen. Heb ik gedaan en ben dus ook met box3 aan het
schuivengeweest zodat mijn partner een deel op haar naam kreeg, maar
zodanig dat het eventueel te betalen bedrag onder de grens bleef. Deze
mogelijkheid wordt zelf op het formulier aangegeven en de keren dat ik
dat gedaan heb gingen altijd goed.

Alles opgestuurd en nu blijkt dat ik waarschijnlijk een vinkje verkeerd
heb gezet in het vakje "Doet uw partner zelf aangifte". Nu krijgt mijn
patner een aanslg opgelegd en moet maar eventjes â?¬1200,- betalen. Ik
heb dus een paar keer bezwaar gemaakt en gevraagd of de aangigte niet
gecorrigeerd kan worden of de aangifte  terug te draaien en dan
opnieuw aangifte doen (Is dan exact hetzelfde behoudends dat vinkje).

De inspecteur blijft bij het standpunt dat ik (mijn partner dus) toch
moet betalen, maar zoals ik begreep van meerde mensen, schuift iedereen
in box3 en zoekt de beste verdeling op. Dat is niet illegaal maar nu
krijg ik toch het idee dat ik een beetje onheus wordt behandeld.

Heeft iemand een goed idee hoe verder te gaan of word ik kansloos ingeschat.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

728 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat vinkje is niet van belang, u hebt correct met het inkomen geschoven tot u op nihil uit kwam. Niets te betalen door uw partner.

U bedoeld 'n vinkje waarbij u aangeeft dat uw partner samen met u de aangifte doet  en dat had een vinkje moet zijn bij dat uw partner zelf aangifte doet. Dat maakt niet uit, ook als u geen aangigtebiljet (of uitnodiging) ontvangt moet u aangifte doen.

Uw partner heeft al geld terug gekregen in de vorm van die heffingskorting. U komt op nihil uit, hebt u daar het reeds ontvangen bedrag wel van afgetrokken ? Het komt erop neer dat u de ontvangen heffingskorting van uw partner moet terugbetalen.

U kunt er niets aan veranderen, de belastingdienst heeft helaas gelijk. Overigens, u kunt uw aangifte corrigeren door opnieuw de (gecorrigeerde) aangifte elektronisch te verzenden.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Scroogy,

Volgens mij staat in het verhaal al dat de inspecteur op zijn standpunt
blijft staan, nadat gevraagd is een gecorrigeerde aangifte in te mogen
dienen. Hoe helpt het dan om een nieuwe electronische verbeterde
aangifte in te sturen, zoals jij schrijft? Wordt daar wel naar
"geluisterd" na een paar keer bezwaar te hebben gemaakt??

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb waarschijnlijk het vinkje aangezet dat mijn partner zelf
aangifte doet. Daardoor krijgt zij nu ook de aanslag. Ik begrijp alleen
niet dat, als uit de aangifte blijkt dat je geen inkomen hebt en als
het schuiven van box3 een belastingbetalen oplevert van â?¬200 (de grens
was geloof ik â?¬217) dat je dan toch een aanslag krijgt en â?¬1200,- moet
betalen

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, Ik reageer op de overdracht van belaste inkomsten (uit box 3) aan de partner en de reactie van de inspecteur over het weigering van deze overdracht met als bedoeling besparing van het bedrag dat buiten invordering kan worden gersteld.

De reden van het weigeren is dat maandelijks de heffingskorting is aangevraagd en uitbetaald. Daardoor wordt de regeling om vrij een deel van de belaste box-3-inkomsten aan de niet verdienende partner om zeep geholpen. Dat staat zo in de wet en de belastingrechter heeft zich in een versnelde procedure al uitsproken dat de inspecteur in zo'n situatie het recht aan zijn zijde heeft.

Dat voorgaande jaren door de belastingdienst deze "truc" wel goed gegaan is komt doordat het systeem van de belastingdienst meer dan de helft van de aangifteformulieren niet inhoudelijk door menselijk handelen laat beoordelen maar automatisch de aangifte afdoet.

Nu komt de inspecteur er aan te pas en die heeft opgemerkt dat maandelijks heffingskorting is uitbetaald dus weg invorderingsvrijstelling van belaste box-3-inkomsten. Daar is niets aan te doen, vinkjes al dan niet aantippen was niet de remedie.

Voor het jaar 2005 is het bedrag van de vrijstelling, bij het achterwege laten van de maandelijkse uitbetaling van de heffingskorting, verlaagd tot â?¬ 40.

Sorry voor het slechte nieuws. Ik merk aanvullend nog op dat de belastingdienst 5% rente berekent over belastingschulden van voorgaande jaren en dat is veel hoger dan de rente op het box-3-vermogen.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kameleon1 heeft helemaal gelijk in zijn uitleg.

Wat ik alleen niet snap; je hebt zodanig geschoven dat je partner net onder de grens blijft van de invorderingsvrijstelling dus onder de 217,- euro. Hoe kan ze dan een aanslag krijgen van 1200 euro? Speelt er nog iets anders dan?

ve
door verwijderd - Oct 31, 2005 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kameleon1 en Bigmac 1962

Dank voor jullie meedenken hoewel jullie uitleg weinig hoop geeft.

De uitleg van de inspecteur was dat de op voorhand uitbetaalde
heffingskorting te hoog was voor het opgegeven belastbare bedrag.
Daarom zou ik dus 1200 euro heffingskorting moeten terugbetalen. Ik
probeer die redenatie te begrijpen maar met logisch denken kom ik er
niet uit. Het "vinkje" blijkt dus toch wel belangrijk geweest te zijn
anders was mijn aangifte gewoon electronisch behandeld en had ik al
deze problemen niet gehad.

Eigenlijk is dit dus meten met 2 maten. Vink je goed dan "verdien" je, vinkje niet goed dan ben je de l*l.

Dure vinken dus

Ik vind het alleen knullig dat de inspecteur, als hij mijn inkomen
ziet, mij niet het voordeel van de twijfel heeft gegeven zodat ik
opnieuw de aangifte mag insturen.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2005 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat het volgende aan de hand is:

Jij bent over je inkomen waarschijnlijk weinig belasting verschuldigd. Check dit even na op de aanslag. Totaal ib/pvv minus totaal heffingskortingen = verschuldigde belasting.

Laten we even ervan uitgaan dat de verschuldigde belasting in jouw geval +/- 700 euro is. Je partner kan nooit meer terug krijgen dan hetgeen jij bent verschuldigd dus 700 euro. Zij heeft echter reeds de algemene heffingskorting van 1825 euro uitbetaald gekregen!

Dus teveel 1825-/-700 = 1125,- terugbetalen.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2005 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeten.

Het wel of niet aanvinken van het betreffende vakje maakt helemaal geen verschil!

ve
door verwijderd - Nov 1, 2005 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bigmac 1962

Zolas jij het uitlegt zie ik ergens wel de logica maar het is een
rommelige materie.In andere jaren was mijn aangifte nooit een probleem
(zonder vinkje) Met vinkje legt de aangifte dan toch ogenschijnlijk een
ander parcours af.

De belastingdienst wist dus al jaren mijn inkomen en toch blijven ze een (veel) te hoge heffingskorting uitbetalen.

Ik zal het hier maar bij laten, en dus betalen want hoe meer ik hier
mee bezig ben hoe chagrijniger in word en dat schiet helemaal niet op

In ieder geval ,....iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden..

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de inspecteur gelijk heeft.

De keuze voor fiscaalpartner of niet fiscaalpartner kan slechts 1 maal gemaakt worden. Daarna kan dat niet meer (volgens de regels van de wet) veranderd worden. De keuze voor fiscaalpartner kan op 2 manieren aangegeven worden. Of op de voorlopige teruggave of op op de aangifte. Is er bij de voorlopige teruggave aangegeven dat niet gekozen wordt voor fiscaal partnerschap dan kan je daar bij de aangifte niet op terugkomen. En andersom. Kijk daar even naar in de VT's en de aangifte.

Hoewel switchen tussen niet of wel fiscaal partnerschap soms voordelig kan zijn heeft dit ook gevolgen voor het succesierecht! Bij niet gehuwden val je dan in het derdentarief ipv van het partnertarief en de vrijstellingen (die stijgt naar mate je langer samenwoont)  beginnen dan opnieuw te tellen. Een klein gewin in de IB (niet kiezen voor fiscaalpartnerschap) kan soms grote gevolgen hebben in het succesierecht. Denk daar aan als je vermogen hebt en niet gehuwd bent en de keuze wilt maken voor geen fiscaalpartner!

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@fiscaal. Dit heeft niets van doen met fiscaal partnerschap. Wat Kameleon schrijft klopt:

Als je de maandelijkse teruggave van 158 euro bij de fiscus hebt aangevraagd, zeg je eigenlijk dat je op voorhand GEEN inkomen gaat genieten in dat jaar.

Als je dan achteraf toch inkomen gaat toerekenen uit box III aan de niet verdienende partner, klopt de stelling dat je geen inkomen gaat genieten (en op basis waarvan die 158 euro werd uitbetaald) niet meer. Met als gevolg dat je een deel van die 12 x 158 euro dient terug te betalen. De aanslag is terecht.

Schuiven met inkomen tussen partners om 1 van beide te laten profiteren van de invorderingsgrens van 217 euro werkt alleen als er GEEN maandelijkse teruggave is aangevraagd (uitgezonderd de teruggave voor kinder- en combinatiekorting).

Helaas dus :-(

groet Joost (belastingconsulent)