su
door summersun Nov 2, 2013 om 00:39
Geldzaken & recht

Is deze vorm van oprotpremie wettelijk geldig?

Geachte dames/heren.
15 jaar met plezier gewerkt, nu door reorganisatie boventallig. Vandaag een voorstel van directeur gekregen via aangetekend brief.
Zijn voorstel: We zijn bereid op uw WW uitkering gedurende 15 maanden een aanvulling te verstrekken van 20% van uw bruto maandloon. 8000,00 euro.
Er is een budget van 1500 euro voor re -integratiebedrijf.

Ik ben al langs juridische loket, rechtswinkel geweest.
Nu nog een advocaat benaderen. Maar hoe groot / klein is de kans dat ik win?
Sociaal plan eindigt per 1-1-2014, maar directie liet weten dat er geen financiële middelen zijn voor ontslagen werknemers. We zijn in totaal met 10 man.

Vriendelijk dank voor uw advies/raad of input.

Met vriendelijke groet

2973 35 Rapporteer

ge
door gerboe - Nov 2, 2013 om 07:58
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, wat een nare situatie. In de eerste plaats sterkte ermee. U vraagt hoe groot de kans is dat u wint. Maar waar gaat het dan precies om? Om het aanvechten van de reorganisatie of de hoogte van de ontslagvergoeding of iets anders? Is er een vakbond betrokken bij de reorganisatie? Zo ja, wat vindt die dan van de voorstellen? Hoe erg het ontslag ook is, u krijgt wel 15 maanden lang bijna uw hele oude salaris en geld voor begeleiding naar een nieuwe baan. En na die 15 maanden nog een periode een WW uitkering. het is niet zo dat u helemaal met lege handen moet vertrekken maar ik kan me voorstellen dat het misschien anders voelt.

zoekster
door zoekster - Nov 2, 2013 om 08:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou de vraag nog eens hier stellen

klik HIER

Daar zitten goede arbeidsrechtsjuristen. Denk dat je hier alleen maar meningen krijgt.
Overigens kun je dit ook wel af met een arbeidsrechtjurist, je hoeft er niet perse een veel duurdere advocaat op te zetten.

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 09:16
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerboe,
Dank je wel .

Fnv gaat volgende week met de directie praten. Maar als ik hun route volg, begrijp ik dat het vechten tegen een bierkaai is. Mijn bedrijf wilt sociaal plan " ontkrachten " dwz geen kantonrechter formule toepassen voor werknemers. Om simpele reden: economisch malaises. Geen geld.
Ik zit in transport, onder bekende wereldwijde Koninklijke b.v. met verschillende vestigingen over de hele wereld.
Advocaten van mijn collega's eisen jaarcijfers om terug te vechten.

Voor mijzelf hier, wil ik weten of we met zijn allen recht hebben volgens het " normale procedure" conform sociaal plan op zwart wit qua ontslagrecht / vergoeding.

Het was een nieuwe directeur, en binnen twee weken besloot hij ons pand te sluiten.
Het doet pijn omdat ik afgelopen jaren mijn hart en ziel in dit bedrijf heb geïnvesteerd.

@ Beste Zoekster, dank je wel voor je link. Ik heb rechtswinkel al benaderd. Juridisch loket heb ik ook aan de foon gehad. Adviseur online heb ik ook om hulp gevraagd.
De reden dat ik hier ben is....ik ben op zoek naar lotgenoten die ook zo een soortelijke oprot regeling hadden....en of ze bezwaar in hadden gediend.
Tegenwoordig mogen werkgevers bijna alles doen om kosten te besparen.
Per jan 2014 worden ontslag procedures nog makkelijker voor de Bazen.
En nog goedkoper.

Ben ten einde raad.
Ik heb altijd gewerkt. En al druk bezig met solliciteren. Kijken naar verschillende fields.

Met vriendelijke groeten

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 09:23
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had tegen de directie ook gezegd dat ik bereid ben om te gaan werken in andere vestigingen.
Maar helaas, hun antwoord was..er is geen werk.
Wel hebben ze 4 mensen in dienst om mijn taken / werkzaamheden te vervullen.
Dit is zo tegen alle regels in.
Maar dat mag van de Bond zei onze bedrijfsjuriste.

Ik geef het op.
Maar wil wel menselijk behandeld worden, en niet als grofvuil, mensonterend op straat word gezet.

diumenge
door diumenge - Nov 2, 2013 om 09:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gerboe schreef op zaterdag 2 nov 2013, 07:58]... en geld voor begeleiding naar een nieuwe baan. ...€ 1.500 voor re-integratie is natuurlijk helemaal niets. Daar kan misschien net een cursus bloemschikken voor volgen...

Heeft u rechtsbijstand?

diumenge
door diumenge - Nov 2, 2013 om 09:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard moet je niet uitgaan van wat de bedrijfsjurist zegt, die praat namens de werkgever.

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 10:02
13 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb geen rechtsbijstand.

Ik heb altijd gewerkt, mijn motto is, blijven werken.

Dacht zal goed komen, nooit nodig gehad.

Budget voor re-integratie is ook een belediging.
Heel concept is sowieso een beleding.

Bizar en krom.

Mijn vestigingsmanager die mij al 15 jaar kent, moet mij ontslaan met die regeling.
En daarna stuurt hij een mail.

Er is genoeg geld, neemt alstublieft een jurist of een advocaat om bezwaar in te dienen.

Ik dacht....door mijn tranen heen.
Waarom doen ze niet een keer normaal en goed conform de cao en de wet?
Waarom al deze poppenkast?

Ben nu 43 jaar oud, zit net op gevarenzone zone van beetje oud en te duur....
Ach verschrikkelijk.

Sorry voor mijn gezeur....ben normaal sterk en positief.
Maar hoe mensen met elkaar omgaan, doet verschrikkelijk zeer.

Je bent maar een nummer.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die € 8.000 is dat de totale aanvulling over die 15 maanden?

U moet proberen uw emotionele gevoelens opzij te zetten. En of de regels voor werkgevers makkelijker worden, valt nog maar te bezien. Ook nu komen er heel veel mensen op straat te staan zonder kantonrechters formule..

De vraag is ook hoe oud u bent, dus hoe lang WW krijgt u maximaal. Bent u nu de enige die ontslagen wordt?

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er dus een sociaal plan was en is, moet de werkgever zich daar aan houden.

ge
door gerboe - Nov 2, 2013 om 10:10
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 2 nov 2013, 09:43][quote=gerboe schreef op zaterdag 2 nov 2013, 07:58]... en geld voor begeleiding naar een nieuwe baan. ...€ 1.500 voor re-integratie is natuurlijk helemaal niets. Daar kan misschien net een cursus bloemschikken voor volgen...

Heeft u rechtsbijstand?

Ik herhaal slechts de woorden van summersun

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 10:22
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger
Ja, die 8000 bruto is alles . Het wordt in een keer uitgekeerd.
Netto +/- niet meer dan 4000. Ik heb geen idee.
Ik moet nog uitzoeken.

Er is zeker een sociaal plan.
Via advocaten en juristen weet ik ook dat er tegenwoordig maar peperkt percentage die weg komen volgens kantonrechters formule.
Veel facetten spelen hier ook grote rol voordat de rechter dat beslist.

Tot nu toe ben ik nog iedere dag op mijn werk, het gaat natuurlijk door.
Geen ziekmelding of zo.
Natuurlijk ben ik heel boos en verdrietig, maar mag mijn werkzaamheden en klanten hier niet onderlijden.
Emoties en huilen doen we wel als we thuis zijn.

In totaal zijn er 10 collega's die in dezelfde schuitje zitten.
Eentje is al 40 jaar in dienst. ..

Mvrgr

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die werkgever moet ontslagvergunningen aanvragen, of via het UWV of de rechter. En bij het UWV moeten ze met cijfers op tafel komen.

De werknemers kunnen zelf niet zomaar akkoord gaan, anders kunnen hun WW rechten in gevaar komen.

Dus met uw collega's gezamenlijk hulp zoeken en verzet plegen. Sterkte.

ro
door ron530 - Nov 2, 2013 om 13:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik lees dat er een sociaal plan is opgesteld, uw ww uitkering wordt voor de duur van 15 maanden aangevuld tot 90% van het laatst verdiende loon. Opzich niet eens zo slecht maar dat het in één betaling wordt uitgekeerd is dan weer minder want de BD ziet de oprotpremie als inkomen waar geen heffingskorting op toegepast wordt dus hoog belast. Wellicht kan de aanvulling maandelijks uitbetaald worden want dat is voor u gunstiger. Wat het re-integratie budget betreft daar heeft u geen invloed op want u komt van de arbeidsmarkt en de kans op een baan is veel groter dan voor een langdurig werkloze. M.i. kunt u zich beter richten op het vinden van een nieuwe baan want uiteindelijk trekt u toch aan het kortste eind.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Die heffingskorting is helemaal niet van belang, want ook volgend jaar zal de Ts zijn heffingskorting helemaal gebruiken. Dit jaar in één keer uitbetalen, kan zelfs gunstig uitpakken ivm de arbeidskorting, want als het volgend jaar in stukjes wordt uitgekeerd is de arbeidskorting niet van toepassing.

De belasting zal 42% zijn. Net zoveel als in 2014.

Het kan aan de andere kant weer ongunstig uitpakken inzake de eventuele zorgtoeslag.

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 14:56
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank allen voor het meedenken.
Ik heb voors en tegens opgeschreven.

Ik zat ook aan termijnen te denken.
Maar hier zitten ook haak en ogen aan. Voor niets gaat het zonnetje op.

@ Beste Ron.
Ik ben sinds september, de dag ik hoorde dat we gaan sluiten, al intensief bezig geweest met solliciteren.
Ingeschreven bij veel uitzendbureaus, mijn cv op vacaturebank / monsterboard.
Geen idee of het helpt, maar ik blijf stug doorgaan met brieven sturen.
Ze gaan per jan 2014 dicht, prognose dan.
Ik heb 4 maanden opzegtermijn.
Dit wordt dan pas in april / mei afgesloten.

Bidden dat ik dan snel een baan aangeboden krijg.

Met vriendelijke groet

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 14:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

Met sluiten per jan 2014 bedoelde ik, mijn afdeling.
De planning.
Maar warehouse / loods blijft nog bestaan voor chauffeurs en opslagruimte.

Mvrgr

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ze zullen echt eerst ontslagvergunningen moeten aanvragen, dat gaat zomaar niet.

su
door summersun - Nov 2, 2013 om 15:20
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dat doen ze ook Tijger.
Wat we nu bezig zijn is onderhandelen.
En als we met zijn allen niet uitkomen.
Dan gaan ze naar Uwv / rechter....dan is dat jan 2014.

Aankomende weken zijn er aantal afspraken gepland met OR / bond en aandeelhouders.

Op hoop van zegen.

Dank je wel.

do
door doradora - Nov 2, 2013 om 18:12
58 Antwoorden / 1 Vragen

bij ontslag met wederzijdse instemming hoeft de werkgever geen ontslagvergunning aan te vragen.
als u weigert zal de werkgever de toestemming van de UWV nodig hebben, die zal hij hoogst waarschijnlijk krijgen, op economische gronden.
u heeft dan geen recht op de ontslagvergoeding. de werkgever is deze dan niet verplicht te geven.
om deze dan alsnog te krijgen moet u zelf naar de kantonrechter. denk aan de kosten en de mogelijkheid dat de rechter het eens is met de werkgever..
bereken uw ontslagvergoeding op het internet. is het een groot verschil, ga dan praten met een jurist of advocaat.

u ontslagvergoeding is nu : 4 maanden salaris, € 8.000 en € 1.500.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@doradora

Die ontslagvergoeding is natuurlijk helemaal geen 4 maanden salaris.

do
door doradora - Nov 2, 2013 om 23:29
58 Antwoorden / 1 Vragen

"Ze gaan per jan 2014 dicht, prognose dan.
Ik heb 4 maanden opzegtermijn.
Dit wordt dan pas in april / mei afgesloten."

wat wordt hiermee dan bedoeld ?

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2013 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard moet de werkgever sowieso doorbetalen tijdens de opzegtermijn, maar dat is natuurlijk geen vergoeding.

su
door summersun - Nov 7, 2013 om 20:46
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal
Excuses voor mij afwezigheid.

Ik heb een advocaat ingehuurd om voor mij te vechten, realistisch gezien, dit is ook vissen achter het net. Maar wie niet waagt, die niet wint.

Ik moet iets doen, en als ik zomaar accepteer, zal ik rest van mijn leven spijt krijgen.
Wat er ook gebeurt, positief of negatief, ik accepteer de consequences.

Geen enkele werknemer verdient dit. En zo zijn we met zijn allen bezig met onze advocaten.

Morgen is een grote meeting met de OR en de bonden, praten hoe krachtig sociaal plan moet zijn, eenzijdig afwijken zonder overleg met andere partijen staat de werkgever hier in zijn nadeel.

Mijn brief vandaag naar de directie is simpel weg, ik wijs hun voorstel af.

Dit wordt een lange weg, en de strijd is amper begonnen.

Wat ik wil zeggen is. Doe veel research en vecht voor jezelf.

Vriendelijk dank voor alle inputs hier.

Groetjes en een fijne avond

diumenge
door diumenge - Nov 7, 2013 om 20:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Succes summersun!

zoekster
door zoekster - Nov 7, 2013 om 20:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Succes en goed dat je je niet zomaar gewonnen geeft.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed zo, laat niet over u lopen. Succes en sterkte toegewenst. Laat nog eens horen hoe de afloop is.

su
door summersun - Nov 7, 2013 om 21:10
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel lieve Diumenge en Zoekster

Hartstikke lief, ik heb het echt nodig

Mijn hoofd is echt overuren aan het draaien, ik ben ook flink bezig geweest van hot naar her te rennen voor alle info's die ik binnen kan krijgen.
Bellen naar FNV / CNV en continu mailen met hoofd van OR.

Ik heb ondertussen ook heel veel geleerd. Wow, je komt echt veel van weten hoor.
Maar gisteren dacht ik... Ik trek dit niet, ik moet
een expert bij halen. Het is niet goedkoop, maar zoals ik zei... Moeite waard voor mijn 15 jaar trouwe dienst.

Shoppen naar een advocaat is ook een soort wahalla van ... wie is goed ? Wie vecht voor mij ?
Zijn ze allemaal zakkenvullers ??
Die brieven kan ik toch zelf wel tikken etc etc...
Uit 10 gesprekken van verschillende rassen / soorten en regio's.

Heb ik de mijne gevonden.

Ik denk dat hij wel goed of ok is.

Laat wel af en toe weten hoe het afloopt, zo kunnen we van elkaar leren.

Keep smiling ( net een boer met kiespijn :) )

Fijne avond

S.

su
door summersun - Nov 7, 2013 om 21:16
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je Tijger

Ik kom absoluut terug om te laten weten, misschien houd ik blog bij of zo.
Als het uitloopt naar 2014, ongetwijfeld, dan kom ik ook gelijk achter hoe sterk
de veranderingen zijn.

Maar als we een beetje slim spelen, kunnen de klus klaren voor 1 jan. 2014
Zet wel een vaart achter.

Weet je, het komt wel goed.
Als je niets meer te verliezen hebt, dan zet je alles op alles .

Iedere dag netjes gewerkt ook :)

Groetjes en een fijne avond

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2013 om 09:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben de OR en/of vakbonden meegewerkt aan het sociaal plan?

su
door summersun - Nov 8, 2013 om 10:21
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Pieter,
Ja, soc. plan is door 3 partijen opgezet.
Wettelijk, ook met handtekeningen

Gr

mabureau
door mabureau - Nov 8, 2013 om 11:35
102 Antwoorden / 12 Vragen

Even kort door de bocht; uitgaande van de € 8.000 over 15 maanden, zou dat gebaseerd zijn op een bruto maandinkomen van ca € 533 per maand zijn.
Als dit 20% is van is je huidige bruto maandsalaris dan heb je dus een jaar salaris van € 31.980 plus eventueel vakantiegeld.
Ik weet niet of dit het enige inkomen is of dat er nog verdienende partner is ?

Op het moment zal je dus waarschijnlijk zo ie zo geen huur- of zorgtoeslag krijgen, maar zodra je in de WW komt zal je hier mogelijk wel voor in aanmerking komen.

Als je 12/15 in termijnen in 2014 laat uit betalen en 3/15 in 2015 zal dit betekenen dat het inkomen waarover de toeslagen berekend gaan worden, in 2014 € 6.396 en in 2015 € 1.604 hoger uitkomt, waardoor je een lagere toeslag krijgt.

ALS je derhalve mocht besluiten om het aanbod te accepteren en per 1 januari 2014 in de ww komt, dan verdient het in dat geval aanbeveling om de totale uitkering van € 8.000 nog met het salaris van december 2013 te laten betalen.

Gaat het ontslag pas in na 1 januari 2014 dan is het beter om de vergoeding per maand de te ontvangen om te voorkomen dat je door de ontvangst van de totale € 8.000 in 2014 de toeslagen misloopt.
Let er in dat geval wel op dat de betaling niet wordt gerelateerd aan de ww uitkering, om te voorkomen dat deze stopt zodra je weer aan het werk zou gaan.

Ik wijs je hierop omdat advocaten met dit effect bij de vaststelling van een eventuele ontslag vergoeding hier geen rekening mee houden

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ervaring heeft geleerd dat recht hebben nog iets anders is dan recht krijgen.

Sterkte

su
door summersun - Nov 8, 2013 om 12:49
13 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Mabureau

Ik heb een partner, we hebben een hypotheek, studentje van 19 jaar oud.
Al die toeslagen zijn niet van toepassing.

Recht hebben wilt niet zeggen dat recht krijgen, dat weet ik.
maar ik knok eventjes verder.

Met vriendelijke groet

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2013 om 13:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=summersun schreef op vrijdag 8 nov 2013, 10:21]Hoi Pieter,
Ja, soc. plan is door 3 partijen opgezet.
Wettelijk, ook met handtekeningen

Gr

OK, duidelijk. Dan valt er niets meer aan te doen vrees ik.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2013 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

De werkgever wil onder het afgesproken sociaal plan uit.

su
door summersun - Nov 8, 2013 om 13:46
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Pieter

Directie was bezig soc plan 'open te breken "

Vandaar dat de Bonden en de OR vandaag bij elkaar komen om te bespreken
ZE hebben nu pauze

OR/Bond zou voor werknemers vechten.

Dan hoop ik dat ze ook echt doen.

Bedankt
Keep you posted