ge
door gezelligding Sep 13, 2005 om 06:45
Geldzaken & recht

Ja hoor weer een vraag over frisia

beste mensen ..

ook ik ben benadert voor een hypotheek bij frisa of wel lenen.nl

het ziet er allemaal heel mooi uit lage rente en natuurlijk een levens verzekering er aan gekoppelt.

maar nu is de vraag

 ik ben samenwonend en nu heb ik vorig jaar vernomen dat als je samenwonend bent en geen samenlevings kontract hebt en wel kinderen dat je levensverzekering ivm hypotheek aan je hypotheek verpand moet zijn en dat is bij frisia wel het geval dus .dat is voor ons een voordeel of ..... zie ik dat verkeert graag hoop ik iets van jullie te horen groetjes mir.

369 3 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Sep 13, 2005 om 08:19
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Gezelligding,

Nee, in het geval van Frisia is dat zeker geen voordeel. Sluit je levensverzekering af via een andere maatschappij. Frisia (en al haar DSB-zusters als Postkrediet, Lenen.nl, Becam, etc).

De reden hiervoor is heel simpel. Frisia biedt weliswaar een hele lage rente, maar de premies voor de daarbij behorende verzekeringen zijn peperduur en absuluut niet marktconform. Het voordeel van de lage rente wordt volledig teniet gedaan door hun verzekering. Je kunt beter een hypotheek afsluiten bij een reguliere geldverstrekker tegen een wat hogere rente met een levensverzekering bij een ander, aan het eind van de rit ben je dan nog voordeliger uit.

Deze verzekering trachten ze je aan te smeren, omdat dat juist datgene is waar ze aan verdienen. Dit wordt koppelverkoop genoemd en is illegaal. Echter, zodra je aangeeft een andere, goedkopere levensverzekering te willen bij een andere maatschappij, dan zal de hypotheek waarschijnlijk geweigerd worden op onduidelijke gronden. Ondanks hun pogingen je een levensverzekering bij hun af te sluiten, ben je hiertoe niet verplicht en raad ik je ten stelligste af.

Frisia (en DSB) laveert langs de randen van de wet. Duizenden mensen zijn er al ingetrapt. Zorg ervoor dat je niet een van hen bent.

Brynnar

ju
door juppie - Sep 19, 2005 om 07:52
16 Antwoorden / 2 Vragen

Het uitgangspunt kan natuurlijk niet zijn dat je zomaar een (hypothecaire) lening aangeboden krijgt met een levensverzekering. Die constructie moet bewust worden gekozen aan de hand van een aantal voorkeuren die je als klant hebt.
De levenverzekering van Frisia houdt nogal wat beleggingsrisico in. Het is maar de vraag of je dat wil. Probeer eerst de resultaten van de beleggingen in het verleden maar eens boven water te krijgen. Schrik niet.

Als de rente mooi is en stevig in je schoenen staat dan zou je de lening kunnen vragen en een verzekering elders kunnen sluiten. Het is maar de vraag of Frisia dan nog happig is.

Je praat over lenen.nl. Als de lening eigenlijk een doorlopend krediet is, houdt er dan rekening mee dat de rente elk jaar stijgt.

sanvw
door sanvw - Sep 23, 2005 om 01:07
32 Antwoorden / 9 Vragen

het geldt niet zozeer omdat u geen samenlevingsct heeft, het geldt
altijd, bij hun. Dit is een garantie die zij willen, en die hierboven
goed wordt uitgelegd. Ik zou als ik u was ergens anders een verzekering
afsluiten (daar valt altijd over te praten) en voor de goedkope rente
gaan.