an
door anwike52 Nov 7, 2015 om 12:44
Geldzaken & recht

Kabels openbare verlichting

bij het afgraven van mijn tuin(eigendom) kwam het graafbedrijf een kabel tegen van de openbare verlichting.
Op 15 cm diepte volgens het bedrijf is het A niet toegestaan op 15 cm en moet dat op min 30 cm,en B ligt de kabel op mijn prive terrein.
er is vooraf geen toestemming gevraagd door de gemeente Neck mijn vraag is mag dit zomaar,want als er iets is met de kabel/verlichting moet mijn net aangelegde tuin weer open.wat zijn hiet de wettelijke regels voor?

5675 24 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 13:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom vraagt u dit via een forum?

De Gemeente heeft die kabels laten leggen en kent de (veiligheids-) en andere spelregels. Waarschijnlijk heeft uw Gemeente het werk uitbesteed en zal het betreffende grondwerkbedrijf hierop moeten aanspreken.

Staat er niets in uw koopcontract, zoals het grondstuk kunnen betreden door de Gemeente of derden voor onderhoud, kunt u de kabels op kosten van de Gemeente laten verwijderen en de tuin daarna laten herstellen.

Gedoe, maar ik zou niet met me laten sollen!

ph
door philip36 - Nov 7, 2015 om 14:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Eerst maar eens proberen uit te zoeken wat voor soort kabel het is en dus de eigenaar ervan.

Een kabel op 15 cm diepte, de kabelingang van de lantaarnpaal zit al veel dieper.
Ik kan me ook niet voorstellen dat elektriciteitsskabels op 30 cm diepte gelegd mogen worden.
Het blad van een spade is al 30 cm dus met grond omspitten zit je al meteen op de kabel.
Volgens mij is 60 cm het minimum.

Ik denk dat uw gemeente u kan vertellen waar hun kabels lopen en anders het kadaster.

Lees http://www.kadaster.nl/web/Particulier/Graafwerkzaamheden.htm

an
door anwike52 - Nov 7, 2015 om 15:09
6 Antwoorden / 4 Vragen

philip 36
dat hoef ik niet te informeren dat weet ik al er staat er ook openbare verlichting en dus is de gemeente eigenaar ik vraag dan ook naar de wettelijke bepaling hiervan
En hr Klein waarom ik dit via n forum vraag is mijn zaak

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2015 om 15:25
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Iemand mijn kristallen bol lenen?

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 15:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Natuurlijk is het helemaal uw eigen zaak om op dit forum deze vraag te stellen, maar......geef dan a.u.b. ook aan in welke gemeente u woont en of uw grondstuk binnen of buiten de aangegeven gemeentegrens ligt, zodat wij hier exclusief voor u op uw gemeentesite kunnen gaan zoeken!

Uw Gemeente kan de straatverlichting bovendien hebben uitbesteed en aan wie is dat dan uitbesteedt...........bij wie meldt u storingen aan de straatverlichting enz enz.

Het is en blijft dus helemaal uw eigen zaak!

valerius-2
door valerius-2 - Nov 7, 2015 om 15:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=anwike52 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 15:09]philip 36
dat hoef ik niet te informeren dat weet ik al er staat er ook openbare verlichting en dus is de gemeente eigenaar ik vraag dan ook naar de wettelijke bepaling hiervan
En hr Klein waarom ik dit via n forum vraag is mijn zaak

Heft u dit zelf gevonden ? De kabel helemaal na getrokken waar hij heen gaat

ro
door ron530 - Nov 7, 2015 om 15:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De gemeente gaat de elektriciteitskabel echt niet verleggen omdat u stelt dat de grond waarin de kabel ligt van u is, bij een calamiteit zal de eventuele schade wel aan u vergoedt worden. Wat ik wel vreemd vind is dat het bedrijf die de graafwerkzaamheden heeft uitgevoerd niet op de hoogte was van de aanwezige leidingen en kabels zodat er tijdens de werkzaamheden rekening mee gehouden kon worden. Wat wilt u eigenlijk! dat de kabel uit uw grond verdwijnt of de gemeente laten betalen voor het feit dat de kabel in uw grond is gelegd.

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2015 om 15:40
11571 Antwoorden / 51 Vragen

De enige vraag die ik lees is: "wat zijn hier de wettelijke regels voor?" en die is omdat het gemeentewetten kunnen zijn en wij niets weten, ook niet kunnen zoeken wegens gebrek aan zoektermen.

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2015 om 15:45
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Een vraag aan de vraagsteller: "Woont u hier?"

Neck is een dorp in de gemeente Wormerland, in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Het dorp heeft 925 inwoners (2010). Het dorp is gelegen in het uiterste noordoosten van de polder de Wijde Wormer, ligt iets ten westen van de Purmerend en nabij de A7.

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 15:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@ron530

Herhaling: Dat is helemaal de zaak van TS, maar er is misschien haast bij want de Gemeente is vandaag dicht! Men kan ook tot maandagmorgen wachten en een 100% duidelijk en verbintelijk antwoord krijgen, direct aan de Gemeentebalie. Waarom het graafbedrijf dit nu weer juist niet kan beantwoorden......? Die wilden vandaag waarschijnlijk verder graven en staan op ons antwoord te wachten.

ph
door philip36 - Nov 7, 2015 om 15:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik u was ging ik toch maar even naar de gemeente om te vragen waar, naar hun informatie, de kabel voor de openbare verlichting loopt.
En dat de kabel in uw tuin met openbare verlichting erop maar 15 cm diep ligt.
Misschien dat die kabel in uw tuin niet meer gebruikt wordt, zou dan ook die 15 cm verklaren.

gerbera
door gerbera - Nov 7, 2015 om 16:06
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Zal wel tegen schenen schoppen, maar het feit dat de kabel slechts 15 cm diep ligt is al bijzonder omdat de minimale diepte voor electriciteitkabels 60 tot 70 cm moet zijn. Je zou haast denken dat het om een kabel gaat, ooit gebruikt, voor tuinverlichting. Daarnaast is het zo dat openbare kabels nimmer op particulier terrein gelegd worden tenzij de eigenaar hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft verleend. In dat geval heeft de eigenaar van de kabel, zonder toestemming van de grondeigenaar, het recht hieraan te werken indien dit noodzakelijk is. Dit geld ook voor leidingen welke van de openbare weg via een voortuin naar de woning lopen. Ik zou, als ik u was, toch maar eens met de gemeente gaan praten of de kabel onder hun beheer valt en wat als hier ooit iets mee is.
Ls @mahadma heb inmiddels zelf een kristallen bol aangeschaft. Heb je op dit forum soms hard nodig. -;)

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 16:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bij ons in de straat heeft onlangs een grafende hovenier een openbare lantaarpaal mèt kabel op het grondstuk waar hij wilde planten korterhand naar buiten het betreffende grondstuk verlegd........was met staatwerk binnen een kwartier klaar.

Ik denk dat dit ook hier de snelste oplossing is.

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2015 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Door @philip36 is al het advies gegeven om bij de gemeente (Neck/Wormerland) en het kadaster te informeren. Ik zou dat dan maar doen.
Hetgeen gemeld wordt over vooraf toestemming vragen is me niet duidelijk. Als iets door de/een gemeente ergens aangelegd wordt dan zal dat toch te zien zijn?
Voor zover mij bekend moeten bedrijven die gaan graven vooraf plattegronden/gegevens opvragen van de betreffende gemeente voordat men gaat graven om eventuele ongelukken te voorkomen.
Er zou nog gezocht worden in een handboek Ondergrondse Infrastructuur of ondergrondse kabels en leidingen o.i.d., maar dan ook weer bij de genoemde gemeente.

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 16:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TS krijgt een probleem want de Gemeente Wormerland neemt geen klachten aan over lataarnpalen...........eerst een formiertje invullen! Lijkt erg het OHRA-filmpje met de paarse krokodil.

Waarover kunt u geen klacht indienen bij de gemeente?

NECK, Wormerland............

U kunt geen klacht indienen over gebreken in de openbare ruimte. U kunt deze gebreken uiteraard wel aan ons melden zodat wij deze gebreken zo snel mogelijk kunnen oplossen. Bij gebreken in de openbare ruimte kunt u denken aan bijvoorbeeld rondslingerend zwerfvuil, afval, slechte of beschadigde bestrating, een kapotte lantaarnpaal, vernieling of overlast. Dergelijke gebreken in de openbare ruimte kunt u het beste melden met het online formulier 'Melding woon- en leefomgeving' op onze website.

Dus vul dat formuliertje ook meteenmaar in!

dirck
door dirck - Nov 7, 2015 om 16:51
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 7 nov 2015, 16:06]Zal wel tegen schenen schoppen, maar het feit dat de kabel slechts 15 cm diep ligt is al bijzonder omdat de minimale diepte voor electriciteitkabels 60 tot 70 cm moet zijn. Je zou haast denken dat het om een kabel gaat, ooit gebruikt, voor tuinverlichting.|
Dit was ook mijn eerste gedachte.
Het kabelgat zit meestal op een diepte van 60 cm, dus kan het best zo zijn dat er illegaal stroom afgetapt is van de lantaarnpaal.

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 17:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=dirck schreef op zaterdag 7 nov 2015, 16:51][quote=gerbera schreef op zaterdag 7 nov 2015, 16:06]Zal wel tegen schenen schoppen, maar het feit dat de kabel slechts 15 cm diep ligt is al bijzonder omdat de minimale diepte voor electriciteitkabels 60 tot 70 cm moet zijn. Je zou haast denken dat het om een kabel gaat, ooit gebruikt, voor tuinverlichting.|
Dit was ook mijn eerste gedachte.
Het kabelgat zit meestal op een diepte van 60 cm, dus kan het best zo zijn dat er illegaal stroom afgetapt is van de lantaarnpaal.

De vragen over de eerste vraag stapelen zich inmiddels op....

Gaat het om een oudere weg, of is het een nieuw aangelegde wegwijk? Wat bevond zich in het geval van nieuwbouw ooit op dit perceel? Zijn de lataarnpalen zichtbaar nieuw? Gaat de kabel werkelijk naar een lataarnpaal....... ?

an
door anwike52 - Nov 7, 2015 om 19:07
6 Antwoorden / 4 Vragen

ron 30
wat ik wil?? lees dan!! en op veronderstellingen en op domme suggesties zit ik al helemaal niet te wachten IK WIL GEEN GELD!! en dat ik wil dat een kabel verdwijnt ???lees nu maar eens de vraag

an
door anwike52 - Nov 7, 2015 om 19:09
6 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk Dirck daar heb ik wat aan
Het huis is nieuw er zijn nieuwe lantaarnpalen er heeft nooit een huis op de grond gestaan dus geen oude tuin verlicht er staat op de kabel openbare verlichting

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2015 om 23:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=anwike52 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 19:07]ron 30
wat ik wil?? lees dan!! en op veronderstellingen en op domme suggesties zit ik al helemaal niet te wachten IK WIL GEEN GELD!! en dat ik wil dat een kabel verdwijnt ???lees nu maar eens de vraag

Dus naar de gemeente gaan en dit eisen met dezelfde toon als u op dit forum doet bij deze vraag en uw vraag van 2013.

gerbera
door gerbera - Nov 7, 2015 om 23:35
7374 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=anwike52 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 19:09]Kijk Dirck daar heb ik wat aan
Het huis is nieuw er zijn nieuwe lantaarnpalen er heeft nooit een huis op de grond gestaan dus geen oude tuin verlicht er staat op de kabel openbare verlichting
Dit geeft een andere kijk op de zaak. Zou dan toch maar eens met de gemeente aan de slag gaan of hen bekend is dat de kabel daar ligt en zo ja, als deze nog in gebruik is, waarom de kabel niet volgens de voorschriften is ingegraven. Blijft overigens vreemd dat grond, waarin zich nutsvoorzieningen bevinden, door de gemeente is verkocht.

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2015 om 23:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Alles en iedereen blijft naar de Gemeente wijzen.........

' De Elektriciteitswet schrijft voor dat een verlichtingsinstallatie geen gevaarlijke situaties mag opleveren. De gemeente dient in dit kader ook een installatie-verantwoordelijke aan te wijzen.'

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2015 om 00:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@gerbera, soms wordt door gemeenten ook wel snippergroen aan particulieren verkocht met de nutsvoorzieningen in de grond.
Lees eens klik hier.

gerbera
door gerbera - Nov 8, 2015 om 11:57
7374 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 8 nov 2015, 00:20]@gerbera, soms wordt door gemeenten ook wel snippergroen aan particulieren verkocht met de nutsvoorzieningen in de grond.
Lees eens klik hier. Ook gelezen wat in de meeste gevallen de voorwaarde zijn waaraan verkoop is verbonden. zie mijn bericht van 7 nov. 16.06u