sa
door sancy Dec 2, 2011 om 09:25
Geldzaken & recht

Kan EDR incasso mij aanmelden bij BKR?

Hallo,
Mijn man blijft maar brieven krijgen van EDR incasso waarin wordt verzocht een schuld af te betalen aan NTI uit 2002. Het brieven sturen is dit jaar begonnen. 2011. Na de eerst brief is contact gezocht met EDR en heeft hij aangegeven betaald te hebben. Wij kunnen alleen na 8 jaar niet bewijzen dat dat werkelijk zo is. Mogen zij na 8 jaar hier ons nog voor benaderen? Wij zijn gestopt met reageren en hebben dus ook nog niet betaald. Vandaag kregen we een brief waarin gedreigd wordt met registratie BKR en rechtsmaatregelen. Ik zou graag willen weten of EDR ons idd kunnen registreren bij BKR of is dit een pressiemiddel. ik heb namelijk geen zin om maar te betalen omdat er gedreigd wordt terwijl er geen bewijzen zijn.

14701 9 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Dec 2, 2011 om 09:52
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Zo bedraagt de verjaringstermijn voor contractuele vorderingen slechts 5 jaar, art 3:307 BW.

Ik neem aan dat z.g. openstaande vorderingen zijn verkocht aan dit incassobureau die u nu prest om te betalen.

Ik zou een aangetekende brief sturen aan NTI dat u ten onrechte geïntimideerd wordt om tot betaling van een vordering te komen. Zet in de brief dat u een klacht indient hierover bij consuwijzer.

Geeft aan dat u destijds aan uw financiële verplichtingen heeft voldaan. Bovendien is de verjaringstermijn verstreken.

Ik zie DKR niet staan bij de deelnemers aan BKR, of ik moet er over heen kijken.
Klik

Dien hierover een klacht in bij Consuwijzer en stuur een copie van de brief naar EDR. Dat zou ik niet aangetekend doen omdat u al een aantal maal gereageerd heeft.

kiran
door kiran - Dec 2, 2011 om 16:40
2791 Antwoorden / 0 Vragen

sancy

De vermeende schuld is van 2002 / geen eerder bericht dan nu: 2011
Als u zeker weet dat de NTI u geen aanmaningen heeft gestuurd gedurende die 8/9 jaar, dan is naar mijn mening hier sprake van verjaring.

Bovendien: Wie eist, bewijst?

ha
door hanneke - Dec 4, 2011 om 18:35
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kiran schreef op vrijdag 2 dec 2011, 16:40]sancy

De vermeende schuld is van 2002 / geen eerder bericht dan nu: 2011
Als u zeker weet dat de NTI u geen aanmaningen heeft gestuurd gedurende die 8/9 jaar, dan is naar mijn mening hier sprake van verjaring.

Bovendien: Wie eist, bewijst?
Wie eist, bewijst. En in dit geval kan er prima bewezen worden dat er in 2002 een overeenkomst was. Dat wordt ook niet ontkend. En dus is er een betalingsverplichting. Punt is alleen dat de man van Sancy niet (meer) kan aantonen dat er betaald is.
Maar verder ben ik met u eens dat de vordering sowieso verjaard is, zelfs wanneer zij nog niet betaald zou zijn.

geld_wolf
door geld_wolf - Dec 4, 2011 om 19:53
90 Antwoorden / 0 Vragen

EDR niet, maar waarschijnlijk wel hun opdrachtgever. Zeker als je met NTI een betaling in termijnen destijds hebt afgesproken, dan is het een financiering en wordt geregistreerd bij het bKR.

govert van dijk
door govert van dijk - Dec 4, 2011 om 22:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

De verjaringstermijn voor dergelijke geldvorderingen bedraagt inderdaad slechts 5 jaar. Heeft u sedert 2002 écht geen (aangetekende) betalingsverzoeken van NTI of het incassobureau meer ontvangen, dan is er geen sprake van enige opschortende werking (stuiting). Ik krijg daarom de indruk dat hier sprake is van intimidatie door het incassobureau, iets wat meer en meer voor komt.

tdehond
door tdehond - Dec 5, 2011 om 08:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op zondag 4 dec 2011, 19:53]EDR niet, maar waarschijnlijk wel hun opdrachtgever. Zeker als je met NTI een betaling in termijnen destijds hebt afgesproken, dan is het een financiering en wordt geregistreerd bij het bKR.

NTI zie ik er ook niet bij staan.

Vraagsteller kan kijken bij: deelnemers BKR

M.i. is het intimidatie.

Zie verder mijn eerste bericht.

nt
door nti - Dec 6, 2011 om 07:27
8 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sancy,

Namens het NTI wil ik graag bevestigen dat het incassobureau EDR ieder half jaar herinneringen stuurt naar de studenten waarvan betalingen open staan. Je geeft aan dat in de brief die nu ontvangen is van het EDR gedreigd wordt met opgave aan BKR, ik zou graag een kopie van die brief ontvangen om e.e.a. te bespreken met het incassobureau. Een reactie ontvang ik graag via els.beltman@nti.nl.

Vriendelijke groet,
Els Beltman, hoofd Klantenservice NTI

qw
door qwerty10 - Dec 6, 2011 om 09:13
36 Antwoorden / 21 Vragen

Sancy,

Laat niet alleen de NTI zien dat EDR met dreiging van BKR komt.
Stuur ook een kopie van het bericht wat je hebt ontvangen van EDR met de dreiging BKR notatie naar dit forum toe.

mvg

Qwerty10

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Dec 6, 2011 om 09:28
149 Antwoorden / 12 Vragen

Lees hier over verjaringstermijnen.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401