Kan een bedrijf het volledige bedrag vooruit vragen?
Ik heb een haarstuk besteld dat 3100 euro kost. Daaraan heb ik 6 wkn van tevoren 1000 euro aanbetaald. Nu ben ik door ziekte (gebroken arm) niet in de mogelijkheid om daarheen te gaan en nu wil die firma dat ik het resterende bedrag helemaal van tevoren betaal. Ik had wel telefonisch afgesproken dat ik het restant bedrag contant (cash) zou betalen bij de plaatsen van het haarstuk.
Ik wil echter het haarstuk laten plaatsen als m'n arm genezen is. Ik slik nu zware medicijnen en ben niet in staat om te gaan.
Is het een normale gang van zaken dat het restantbedrag nu helemaal vantevoren betaald moet worden voordat ik in het bezit ervan kom?
Hoe sta ik juridisch hierin?
Dank voor jullie advies. Ik ga proberen om de afspraak alvast te maken of anders een klein bedrag erbij. Afwachten hoe ze reageren. :)
In een uiterste poging zou u kunnen voorstellen nog 550 euro aan te betalen.
Dan heeft u totaal 50% aanbetaald.
Ik zou daar zeker niet als eerste mee beginnen.
Betaal zeker niet het gehele bedrag aan, want mocht het haarstuk niet bevallen, dan heeft u niets meer in handen.
Ik zou inderdaad proberen een afspraak te maken en deze vooral vastleggen. Op die manier weet de leverancier dat het voor u een serieuze zaak is en dat u ,uw afspraken na komt.
Door overmacht kunt u nu de afspraak jammer genoeg niet nakomen maar met goede afspraken komt u er toch wel uit ?
Persoonlijk zou ik ook niet vooruit het hele bedrag betalen. Boter bij de vis , zou ik zeggen en dan weet je ook dat er bij onvolkomenheden nog onderhandeld kan worden.
ekiem
[quote=istar144 schreef op donderdag 14 aug 2014, 15:23]Ik heb aangegeven dat het ongeveer 6 weken kan duren.
Dat lijkt mij geen onredelijke tijd.
Wettelijk gezien mag maximaal 50% vooruitbetaling worden geeist.
Dat geldt echter in uw geval al niet meer omdat u een afwijkende overeenkomst hebt gesloten met de leverancier dat u 1000 euro zou aanbetalen en de rest bij plaatsen.
U heeft nu aangegeven dat u de afspraak door omstandigheden moet verzetten.
Uw reden en de 6 weken lijken mij beiden niet onredelijk.
Probeer gewoon alvast een definitieve afspraak te maken voor over 6 weken, dus datum en tijd.
Ik kan me enig wantrouwen van de leverancier wel voorstellen. Het haarstuk zal op maat gemaakt zijn en de leverancier zal het haarstuk dus ook al moeten betalen aan zijn leverancier. Het haarstuk kan ook niet aan iemand anders worden verkocht.
Zowel voor u als voor uw leverancier zou het ongunstig zijn hier geen halszaak van te maken.
Nee, een afspraak (in een overeenkomst) die er op neer komt dat u meer is niet rechtsgeldig. Hier speelt nog een andere vraag. Kan een bedrijf zomaar een overeenkomst aanpassen. Nee, ook dat kan niet.
Als u het bedrijf te willen wilt zijn, dan kunt u aangeven dat u bereid bent om tot 80% te betalen nadat u het haarstuk hebben afgeleverd bij u thuis. Ik vraag me wel af waarom het bedrijf wilt dat u het volledige bedrag betaald. Wat hebben ze als alternatief aangedragen?
Het is een kwestie wat tussen partijen onderling mondeling dan wel schriftelijk is afgesproken.
Het resterend 90% van het bedrag vooraf betalen en de laatste 10% bij aflevering en tevredenheid.
Ja ze mogen het vragen , maar het is niet verplicht om daar aan mede te werken. Ik zou daar dan ook geen gebruik van maken. Tenminste als u goed bent van betalen..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer